Hopp til hovedinnhold
Sophie Elise har lansert ny parfyme, og folk er misfornøyd (Instagram/sophieelise)

Best og verst fra influencer-Norge: November

Hei og velkommen til jul! Høytiden er alltid noe å se frem til, også når det gjelder influencer-Norge.

Dette er spalten hvor jeg – som er over middels interessert i den norske influencer-verdenen – oppsummerer hva som har skjedd siden sist.

Jeg tar for meg noe av det jeg har fått med meg og synes har vært mest spennende den foregående måneden.

På godt og vondt.

Med andre ord kan du holde deg oppdatert på mye av det som skjer i influencer-Norge via denne spalten.

Har du tips til noe jeg bør skrive om?

Vennligst send en mail til [email protected] <3

La oss bare sette igang og prate om november!

Månedens anmeldelser: Parfymen til Sophie Elise

Glöd by Sophie Elise lever videre.

Hennes nyeste tilskudd til gjengen er parfymen «Uncovered».

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Glöd by Sophie Elise (@glodsophieelise)

Det tok ikke lange tiden før anmeldelsene rant inn.

Parfyme er jo et veldig individuelt produkt, og noen ganger passer ikke lukten på deg, selv om du synes den dufter godt på andre.

I tillegg er det jo individuelt hva man liker, og man må alltid forvente at noen rett og slett ikke liker lukten av en spesifikk parfyme.

Det Sophie Elise, Glöd og flere andre nå reagerte på, er at det kom inn veldig mye negativt veldig tidlig.

Så tidlig at det skulle godt gjøres å i det hele tatt ha luktet på den, skal man hvert fall tro Sophie og teamet rundt.

Nedenfor ser vi sjefen i Lyko, Rickard Lyko, fortelle om 28 anmeldelser som ga 1 stjerne idet produktet ble lagt ut for salg.

«Jeg blir ille berørt når jeg ser hvor mye hat det finnes der ute», skriver Rickard, og mener at vi i stedet bør hylle kvinner som brøyter vei og inspirerer.

(Instagram/sophieelise)

Sophie Elise skriver selv at det hadde vært en både fin og tung dag, men at Facebook-innlegget fra Lyko-sjefen gjorde henne glad og motivert.

Det er jo synd hvis anmeldelsene faktisk er fra folk som ikke har luktet på parfymen.

Ikke bare er det kjipt gjort, det gjør at konstruktive tilbakemeldinger kan havne i skyggen av usaklige anmeldelser.

Månedens reality om influencer-Norge: Bloggerne og Da vi styrte internett

Norges nye megahit er i full gang hos TV 2, og selv om det ikke fikk fullt så mange seere som NRKs Maskorama, så har det jaggu blitt noen hits.

De nye sesongene av Funkyfam og Isabel ferdig, men det betyr kun én ting: Snart mer Bloggerne!

Nytt til neste sesong er at Iselin Guttormsen og Sophie Elise Isachsen går ut. Inn kommer Gisle Agledahl og Sara Emilie Tandberg.

Alexandra Joner, Monica Nyhus (og resten av familien), Martine Lunde, Eveline Karlsen og Emma Ellingsen blir med videre.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av TV 2 (@tv2norge)

Premiere på nyåret <3

Da vi styrte internett ruller også på VGTV.

Som jeg skrev i forrige utgave, har Linnéa Myhre nå satt i gang en slags hybrid av Hver gang vi møtes og Bloggerne.

Med seg hadde hun Kristin Gjelsvik, Trine Grung, Stina Bakken, Anna Rasmussen og Julianne Nygård.

Nå har premieren vært, og jeg tok en liten prat med programlederen og hjernen bak på premierefesten.

Der kunne Linnéa fortelle at hun liker godt å grave i ting som ofte har blitt fremstilt på en bestemt måte i media, men kan vise seg å egentlig ha en annen historie bak.

Hun sier også at hun er fornøyd med casten, men at det selvsagt er noen hun skulle ønske også var med.

