Best og verst fra influencer-Norge: Januar og Vixen Awards 2019

3. feb 2020 kl. 11:32

Kristin Gjelsvik, Agnetesh og Sophie Elise vant alle hver sin pris på Vixen Influencer Awards (Andrine Nerland)

Hei og godt nyttår!

Håper alle har kommet seg godt inn i 2020 og at evigvarende januar har gått fint.

Ikke bare har det vært januar, på fredag var det duket for Vixen Awards.

Dette blogginnlegget blir altså en liten blanding av både ting som har skjedd i januar, og hvordan det gikk/var på Vixen.

Se tidligere utgaver av denne spalten her!

Månedens rabalder: Danske Fie vs (nesten) alle norske influencere

Du trodde kanskje operasjonsbråket hadde roet seg siden jeg skrev om Sophie Elises inngrep før jul? Vel…

La oss oppsummere:

Dansk influencer drar til Norge. Dansk influencer opererer seg. Dansk influencer reklamerer for konkurranse hvor følgerne kan vinne kosmetisk inngrep. Norske influencere klikker.

Denne danske influenceren er altså Fie Laursen, som nå har gjort sin Insta privat. Heldigvis var jeg smart nok til å ta skjermbilde før hun gjorde det.

Under bildet kan vi se at Kristin Gjelsvik naturligvis kommenterer at det er lavmål og trist, i tillegg til at Wanda Mashadi kaller posten og konkurransen idiotisk, patetisk og skadelig.

(Instagram: fielaursenofficial/wandamashadi)

Etter dette har også Kristin skrevet et eget innlegg, hvor hun går hardt ut mot denne typen influencing. I tillegg stiller hun spørsmålet vi alle lurer på: «Hvorfor være villig til å ta en slik risiko? Hvorfor gamble med livet som innsats?».

Det er på ekte noe av det jeg lurer mest på i verden også.

Isabel Raad går også løs på tastaturet, og skriver i et innlegg at dette er et tema hun føler hun virkelig burde snakke høyt om, da hun selv har vært en del av dette. Hun sier at hun for et par år siden tok et aktivt valg om å bli et bedre forbilde. For at plastisk kirurgi kan påvirke følgerne i negativ grad og at influencere har stor påvirkningskraft, det er noe vi er ekstremt klar over, skriver Isabel.

For det er nettopp reklameringen for dette som er problemet. Påvirkningskraften må tas på alvor, og alt dette førte til at Forbrukertilsynet reagerte. De sier til NRK at de aldri har sett så grove saker tidligere, og at reglene for reklame mot barn og unge forbrukere i markedsføringsloven er brutt.

En annen influencer som engasjerte seg i dette er YouTuber Hanna-Martine:

View this post on Instagram

Så en influencer promotere for at følgerne hennes kunne vinne et kosmetisk inngrep (altså what the F) og jeg MÅ BARE ta opp dette nok en gang… For jeg blir så forbanna når jeg ser sånne type innlegg, og jeg kan bare ikke få sagt disse tingene nok. Om du starter hver eneste dag du har fått på denne jorda ved å kritisere eller pirke på deg selv blir livet tomt og mørkt. Putt deg selv på toppen av din egen liste hver eneste dag; og sett pris på at du er original og unik! Jobb med å elske den magen, de øra, knærne, låra, latteren, føttene og kroppen du har fått. Gi deg selv den positive oppmerksomheten du fortjener; som du også gir til andre! Du trenger ikke være «perfekt» for å være god nok. • Velg deg selv, tenk over energien du putter ut i rommene du befinner deg i og innse at du må starte med å elske deg selv i hodet ditt. Ikke sett fyr på deg selv for å holde alle andre varme og husk å ALLTID behandle deg selv som du ville behandlet din beste venn. Du trenger ikke hvitere tenner eller mindre lår for å være din beste versjon av det selv❤️Det finnes ingen lette løsninger for å like bilde 1 like godt som bilde 2; men du kommer en lang vei ved å jobbe med å akseptere alle sider ved deg selv. Denne kroppen og hjernen er hjemmet ditt for resten av ditt liv; så sørg for å snakke deg selv opp og vær trygg i hjemmet ditt💕

A post shared by Hanna-Martine Slåttland Baller (@hannamartinee) on

Fie Laursen er blant annet kjent for å ha vært med på Paradise Hotel og Ex on the beach, og i sommer ble hun, heldigvis, funnet i live etter å ha publisert et selvmordsbrev.

Jeg håper hun har det bra, og at hun snart vil forstå at hun ikke trenger operasjoner for å være fin. Og at det hvertfall er lurt å ikke reklamere for det.

Månedens uønskede pris: Gullbarbie

Hvert år er denne verstingprisen litt aktuell for målgruppen til influencerne, da det som oftest er de som blir hardest rammet. I år er det litt ekstra aktuelt for influencer-Norge.

I saken jeg linket til fra Melk & Honning, kan vi nemlig se at blogg.no er en av finalistene. Det samme er Dagbladet og redigeringsappen Facetune.

I et intervju med Dagsavisen, sier leder for Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Mina Vinje, at de har fått mange nominasjoner på bloggere. Aller mest nominert er Sophie Elise, som nå har lagt ned bloggen sin, men altså har blogget under blogg.no i mange år.

Mina sier at de mener bloggere er del av et større, strukturelt problem, og at bloggere ville fått Gullbarbien hvert år, til evig tid dersom de nominerte dem.

