Adam Mosseri svarer klagene om at Instagram vil bli TikTok etter å ha fått tommelen ned fra Kylie Jenner og Kim Kardashian.
Kvinnen med flest Instagram-følgere i hele verdenen, Kylie Jenner, forteller til sine 361 millioner følgere… «Make Instagram Instagram Again – stop trying to be TikTok». Storesøsteren Kim Kardashian deler det samme innlegget til sine 326 millioner følgesvenner på IG.

Kylie får vondt i hodet av nye IG (Instagram/kyliejenner)
Hva skjer på Instagram?
Hvis feeden din ennå ikke fylles av innlegg fra folk du ikke følger, har full skjem-modus og mer videoer, så kommer det kanskje til å skje snart. Meta (tidligere Facebook, Inc.) satser stort på Instagram-«anbefalinger» og tester ut lavere prioritet for innlegg med bilder.

Den britisk-nigerianske influenceren og forfatteren Toni Adenlé deler også sin misnøye
Som du har sett har IG ekstra stort fokus på sin TikTok-aktige funksjon Reels, som de lanserte i 2020 etter at deres første TikTok-forsøk Lasso ble lagt på is. (Facebook lanserte sin Snapchat-aktige Instagram Stories i 2017.) Mange Insta-kontoer kan nå ikke poste videoer på vanlig måte. IG tillater dem kun å poste som Reels.
Instagrams joviale CEO Adam Mosseri forsøker å roe ned klagestormen via en snutt hvor han adresserer forandringene.
Her er klippet til Adam – artig nok via Twitter.
👋🏼 There’s a lot happening on Instagram right now.
I wanted to address a few things we’re working on to make Instagram a better experience.
Please let me know what you think 👇🏼 pic.twitter.com/x1If5qrCyS
— Adam Mosseri (@mosseri) July 26, 2022
– Vi hører bekymringer fra dere alle, sier Adam.
Han er rask til å minne om at de nå kun driver med testing og at de så langt føler at det «ikke er bra» nok.
Adam sier at de fortsatt vil la folk poste bilder på Instagram, men at IG skal satse mest på Reels-videoer fremover.
– [Insta] kommer til å fortsette å støtte bilder. Det er en del av arven vår, vet du. Jeg elsker bilder. Jeg vet at mange av dere også elsker bilder. Når det er sagt… Jeg må være ærlig… Jeg tror at mer og mer av Instagram kommer til å bli videoer.
Adam Mosseri mener at brukerne deres ser ut til å poste mer videoer av seg selv. Når det kommer til innhold fra kontoer du ikke følger, som Instagram kaller anbefalinger, sier direktøren at dette noe de tilbyr for å glede brukerne sine.
– Ideen er å hjelpe dere med å oppdage nye og interessante ting på Instagram som dere kanskje ikke engang vet eksisterer. Vi ønsker å gjøre vårt beste for skapere, spesielt små skapere, og vi ser på anbefalinger som en av de beste måtene å hjelpe dem med å nå et nytt publikum og få flere følgere. [Instagram] er nødt til å være i utvikling fordi verdenen forandrer seg raskt og vi må utvikle oss med den, forteller sjefen.
(Ja, «creator» må bli «skaper» på norsk.)
Influenceren J*mes C*arles, som har nesten 23M Instagram-følgere, er raskt til å svare Adam Mosseri via en kommentar.
«Grunnen til at det er så mye vekst for video er fordi vi blir TVUNGET til å legge ut videoer. Ytelsen til bildene våre har gått ned med mer enn 90 %. Så skaperne bytter ikke til video fordi de vil, men fordi vi blir fortalt at det er den eneste sjansen til å vokse. Skiftet til video er ikke bransjedekkende, det er TikTok-dekkende», skriver han.
«Jeg forstår at hver virksomhet må utvikle seg, konkurrere og tilfredstille investorer, men Instagram taper konkurransen og har mistet sin identitet på veien. Dette er ødeleggende å se på som en langvarig fan av denne appen. VENNLIGST hør på alle som sier ifra. Mødre, barn, små skapere, store skapere, bedrifter og nå også A-kjendiser.»
«Vi er opprørt fordi vi BRYR oss om denne appen og fellesskapene som vi har vært i stand til å opprette/bli med. Men jeg er oppriktig bekymret for at hvis noe ikke endrer seg, vil det ikke være noe fellesskap igjen.»
I snutten nedenfor forteller Instagram om sine forandringer med bruk av full skjerm slik som TikTok – via TikTok.
Nedenfor er innlegget som Kylie Jenner og Kim Kardashian deler til 687 millioner følgere på Instagram.
Influencer-fun fact: Da Kylie Jenner i 2019 twitret at hun har sluttet å bruke Snapchat fordi hun ikke lenger liker designen, falt selskapets verdi – dagen etter – med over 12 milliarder kroner ifølge Bloomberg.
@730.no Hvem er Norges største baddie? 🔥 #vglista#davidmokel#fördig#kevinlauren
@730.no Karpe på Slottsfjell 🥰 #karpe #omarshriefff #slottsfjell2022 #quickstyle