Slik skal Instagram og Facebook bekjempe fake news

22. okt 2019 kl. 13:09

Instagram og Facebook skrur opp sikkerheten. (Sabrina Tai / 730.no)

Instagram og Facebook kjemper stadig en kamp mot falske nyheter.

Før det amerikanske valget i 2020 har plattformene lagt inn en ekstra innsats for å sikre seg mot såkalte «fake news».

– I dag, nesten ett år før 2020 valget i USA, kunngjør vi flere nye tiltak for å beskytte den demokratiske prosessen, skriver Facebook in en pressemelding.

Facebook publiserte nylig en detaljert plan for hvordan FB og IG skal jobbe mot falskt, feilaktig og ikke-autentisk innhold.

Oppdateringer gjelder altså både Facebook selv og Instagram. Begge appene har nå gjort endringer som gjør det lettere å merke innhold med falsk informasjon.

Slik vil det se ut om Instagram eller Facebook mener innholdet er falskt: 

Hvis Instagram beslutter at et innlegg nå inneholder falsk eller feil informasjon kan posten bli flagget som «falsk informasjon».

Det samme vil også skje på Facebook.

Både Instagram og Facebook har etter sigende gått til anskaffelse av et eget faktasjekk-team som skal jobber mot spredning av falsk informasjon.

Det vil også bli introdusert et varsel dersom en post du er i ferd med å dele trolig inneholder feilaktig informasjon.

Dette er for å sikre mot at «fake news» går viralt.

Hvis noe du poster trigger Instagrams faktasjekk vil dette varselet komme opp:

Sikkerhetsoppdateringen som nå foregår er et steg videre for å sikre demokratiske prosesser mot påvirkning både utenfra og innenfra.

–  Vi vet at vi har et stort ansvar for å sikre plattformen vår og ligge foran noen av disse nye truslene mot valgsikkerhet, uttalte Facebooks grunnlegger, Mark Zuckerberg.

Facebook uttaler at de allerede har funnet og fjernet flere titalls russiske og iranske påvirkningskampanjer.

– Vi har et ansvar for å stoppe misbruk og valgpåvirkning på vår egen plattform, skriver tech-giganten.

De nye oppdateringen innebærer også mer åpenhet rundt hvor poster kommer fra.

Facebook har tidligere blitt møtt med sterk kritikk i forbindelse med politisk reklame, noe de nå «tar på alvor». De vil dog fortsatt tillate politikere å reklamere på både Instagram og Facebook, også hvis annonseinnholdet kan inneholde feilinformasjon.

De ønsker heller ikke å gjøre noe med innhold som deles over DM eller Facebooks Messenger-chat.

– Vi faktasjekker ikke politiske reklamer. Vi gjør ikke dette for å hjelpe politikere, men fordi vi synes folk burde være i stand til å se hva politikere sier, uttaler Zuckerberg.

Til tross for Instagram og Facebooks skjerpede innsats uttaler sjefen selv at han synes folk «burde være i stand til å selv se hva politikere sier».

– Jeg tror ikke folk flest ønsker å leve i en verden der du kun kan poste ting teknologiselskaper mener er 100 % sant, uttaler media-mogulen i en tale ved Georgetown University.

Her er en video som går i dybden på oppdateringen:

Les også: Instagram gjør det vanskeligere å stalke 🙁