I juryens begrunnelse står dette om blogg.no:

«Blogg.no har ikke tilstrekkelige retningslinjer og tar ikke det ansvaret de har. Barn og unge blir gjennom blogger utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket.»

View this post on Instagram

Årets kandidater er sluppet! Link til gullbarbie.no i bio 🥳

A post shared by Press – Redd Barna Ungdom (@pressrbu) on

Månedens clickbait

Isabel Raad – «Jeg er i Dubai med…»

Norges egen Kim Kardashian (neida) er tilbake i den beryktede bloggerferiedestinasjonen Dubai.

Planen var at hun skulle reise alene, men da hun kom ned skjønte visst noen at det var noe som skurret.

Hun la ut bilder av seg som hun åpenbart ikke hadde tatt selv, skrev «vi» osv…

Plutselig kom det en vlog hvor hun fortalte hvem hun hadde med seg.

Og det var ingen ny flamme, men selveste mamma Raad. Så nå kan alle puste ut etter å endelig ha fått svaret!

Månedens prisutdeling: Vixen

En kanskje litt gjevere pris å vinne er Vixen Influencer Awards.

Fredag var det duket for en heidundranes utdeling i Gamle Logen i Oslo, hvor noen kjendiser og mange folk som tror de er kjendiser var til stede.

De som fulgte med på Instagram, kunne også se at vi var ivrige fra rød løper i stories. Nå er det dessverre for sent å se det, men det var gull på rull.

Ellers kan vi jo snakke litt om prisene:

Aller første pris gikk til motelegenden Jenny Skavlan, for nettopp årets moteinfluencer.

Hun holdt kveldens morsomste tale, hvor hun kunne infomere om at hun hadde fått én engelsk følger den siste uken og derfor skulle holde talen på engelsk. Men hun bare tulla. Hehehe.

Funkygine var den eneste som vant fler enn én pris, hun ble nemlig både årets trening- og helseinfluencer og folkets favoritt. Rå!

Årets gullpenn gikk til Ingeborg Senneset, livsstil til Sara Emilie Tandberg, underholdning til verdens beste Jan Thomas og Einar, stjerneskudd til Kokkejævel og forbilde til Adam Schjølberg.

Årets influencer ble selveste Agnete Husebye, eller Agnetesh som hun kaller seg, og hedersprisen gikk til hele Norges Trines Matblogg.

Årets influencer, Agnetesh (Andrine Nerland)

Likevel var det nok to priser som skapte mest rabalder…

Rett etter hverandre skulle prisene for «årets business» og «årets sterke mening» deles ut.

Business gikk til Sophie Elise og sterke mening gikk til Kristin Gjelsvik.

Har du ikke sett hele talen til Kristin, burde du gå på Facebook-siden til VIXEN.no og gjøre det. Del nummer to av livestreamen, fra ca. 38 minutter ut.

Her skal vi altså tilbake til de to tidligere punktene, som handler om influencernes påvirkningskraft.

Kristin påpeker hvilket paradoks det er at Sophie først vant prisen for årets business, som er nettopp den Kristin vant pris for å fronte meningene sine mot. Det er det jo.

Hun påpeker også at dette er noe større enn en bloggkrangel, og at det i stor grad er medienes ansvar, og hvordan de har valgt å dele nettopp virksomheten til Sophie Elise.

For ja, det er jo litt sjukt hvordan TV-programmer og medier viser operasjoner og andre ting som, uansett hvordan det blir fremstilt, viser jakten på det «perfekte» utseendet. Og dermed er med på å normalisere det.

Talen til Kristin var hard kost, og i dette klippet kan man se Joakim Klevens reaksjon på at han mener hun angriper enkeltpersoner. Kristin selv mener hun går imot bedriften og merkevaren Sophie Elise, som nettopp har fått prisen for det.

Kristin sier ting vi allerede vet hun mener, og mange er enig i, men at hun gikk så hardt ut gjorde at salen ble sittende å gape. Noen jublet, men noen var helt stille (bortsett fra Joakim, da).

Jeg tror dette er en sak det aldri vil bli helt enighet om i dette landet, uansett hvor mye det settes på dagsorden.

Det er fint det er en debatt rundt det, for som Ingeborg Senneset sa i sin tale:

«Med stor rekkevidde kommer makt. Makt er det samme som ansvar. Jeg håper folk tar ansvar og tør å være litt upopulære av og til. Vi trenger folk som bruker stemmene sine».

Vi MÅ huske at dette er et samfunnsproblem, og at de unge som kommer etter oss skal kunne stå opp om morgenen, i et forhåpentligvis litt bedre samfunn. Og som jeg skrev i punktet om Fie: Det er ikke i utgangspunktet hva du gjør med kroppen din som er problemet, det er hvordan du deler det.

En ting til: Det er ikke enkeltpersonene som må ta tak alene. Det er også bedriftene og alle rundt. Men en influencers foretak har også en del av ansvaret.

Vinneren av årets sterke mening, Kristin, sammen med sin kjære Dennis (Andrine Nerland)

For ordens skyld: Redaktøren til 730.no var en del av juryen til årets Vixen Awards.

DET var alt for nå.

Selv om det ble mye seriøs snakk, så håper jeg dere synes det var litt gøy lesning. Det er jo viktig å ta de seriøse pratene innimellom.

Uansett om du vil det eller prate om noe annet, eventuelt sende noen tips, kan dere gjerne gjøre det til victoria@730.no.

Snakkes!!!

Se også: Best og verst fra influencer-Norge: Årsoppsummering