Hvordan skal vi komme oss gjennom vinteren? 6 tips for bedre mental helse

2. nov 2020 kl. 12:21

Mood, men... Vi kommer oss gjennom dette (David McNew/Getty Images)

Du er ikke alene hvis du gruer deg til vinteren.

Den kalde, mørke sesongen er for mange vanskelig nok i seg selv, og det hjerteløse året 2020 gjør det ikke akkurat lettere.

Mange er fortsatt permittert fra jobben, eller har en usikker fremtid på grunn av COVID-19. Andre er selv syke eller utsatt for smitte, eller har venner og familie i risikogruppen.

Måned etter måned med hjemmekontor eller studier fra sofaen sliter også på psyken til de fleste av oss

Med smittetall som peker oppover er det viktig å ta hensyn til andre, samtidig som man ikke bør isolere seg helt.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Det @ingeborgsenneset sa! Se «highlights» på hennes profil for kontekst og flere kloke tanker. Vis omtanke, men også for deg selv. Vær varsom, uten å isolere deg helt. Ta vare 💜

Et innlegg delt av 730.no (@730no)

Studier viser at å sitte lenge i karantene kan ha negative konsekvenser for psykisk helse. Folk som sliter er ekstra utsatt når man ikke kan holde hverdagslige rutiner vedlike.

− Mental Helse Hjelpetelefonen, sidetmedord.no og Arbeidslivstelefonen opplever en svært stor pågang av mennesker som sliter med angst, frykt og depresjon pga tiltakene som er iverksatt av myndighetene, fortalte Kristin Bergersen fra Mental Helse til 730.no tidligere i år.

Hva kan man gjøre for å motarbeide negative følelser? Hvordan holder man seg i balanse i en så uvant situasjon?

I samråd med Mental Helse og psykisk helse-aktivist Ingeborg Blindheim har 730.no laget en liste med nyttige tiltak for å ta vare på egen psykisk helse.

1) Dyrk hobbyer og gamle interesser

Finn frem spill, les en bok, hør på musikk eller se en koselig film. Lær deg noe nytt; om det er et korttriks, å sy, et nytt språk eller å lære alle dansene på TikTok.

2) Rutiner

Å ta vare på seg selv handler ikke bare ikke bare om ansiktsmasker og badebomber. Det viktigste er å holde rutiner: Å stå opp (gjerne til fast tidspunkt), dusje, kle på seg, lage mat og gjøre hverdagsting, selv når det butter imot. FaceTime gjerne med folk selv når du gjør dagligdagse ting.

3) Hold kontakt med de rundt deg

Gjerne Skype eller FaceTime med folk ofte. Se film sammen via Netflix Party eller se en digital konsert sammen. Det kan være en dørstokk-mil å ta opp telefonen å ringe noen, men prøv. Eller spør om noen kan ringe deg. Ikke isoler deg totalt. Er du ensom kan du også snakke med noen på koronavenn.no

4) Få frisk luft

Tren, hvis det hjelper deg. Du kan også gå deg en tur i skogen eller parken, eller bare stå litt ute. Gå en ekstra runde rundt blokken eller i nabolaget. Frisk luft kan gjøre underverker.

5) Prøv å stoppe katastrofetankene

Prøv så godt du kan å roe ned katastrofetankene og panikken hvis den kommer. Prøv å hold på det rasjonelle. Det at man bekymrer seg/får panikk kommer ikke til å endre situasjonen uansett. Det kommer til å gå over en gang. Det kommer til å gå fint.

6) Ikke vær redd for å be om hjelp

Om du føler ting blir for vanskelig: Ta i bruk hjelpetelefoner og chattetjenester. Det finnes hjelp der ute, og det er ingen skam å be om det.

Ekstra tips for vinteren:

Mangel på vitamin D og B12 kan gjøre deg slapp og tiltaksløs, og i verste fall alvorlig syk. Så sjekk med legen din om det kan være aktuelt med tilskudd, eller knask litt multivitamin for å være på den sikre siden.

Vinteren varer heldigvis ikke evig (Raymond Kleboe/Hulton Archive/Getty Images)

Husk også at det kommer en tid etter korona!

Det kan være vanskelig å glede seg når man ikke har en konkret dato å forholde seg til, men prøv å legge planer for fremtiden likevel.

Hvor vil du reise når pandemien er over? Hvilke artister vil du se live? Hvilke opplevelser skal du utforske?

Hvor mye må du spare for å få det til? Det eneste du mangler er datoen, og den kommer jo før eller senere.

Det kan også hjelpe å glede seg til de minste ting, om det så er en duggfrisk iskaffe til lunsjen eller å bestille hjem favorittmaten senere i uken. Eller kanskje du kan treffe en venn og spille Mario Kart til helgen?

Det finnes også nok av kulturarrangementer med korona-restriksjoner, som kino, teater og konsert.

Coachella i Indio i California (Matt Winkelmeyer/Getty)
Er drømmen å dra på Coachella? Klart du kan! (Matt Winkelmeyer/Getty)

Ressurser for deg som trenger noen å snakke med:

Hjelpetelefonen til Mental Helse kan nås på 116 123

Foreldresupport på 116 123 (tast 2)

Arbeidslivstelefonen kan nås på 225 66 700

Kirkens SOS kan nås på 22 40 00 40

Hvis du synes telefon er vanskelig kan du chatte med noen på Sidetmedord.no

Vold- og overgrepslinjen 116 006 er åpen døgnet rundt.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

For noen er det ekstra vanskelig når skole, jobb og fritidstilbud nå er stengt. Gjelder det deg? Du kan ringe 116 006 gratis, døgnet rundt, for å snakke om opplevelsene dine, få hjelp, råd og svar på spørsmål. Helt anonymt 💜

Et innlegg delt av 730.no (@730no)

Se også: Her er 7 feelgood-filmer du kan streame i Norge