Ikke tid til Sommertid, Allsang på grensen og Norway Cup?

16. jul 2014 kl. 00:00
EKS-NORGESVENNER? (WARNER)

EKS-NORGESVENNER? (WARNER)


– Vi skal ikke glemme Norge, sa Nico & Vinz før de dro til USA, skriver VG. Men avisen har snakket med eksperter innen feltet omdømme, som mener Oslo-duoen ikke holder sitt løfte.

Nico & Vinz er i topp 5 hos Billboard Hot 100 for tredje uke på rad (oppdatert: FJERDE uke på rad), følger snart opp sin tv-opptreden hos Jimmy Kimmel ved å gjeste showet til Jimmy Fallon, for deretter å varme opp for Bruno Mars på hans nord-amerikanske turné.



Men hva med Sommertid, Allsang på grensen og Norway Cup? Nei, her blir det ikke noe Nico & Vinz i år.

– Det kan virke som de neglisjerer sine gamle venner og det må de aldri gjøre, sier den 57 år gamle musikkbransjeeksperten anseelseseksperten Hans Geelmuyden til VG.

– Nedturen kommer til dem også, minner han alvorlig om.

– Da må de ikke glemme at det er deres norske fans har løftet dem opp og frem.

Avisen har også snakket med en annen ekspert; rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo. Han er enig i at Nico & Vinz kan takke sine norske fans for mye av suksessen. Blindheim kan også opplyse om (gitt at han ikke er feilsitert) at det er lite gunstig for norske managere at deres artister gjør det bra i utlandet.

– Det apparatet som tjente penger på dem her i Norge er de som tjener minst nå, sier Blindheim til VG, og legger til at «managementet i Norge vil gremme seg».

Fortsetter nedenfor.

Kathrine Synnes er sjefen for Music Norway, norsk musikkbransjes eksportorganisasjon. Hun forteller 730 at tilstedeværelsen i markedet som tar seg av en artist er veldig viktig.

– Det er amerikanske Warner som nå satser på Nico & Vinz i USA, og når et så stort selskap setter deg som prioritet og investerer tid og penger i deg, så må man investere tilbake med sin egen tid, sier hun til 730.

Synnes minner om at det norske teamet rundt Nico & Vinz er med dem i USA, noe som er gunstig for den norske bransjen.

– Music Norway har vært med å tilrettelegge at de kan ha med norsk manager og norsk crew, og deres oppsett i USA og den amerikanske fokusen er både nødvendig og fornuftig. At Nico & Vinz nå konsentrerer seg om dette markedet fremfor det norske er ikke bare taktisk, men også ekstremt lærerikt for folkene fra den norsk musikkbransjen som får delta i prosessen.


Daglig leder for Warner i Norge, Guttorm Raa, mener også at det er viktig for Nico & Vinz å oppholde seg i utlandet i denne lanseringsperioden, og han er ikke enig i at hans artister «neglisjerer» Norge.

– Jeg tror faktisk folk flest forstår at det å forsøke – og klare – å breake i USA, UK og resten av verden krever en enorm jobb, utover det å lage hits. Denne jobben gjør Nico & Vinz nå, og det betyr masse reising, intervjuer, opptredener og mye arbeid, sier Raa til 730.

Warner-sjefen minner om at deres USA-aktuelle singel «Am I Wrong» ble lansert her hjemme i fjor.

– Ettersom de akkurat nå er aktuelle utenfor Norden med noe de var aktuelle med her for ett år siden, så er fokuset der nå. Det forstår og respekterer nok alle. Og det er ikke å neglisjere norske fans, det er å være strategisk og jobbe riktig for å kunne oppnå det de, vi og VG vil, konkluderer Raa.

 


Se stive Nico og Vinz bli intervjuet av Bow Wow på tv-showet 106 & Park (video)
 
OPPDATERT: Billboard bekrefter overfor 730 at Nico & Vinz beholder sin 4. plass hos Billboard Hot 100…. i fjerde uke på rad!