Adele-sesong!
Og anmeldelsene er stort sett tipp-topp.
OPPDATERT: Hygg deg med 30 her:
Promorundene til Adele Laurie Blue Adkins i forkant av hennes fjerde album 30 har vært rause.
Blant annet to intervjuer og omslag i forskjellige Vogue-blader, jovialt hjemme-hos-besøk og den ferske halvannen timer lange Oprah Winfrey-blockbuster-spesialen Adele One Night Only på CBS og Paramount+.
Krydet med mye prat om hvordan hun på kort tid gikk ned 45 kg.
I tillegg er briten godt synlig på fester og tilstelninger i sin nye hjemby Los Angeles med sin amerikanske NBA-agentkjæreste Rich Paul.
Samtidig har singelen «Easy on Me» tatt førsteplassen i 21 land.
(Men 89. plass i Sør-Korea, what’s good.)
Albumet kommer ut på fredag, men er med andre ord mer eller mindre allerede en kommersiell braksuksess.
Låten «I Drink Wine» er allerede alles favoritt. Selv om ca. ingen ennå har hørt den. Hun forteller forresten Oprah at hun har sluttet å drikke alkohol irl.
Men hvordan er egentlig musikken? Vil de nye sangene leve opp til de skyhøye forventningene?
De første anmeldelsene begynner å tikke inn, og svaret ser ut til å være… Hell yeah!
Mange mener at dette er det beste Tottenham-kvinnen har gjort etter at hun som 18-åring ble oppdaget på MySpace i 2006
Independent oppsummerer albumet som «skytshelgen for hjertesorg slikker sårene sine på et skilsmissealbum som tar risiko».
Karakteren blir den nest høyeste, selv om avisen minner om at det er mye av det samme vi har hørt før. Noe som neppe er et problem for fansen.
«Adele prøver å komme seg etter skadene. Å slå seg selv på skulderen etter å ha delt ut slag til seg selv. Den spenningen danner strukturen til «Hold On». Låten begynner med det vanlige… «Have I not learned anything?» Adele bebreider seg selv over gospel-aktige orgler. Men akkurat når du tror at du ikke orker mer selvforakt, bryter et kor inn i et kirkelig refreng, og minner henne om å «hold on/you are still strong».
De kanskje litt klisjéaktige strofene er dog pakket inn vakkert nok til at hun ikke trenger å finne opp kruttet. Noe som er nytt er at hun nå snakker mer rett til seg selv enn lytteren, mener avisen.
«Mellom de typiske tiradene mot seg selv, fletter Adele seg gjennom øyeblikk av bekreftelse. Som en forlatt tenåring plukker Adele kronbladene av en tusenfryd, men stiller et annet spørsmål: Elsker JEG meg? Elsker JEG meg ikke? 30 en samtale mellom Adele og Adele. Hun er sin egen fe-gudmor, hvisker besvergelser av lykke i sitt eget øre og håper at de sitter.»
Variety er bergtatt og mener dette er «hennes følelsesmessig råeste, mest risikable og beste plate».
Det mener hennes prat til og om seg selv kan være til hjelp for andre.
«Adele feirer sitt egen bevisste brudd med nok triumf til at det neste uke ikke ville være en overraskelse om noen familieterapeuter kan begynne å få talepostmeldinger om at tjenestene deres ikke lenger er nødvendige.»
Les også: Den unge debutanten Benson Boone tar førsteplassen fra Adele i Norge – se reaksjonen!
«Selv om 30 til tider er den råeste og mest nøkterne av platene hun har laget til dags dato, klarer den også å motsatt sett være den morsomste, på sin følelsesmessig raslende måte… Med en følelse av lek sammen med all tristheten og selvskadingen.»
Vulture er enig i at singer-songwriter-en aldri har vært bedre.
«I tekstene finner Adele en vei til emosjonell velvære. Musikken søker nye tilnærminger til håndverket hennes. Sangene hennes blir løsere, mer kjent med globale trender. 30 er der hun innser at hun ikke alltid trenger å gi oss langsomme, triste, sjokkerte låter for å holde seg relevant.»
«Dette er fortsatt den erfarne, smarte demonstrasjonen av hvordan man når mer enn demografien, slik som med de gamle låtene. Det er bare bedre. 30 er det beste Adele-albumet. Hvis den selger mindre enn 25, hva så. Dette er musikken hun burde ha laget hele tiden.»
Det blir full co-signering og maks score fra Rolling Stone.
«Hun har aldri hørt mer hissig ut, mer levende med sine egne følelser, mer mesterlig til å forme det til sanger i nøkkelen til sitt eget liv… [mens hun] går på en forrædersk vei av hjertesorg, morskap, beruset fortvilelse og ensomhet. Dette er lyden av en kvinne som har lidd gjennom en grusom krise uten å miste sin sjel, sitt begjær eller sin sans for humor…»
«30 er hennes tøffeste, kraftigste album så langt.»
Every day feels like the road I’m on
Might just open up and swallow me whole
How do I feel so mighty small
When I’m struggling to feel at all?
– Adele «Hold On»
Varm opp til 30 med «To Be Loved»:
Adele har med Erroll Garner og Chris Stapleton på 30.
Produsenter er Greg Kurstin, Inflo, Tobias Jesso Jr. – og svenskene Ludwig Göransson, Max Martin og Shellback