Hopp til hovedinnhold
Influencer-Norge med travel sommermåned (Instagram/sophieelise/camillalor//fetishamlynn)
Influencer-Norge med travel sommermåned (Instagram/sophieelise/camillalor/fetishamlynn)

Best og verst fra influencer-Norge: Juni

Influencer-sommer.

Hæ, er det juli?

Forrige måned var både vanskelig, men også viktig.

Black Lives Matter stod på som mest, men vi må huske at kampen er langt fra over. Og at vi må være greie med hverandre når vi skal prøve å lære, opplyse og bli opplyst! Influcenere i Norge gjorde litt forskjellig

TV 2 kunne midtveis i måneden fortelle at fire influencere har blitt felt av Fagutvalget for influencer-markedsføring (FIM), for diverse markedsføring. Noe de ikke virket særlig fornøyd med.

Det var også årets Pride-måned, noe vi selvfølgelig titter litt innom i denne saken.

LA OSS STARTE!

Månedens caption: Sophie Elise

Sophie Elise var på besøk foran Slottet. Ikke bare det, hun skrev at hun ventet på vesle prins Sverre Magnus…

Flere i kommentarfeltet påpekte hvor ugreit de synes dette var, og at pipa ville fått en helt annen lyd dersom en 25 år gammel mann sa dette om en 14 år gammel jente.

Morten Ramm slang seg på denne og advarte prinsen om å gå ut.

Han skriver også at «Michael Jackson har blitt født på ny».

Sophie selv mener hardnakket at dette var ment som humor, og da Dagbladet kontaktet henne om at de skulle skrive en sak om det, tok hun til Instagram-story.

Der kunne hun fortelle at hun er oppgitt over folks reaksjoner, da hun mener det er åpenbart at det var en spøk.

– Selvsagt seksualiserer jeg ikke en 14-åring, det var aldri min intensjon, skriver frøken Isachsen.

(Instagram/sophieelise)

Jeg skjønner jo at hun mente det som en spøk, jeg tror jo åpenbart ikke at hun er pedofil. Men jeg skjønner også at folk reagerer på slik influencer-humor.

Er dette egentlig greit å tulle med? Noen sier at alt er greit å tulle med, men som folk skriver, at det hadde vært rabalder om det var andre veien, så tror jeg også det.

Noen ting er liksom ikke alltid nødvendig å tulle med?

En som i ettertid slang seg på, var selvfølgelig Mads Hansen. Den største forskjellen er bare at han venter på Sonja.

Månedens event: Fenty hos Krogh Optikk

Så… Hvis Rihannas Fenty lanserer solbriller og Krogh Optikk skal ha et event for nettopp dette. Bør ikke da mangfold åpenbart være i fokus?

Det er nettopp det som er den rød tråden for suksessmerket til Rihanna. Men dette var ikke en prioritet for Krogh Optikk 🙃

Markedssjefen for bedriften, som eies av familien Arvid Krogh, Susanne Krogh, Vibeke Krogh, Geir Krogh, Nicolai Krogh og Joakim Krogh, valgte å kun inviterte hvite influencere.

Influencerne Gisella Francisca og Fetisha Williams reagerte på dette via Instagram Stories.

Krogh Optikk Oslo Rihanna Fenty

Krogh Optikk gikk for all whites-event for å feire Rihannas inkluderende merke Fenty i Oslo (Fenty)

Vårt søsternettsted Melk & Honning har skrevet en lengre sak om dette, og snakket med både Gisella, Fetisha og Krogh Optikk.

– Jeg reagerte på det faktum at FENTY står for mangfold og inkludering, og at eventet ikke reflekterte de aller viktigste verdiene som mangler i mote og skjønnhet, men som FENTY er så gode på å promotere, sier Gisella til Melk & Honning.

Da hun sendte en melding til Krogh Optikk, svarte de at det var plass til færre i butikken enn vanlig, og at de derfor samlet en mindre gruppe mennesker som de har jobbet med i mange år.