– Mange! Jeg synes jo alle er kule. Caroline Berg Eriksen skulle selvfølgelig vært med. Anniken Jørgensen, Sophie Elise, alle O.G’s er spennende å grave i, sier moldenseren til 730.no.

Både Linnéa og jeg sitter igjen med at det var flere rørende øyeblikk og fine stunder, og hun kunne fortelle at hun satt spesielt pris på at Anna Rasmussen fortalte så mye.

Hun viser også hvor god hun er på clickbait, og selv om det irriterer meg grønn, savner jeg de tidene man måtte gjette seg til hva alle innlegg egentlig handlet om.

En egen form for kunst, kan man si.

Det var både fint og morsomt, synes jeg, og Linnéa gjør en svært habil jobb som programleder.

Da vi styrte internett sesong 1 Linnéa Myhre Trine Grung Kristin GJelsvik Anna Rasmussen Mamma til Michelle Stina Bakken Julianne Nygaard Pilotfrue VGTV 730.no

Trine Grung, Kristin Gjelsvik, Linnéa Myhre, Anna Rasmussen, Stina Bakken og Julianne Nygård (VGTV)

Månedens mas: Black Friday

Det er for lett å skulle tenke at vi blir kvitt Black Friday med det første, men for mange er det et like stort irritasjonsmoment hvert år.

Hvor mange mailer og tekstmeldinger er det mulig å få på bare noen dager?

I hvert fall så mange at man blir mildt sagt drittlei.

Mange i influencer-Norge er også eksepsjonelt gode på å pushe fast fashion. De fleste vet at det ikke er bra, og det er jo litt som å sparke inn en veldig vidåpen dør.

Likevel dukker det opp nye reklamer hele tiden. Spesielt rundt Black Friday. Og så har vi Black Week, Cyber Monday, Cyber Week oooog Single’s day. Dere skjønner?

Innholdsprodusent og SoMe-konsulent Kornelia Minsaas har i flere år vært flink til å dele tips til hvordan både tenke miljøvennlig, og å spare penger. Tidligere var hun profil for DNB Ung, og nå har hun skrevet kronikk om fast fashion blant influencere.

– Bransjen er imponerende mektig, men dessverre er mye av påvirkningskraften og reklameinntektene som følger med ekstremt forurensende, skriver Kornelia.

Hun påpeker at det ofte ligger gode baktanker i det, og at det som reklameres for er valgt med omhu. Og det er det ofte! Noen influencere er nok veldig flinke til å tenke nøye gjennom hva de faktisk reklamerer for.

Men hun sier også at det ikke hjelper noe særlig når skaden allerede har skjedd.

– Men dessverre spiller disse detaljene ingen rolle, for skaden er allerede gjort … Behovet hos følgerne har oppstått og fast fashion-fabrikkene er godt i gang med produksjonen. Problemet ligger nemlig i frekvensen av antall nye antrekk som frontes, ikke i hva klærne består av eller hvor de kommer fra, fortsetter hun.

– Det er ikke normalt å fornye seg hver uke!

Black Friday med gode salg og rabattkoder er for mange kjempenyttig, fordi det for noen ikke alltid strekker til.

Problemet ligger i nettopp fast fashion. Vi ser mange av de samme influencerne med sinnssyke mengder nye klær og stæsj hver eneste uke.

Vent, problemet ligger også i de hundrevis av e-postene og tekstmeldingene som sendes ut. Jada, man kan velge å melde seg av. Man kan også velge å ikke følge influencere. Men er det så lett å bare prøve å lukke øynene for alt, da?

Folk trenger bedre arbeidsvilkår og jorda må bli tatt bedre vare på uansett!

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Kornelia Minsaas (@kminsaas)

Det var alt for denne gang! Send e-post til [email protected] dersom det er noe dere lurer på eller vil snakke om som gjelder influencer-Norge.

Send også mail hvis dere kommer over noe clickbait!

Etter å ha sett Da vi styrte internett innså jeg at jeg savner det litt.

Se også: Best og verst fra influencer-Norge: Høst- og Vixen-spesial

Nyeste saker fra 730.no

Les mer