Spoleringsalarm! Handlingen røpes nedenfor. Hvis du ikke har sett Us, får du ikke lov til å lese videre.
Etter Oscar-suksessen Get Out har Jordan Peele igjen truffet spikeren på hodet med sin nye «social horror».
Us dro inn 607 millioner kroner (71 millioner dollar) på kino i Nord-Amerika i premierehelgen, noe ingen andre originale skrekkfilmer har klart tidligere. Ekstra rått ettersom produksjonsbudsjettet (20 millioner dollar) ble spilt inn mer enn tre ganger på tre dager.
I Norge ble tallet for Us 1,89 millioner kroner og 2. plass på kino. (Nordmenns nye favorittsuperheltinne Captain Marvel holder seg på toppen i sin andre uke.)
Men Us har ikke bare fått kommersiell suksess. Ifølge Rotten Tomatoes har den fått 94 prosent positive anmeldelser – og noen mener at den om noen år vil få kultstatus á la The Shining.

Unge Adelaides speilbilde (UIP/Universal)
Utenom solid regi og manus fra Jordan, hylles hovedrolleinnehaver Lupita Nyong’o. Noen mener hun bør vinne sin andre Oscar for rollene som Adelaide og psjuke Red.
Likevel: «Bare» 70 prosent av kinopublikummet gir tommelen opp, ettersom mange finner den siste delen forvirrende.
(Noen tøffinger mener også at filmen, i likhet med Get Out, burde vært enda mer skummel.)
Man kan lett se Us som effektiv popcorn-horror, da selve plot-twisten på slutten ikke er så vrien å forstå.
Men det frister også å fundere over Jordan Peeles mange kryptiske elementer.

Regissør, manusforfatter og produsent Jordan Peele er en luring (UIP/Universal)
Familien Wilson (når så du en grøsser med en svart familie i hovedrollen sist?) vinner over sine bisarre, blodtørstige dobbeltgjengere The Tethered.
I ambulansen mot slutten tenker Adelaide tilbake på den traumatiske opplevelsen fra barndommen da hun traff Red, jamfør det vi får se litt av i starten av filmen. Men nå får vi se hva som egentlig skjedde.
Lille Red slo lille Adelaide bevisstløs, lenket henne fast i håndjern og tok hennes plass i familien, mens Adelaide måtte vokse opp under jorden med The Tethered.
Adelaide er ikke redd for å dra tilbake til stranden fordi hun ble skremt i speilhuset som barn. Hun er redd fordi hun innerst inne vet hvem hun egentlig er?

The Wilsons får besøk av The Tethered (UIP/Universal)
Det aller siste vi ser i Us er The Tethered som holder hender på rad og rekke gjennom USA. Eller som man sier på amerikansk; The U.S… Nesten det samme som Us.
The Tethered hermer etter menneskenes eksperiment Hands Across America, som skjedde (på ekte) i 1986. Noe vi ser via et tv-apparat i de første sekundene av filmen.
Veldedighetsprosjektet med 6,5 millioner personer – inkludert ikke så woke president Ronald Reagan og kjendiser – som holdt hender i et forsøk på å lage et menneskekjede gjennom USA, skulle samle inn 50 millioner dollar for hjemløse. Men det ble mye kluss undervei og gikk såvidt break-even.
I Us er dobbeltgjengerne resultatet av et mislykket eksperiment (utført av regjeringen?) i et forsøk på å kontrollere innbyggerne ved hjelp av identiske kopier. I flere generasjoner har The Tethered vært fanget i enorme tunneler under USA, hvor livet har bestått av å etterligne sine motparter over bakken.
Helt til Adelaide, med sin fri vilje, organiserer dem til å flykte og lage versjonen av Hands Across America – som menneskene ikke klarte.

Abraham, Umbrae, Pluto og Red (UIP/Universal)
I forkant har Red som sagt tatt over livet til Adelaide. Dette viser at marginaliserte mennesker, folk uten en stemme fra underklassen (i Us bokstavelig talt) som ikke blir hørt – for eksempel hjemløse som bor i t-bane-tunneler – kan få et ordentlig liv hvis de blir gitt muligheten.
Ifølge IGN viser Jordan Peele også det evigaktuelle teamet fremmedfrykt. Oss selv mot de andre. Mens problemet ditt kan egentlig være ditt eget speilbilde.
Us handler dessuten om å ønske seg det andre har. I likhet med Get Out, hvor hvite og asiatiske, rike salongradikalere ønsker å ta over kroppen til svarte mennesker.
Hva med filmens mange Michael Jackson-referanser? For Jordan representerer MJ dualisme. (Stjernens dobbelthet fikk trolig ny betydning via HBO-dokumentaren, som kom etter at Us var innspilt.)
Denne snutten kaster lys på filmens ekstremt gjennomtenkte detaljer:
Tallet 11, som stadig dukker opp i filmen, referer til Bibelen-verset Jeremia 11.11:
– Derfor sier Herren: Se, jeg fører over dem en ulykke som de ikke kan slippe unna. Når de roper til meg, vil jeg ikke høre på dem.
The Tethered er som en gigantisk kult som ser Red som en messias. Selv hevder hun å være tilknyttet Gud.
Sitatet fra Bibelen lyder kanskje ikke så lystig for de priviligerte menneskene over jordenskorpen? Eller har The Tethered bommet på hva/hvem de forguder?
Som Esquire poengterer; kanskje det er en kombinasjon.