Altså skylder de på korona og samtidig sier at gjengen de i mange år har jobbet med kun er hvite?

Fetisha Williams (Instagram/fetishamlynn)

Fetisha Williams (Instagram/fetishamlynn)

Til Melk fortalte Fetisha at hun reagerer både på manglende mangfold blant de inviterte til eventet, men også unnskyldningen til Krogh Optikk. Den holder ikke vann, mener hun.

Markedssjef i Krogh Optikk, Anne Krogh Ankerstad, skriver et svar i en mail til Melk & Honning.

Hun innrømmer at de burde hatt større mangfold på eventet.

De la også ut denne beklagelsen på Instastory:

(Instagram/krogh_optikk)

Melk og Honning kontaktet Krogh Optikk sine inviterte influencer-favoritter Ida Broen, Line Langmo, Benedicthe Bjerke, Celine Aagaard, Katarina Petrovic, Lise Karlsnes og Nina Sandbech og spurte om deres reaksjon. Den eneste som svarte Melk var Ida Broen. Les mer her.

Grunnet flere henvendelser fra utlandet, laget Melk også en engelsk versjon av saken.

Det kom mer enn 100 sinte kommentarer under Fenty-bildet til Krogh Optikk. Noen reagerer også på at Krogh i kjølvannet av saken kun har benyttet hvite influencere på alle bildene de har postet etter Fenty-reklamen.

(Kanskje den profilerte PR/kommunikasjons-ekspert Hans Geelmuyden må på saken, neida.)

Månedens gladnyhet: Camilla Lorentzen

Pride! Kanskje årets viktigste måned.

På det som skulle vært dagen hvor Pride-paraden i Oslo fant sted, kunne treningsinfluencer Camilla Lorentzen dele en gladnyhet.

Hun har blitt sammen med Julie Visnes! <3

Cam har sagt på story at de først og fremst var venninner, men at det har utviklet seg til å bli noe mer mens de har bodd sammen.

Det er selvfølgelig veldig koselig!

Noen kynikere hevder at det hele er et PR-stunt, men det kunne hun fint fortelle Dagbladet at det ikke er.

Jeg synes det i seg selv er sjukt at folk tror det er et stunt fordi det er en av samme kjønn. Hadde noen tenkt det om det var et heterofilt par?

Hvis folk ikke tror at vi har bruk for Pride, vil jeg anbefale å ta en titt på Amnestys Instagram-profil.

Blant annet dette innlegget:

https://www.instagram.com/p/CBzvkZxDaeF/?utm_source=ig_web_copy_link

Vi har dessverre fortsatt en lang vei å gå hva gjelder LHBTIQ og rasisme i Norge og verden.

Månedens liste(r): Stina

Vi vet allerede at listedronninga Stina er en legende hva gjelder lister.

Da jeg gikk inn på bloggen hennes for å ta en titt nå, trodde jeg nettet hadde hengt seg opp.

Men det hadde det altså ikke. Fra toppen, mens jeg bladde nedover, var det fem lister på rad.

26. og 27. juni hadde hun altså innleggene «5 sommer must haves», «5 garden hacks», «5 ting jeg hater», «5 fitness hacks» og «5 beauty hacks».

Jeg vet ikke om disse har blitt postet før og bare repostes nå, men jeg er likevel imponert.

Og hvis ikke vi lærer en ting eller fem om livet av Stina, så vet jeg faktisk ikke hva som skjer.

Dronning Stina av Listeland (stina.blogg.no)

Månedens spons: Kollagenpulver

Det er mange produkter det blir ståhei rundt etter at det blir reklamert for av influencere.

Den siste tiden har det nok i stor grad vært kollagenpulveret til Oslo Skin Lab det har stormet rundt.

Det har blitt reklamert for i et par år, og allerede i 2018 snakket Helsekontrollen med eksperter om nettopp dette produktet. Om du vil se, ligger episoden på TV 2 Sumo her.

En professor i molekylær ernæring og en dermatolog sier at det kan være vanskelig å oppnå det dette produktet lover, som å redusere rynker.

I tillegg påpeker de at de tre forskningsrapportene det vises til på nettsiden til produktet er gjennomført av samme forskningsgruppe.

I mai i år gikk også Dagbladet nærmere inn på dette.

Det er mye influencer-reklamering for dette på Instagram, og disse betalte personene hevder at det funker flott for dem. Det er det mye mulig at det også gjør – på ekte. Jeg tviler ikke på at de opplever effekten man skal oppnå.

Men det som kan skurre er hvordan det noen ganger – nesten ukritisk – reklameres for noe hvor man egentlig ikke kan love de nevnte resultatene. Spesielt når eksperter på området sier forskjellige ting enn de tre forskningsrapportene det vises til.

I helgen ble det igjen diskusjoner rundt dette, da Iselin Guttormsen delte en video på IGTV, med noe som skulle være et ekspertpanel. De skulle altså fortelle hvordan og hvorfor dette hadde den effekten det lover.

(Instagram/iselinguttormsen)

(Instagram/iselinguttormsen)

Mange reagerte på at panelet bestod av to som jobber for Oslo Skin Lab, mens én jobber i en klinikk som selger det. Mange i kommentarfeltet følte at dette ikke var et helt habilt panel.

Det skrev også influencer Kristin Gjelsvik et innlegg om

Hun skriver hun først og fremst synes det er vanskelig å skrive om, fordi hun har både nære venner og folk hun respekterer høyt som reklamerer for dette.

Det skjønner jeg, og flere av de jeg vet reklamerer for dette, er noen av mine favorittinfluencere.

Vi må huske at det er lov å være uenig om ting, og ha forskjellige oppfatninger og opplevelser om ting. Jeg tror ikke jeg har noen venner jeg er enig med absolutt alt om, og sånn er det bare. Det må vi huske!

Og som Kristin skriver: «Hvem skal/bør man stole på? Professoren eller influenceren?»

I ettertid har flere slengt seg på diskusjonen, både i kommentarfeltene til Kristin og Iselin.

Jeg har kun sett saklige kommentarer i denne diskusjonen, heldigvis. En av dem var fra Veronica Simoné Fjeld, alias Yummymummy, som kommenterte under Iselins video at panelet ikke virket helt habilt.

Iselin slettet kommentaren og blokkerte senere Veronica, kunne Stavanger Aftenblad fortelle på tirsdag.

Tirsdag kveld gikk også Iselin ut på Instagram story, og forklarte at hun hadde fått inn mye usaklige kommentarer, som selvfølgelig ikke er greit.

På grunn av dette har hun altså slettet videoen, og sier at hun har blokkert enkelte personer. Hun sa at noen av de hun blokkerte har vært saklige, men at det altså også eskalerte til noe usaklig. Det ønsket hun ikke inne på sin profil.

Det er ingen tvil om at dette er en diskusjon med mange forskjellige meninger, og da er det bra den blir tatt opp, men viktig at den blir holdt saklig.

Det skal gå på hvordan det fremstilles, hvilke dokumentasjoner det vises til. Ikke enkeltpersonene som fremmer det, men firmaene og bedriftene. <3

(Instagram/iselinguttormsen)

Nå får jo også dette pulveret enda mer oppmerksomhet enn det gjør gjennom via influencer-reklameringen… Da kan det jo hende Oslo Skin Lab selger som bare juling.

Uansett, vær greie, saklige og husk at det er lov å være uenig – med mindre du er rasist, homofob eller drittmenneske neida joda… <3

Og mail meg gjerne på [email protected] om du har noen tips eller gøy du vil dele om influencer-livet i Norge.

Se også: Best og verst fra influencer-Norge: Mai og BLM

Les mer