Jason vs. dobbeltgjenger Pluto (UIP/Universal)
Det kan være artig å se Us to ganger for å få med seg alt.
Noe Twitter-brukeren @eveewing har gjort.
Her er noen av den observante kvinnens mange observasjoner – som ble retweetet av Jordan selv.
I saw #Us for a second time and I saw lots of things that I didn’t notice the first time. here’s a thread of a bunch of them. Obviously spoilers abound!!!!
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
early on, Gabe tells Zora that she should run in the sand under suboptimal conditions to get better at running. When she meets Umbrae, who is trained to run underground, Umbrae is faster and stronger. But Umbrae has never seen a car/windshield wipers so that’s how she gets got.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
tons of foreshadowing in this movie, much of which has been discussed, but one I just caught this time was the living spider emerging from underneath the fake spider.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
I know there are different theories as well about whether Adelaide remembers what happened. I don’t think she does— I think she repressed it but she gets triggered at moments. When she goes into the basement looking for Jason, for instance, she spaces out for a second.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
As has been noted elsewhere, Zora wears a shirt with a white rabbit on it (which I missed the first time) and later wears a shirt that says “thỏ” which means bunny in Vietnamese (fact check?). This hearkens back to the rabbits underground, of course, but also… pic.twitter.com/mKUn0ENGtI
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
In Alice in Wonderland, Alice follows a white rabbit into an underground world that is a weird, uncanny version of her own. Adelaide’s childhood toy, also a white rabbit. And when she sees it in the house, she spaces out for a second.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
The sequel to Alice in Wonderland is Through the Looking-Glass, where Alice climbs through a mirror and discovered a distorted version of her own universe.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
When Red is explaining things, she is pressing Adelaide’s head against the glass coffee table. She’s pressed against her own reflection. As Red says, “I call it the untethering,” the glass begins to crack, breaking the line between our world and looking-glass world.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
In the car as they drive to the beach, Zora also wears a button with a raven on it. The Raven is a poem about someone minding his business at his house late at night, reading and thinking, when a mysterious creepy otherworldly visitor appears at his door and won’t leave.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
At the beach, a red frisbee perfectly covers up the blue circle on the towel, which is def weird the first time around but this time reminded me of Red coming up to take over.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
When Adelaide tells Gabe, “I don’t feel like myself” and he says “you look like yourself,” she is quietly tracing some ballet positions with her foot, trying to ground herself back in the present and reinforce/reassure herself that she is the REAL Adelaide.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Red moves at weird right angles when she enters the house because she’s used to having to move in the tunnel. This is also a nice visual throwback to an iconic scene in Get Out. pic.twitter.com/itvNX9QWCP
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Going back to the looking glass theme: when the Tethered people first show up in the driveway, they’re regarding the Wilsons across an invisible boundary, as through a mirror. As soon as that boundary is breached, it’s the beginning of the end.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
There are moments where Red uses childish movements or language (like staring at Adelaide with her head in her hands). She kind of has arrested development at the moment where she was kidnapped. She begins her story: “Once upon a time there was a girl. And the girl had a shadow.”
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
This put me in mind of the shadow of Peter Pan (who also is forever a child). His shadow doesn’t follow him like it’s supposed to. It’s mischievous & has a life of its own, breaking the rules. The shadow is also the thing that draws Peter out of his world and into ours. pic.twitter.com/9ifA0GM30V
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
The boy’s name is Pluto— leader of the underworld. The girl’s name is Umbrae— as in plural of “umbra,” as in the dark moon shadow that causes an eclipse.
I don’t know about “Abraham” except he’s the father of those who will inherit the earth?
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Kitty’s tether shadow, Dahlia, is only marginally interested in quickly killing Adelaide. Adelaide is Red’s preoccupation. Dahlia wants what Kitty has—beauty, charm. She plays with the lip gloss, feigns carefree laughter, and cuts her face like plastic surgery.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
When Adelaide escapes from the house, she starts running around handcuffed to herself. The line was breached and her formerly simple relationship with her shadow is now complicated. She’s both sides of the equation.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
While she is handcuffed to herself—troubling the relationship between Normal and Shadow—she kills the twin, letting out a guttural primal scream, showing a bit of her original self.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Michael Abels, who composed the score, mentioned that he was inspired by Tchaikovsky. during the INCREDIBLE climactic fight scene in the basement, the piece that plays is called “Pas de Deux.” One famous pas de deux (duet) by Tchaikovsky is from the Nutcracker.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
The Nutcracker is very commonly danced by young girls who do ballet. The Nutcracker, like Alice, is *another* story about a young girl who gets drawn into a world that is an uncanny version of her own.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Okay I think that’s it!!! I definitely liked the movie a lot more the second time. I liked it the first time but it rewards a repeat viewing.
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
~@JordanPeele RTed this thread so you should go ahead and assume that all my interpretations are correct 😎 pic.twitter.com/MSINMw7kNR
— wikipedia brown wins at the end of Game of Thrones (@eveewing) 29. mars 2019
Jordan Peele understreker dog at det han først og fremst ville med Us, var å lage en skrekkfilm 🙂
‘Us’ is a horror movie.
— Jordan Peele (@JordanPeele) 17. mars 2019
I neste måned er Jordan aktuell med tv-serien The Twilight Zone; en ny runde med skrekk/mystery-antologiserien som opprinnelig startet i 1959.
Artig fakta: Lupita Nyong’o er født i Mexico. Hun har master i skuespill fra Yale.