Hvem blir Årets Spellemann? Vi spurte musikk-Norge!

27. mar 2019 kl. 16:15

Hvem som sitter i årets Spellemann-jury(er) er hemmelig frem til lørdag, her er noen av våre eksperter (Instagram)

Hvem fortjener vandretroféet for musikkåret 2018? 730 har loddet stemningen.

Spellemann er like rundt hjørnet – utdelingen hvor artister og opphavspersoner som har utmerket seg i året som gikk skal få sin fortjente oppmerksomhet.

Siden første utdeling i 1973 – Spellemann 1972 – har kåringen tatt sikte på å «hedre, inspirere og motivere alle musikere og å styrke samholdet i musikkmiljøet, på tvers av sjangere».

Blant lørdagens mange priser deles de fleste ut til artister som plateselskaper og artistene selv har meldt på, hvor de påmeldte plukkes ut og snevres ned til nominerte av juryen. Denne ordningen er imidlertid ikke tilfellet for alle kategorier – noen av kategoriene er det juryen selv som bestemmer fra start til slutt.

Én av disse prisene er «Årets Spellemann» – den mulig gjeveste av alle. Pynten til peishylla deles ut til «utøver(e) som har utmerket seg særskilt i året som har gått», og kåres på fritt grunnlag. Prisen begrunnes og utdeles av en spesialjury.

Årets Spellemann i fjor <3 (Alvin Santos for 730.no)

Tidligere har Spellemann fått pepper og annet krydder for å vektlegge kommersiell suksess når de deler ut prisen for «Årets Spellemann», mens artister i smalere musikksjangere har gått forbi i stillhet og havnet i skyggen av musikere med høy rotasjon i topplistene.

Det gikk ikke stille i dørene da Astrid S stakk av med fjorårets pokal, samtidig som Spellemann har blitt kritisert for at få kvinner har mottatt den gjeveste prisen. (Dette til tross for at Spellemann beskriver utdelingen som et «stjernespekket show (hvor det) presenteres et utvalg av det store mangfoldet som finnes innen norsk musikkliv».)

I forkant av lørdagens utdeling er det musikkåret 2018 som er lagt under lupa, og 730 har sjekke stemningen hos en knippe eksperter i forkant av kåringen av «Årets Spellemann».

Vi har bedt gjengen svare på hvem de mener fortjener pokal til peishylla, hvem de spår tildeles prisen, og selvsagt – hvem de mener fortjener oppmerksomhet og heder utenfor de typisk kommersielle musikksjangerne.

Marcus Gunnarsen og Martinus Gunnarsen, vinnere av Årets Spellemann 2016

Marcus og Martinus på rød løper i 2018 (Alvin Santos for 730.no)

– Sondre Justad, fordi han er en utrolig bra fyr og en kul artist. Og Ina Wroldsen, fordi hun er rå. Det er mange som fortjener en pokal, og kanskje spesielt de som ikke er «størst». Å få en Spellemann er veldig veldig stort og for oss var det et av de største øyeblikkene i karrieren, sier Marcus.

– Det er veldig mange utrolig flinke og inspirerende artister i Norge. For oss som har vært på turné i Europa i nesten hele 2018 er det ekstra gøy å følge med på andre norske som også gjør det bra der ute, fortsetter han.

– I 2018 var det skikkelig gøy å være norsk artist, for det var et år hvor veldig mange fikk vist seg frem skikkelig. Både i Norge og ute, spesielt i Europa. Jeg synes det er mange som fortjener en pokal. Sigrid fordi hun er en skikkelig kul ambassadør for Norge. Og Alan Walker da! Fordi han er Alan Walker!, sier Martinus.

– Å vinne Årets spellemann var øyeblikk vi aldri vil glemme, og vi håper andre unge artister kan få sammen følelsen, for det er en viktig motivasjon for å kunne jobbe på, avslutter Martinus.


Sofie Braseth, anmelder og musikkjournalist i Dagbladet

– Jeg mener Sigrid er en verdig vinner av Årets Spellemann. Og jeg kan ikke tenke meg at noen andre enn henne stikker av med prisen – med unntak av Alan Walker, da. Men altså: Årets Spellemann går til «utøver(e) som har utmerket seg særskilt i året som har gått», og hvis ikke sterk låt på sterk låt på sterk låt, BBC Sound of 2018-førsteplass, konserter på Roskilde og Coachella og besøk hos Jimmy Fallon kvalifiserer til grammofonspiller på peishylla hjemme i Ålesund, så veit ikke jeg.

Vi ber også Sofie om å trekke frem artister som kanskje ikke har figurert på toppen av streaming-topplistene, men som likevel fortjener heder og ære som «Årets spellemann».

– Hvis vi ser på det store bildet er jeg overrasket over at Kari Bremnes ikke er å finne på lista over Årets Spellemann-vinnere. Hun er ikke aktuell for prisen i år, men spesielt etter Og så kom resten av livet-skiva i 2012 hadde hun kraftig nordavind i seilene. Da hadde det vært på sin plass med pris.

– I år tenker jeg at Boy Pablo er en slags underdog-kandidat til prisen. Mange har sovet på sjarmis-indiepopen hans her hjemme, men i hele 2018 ga han konsert-jernet i både Europa, Asia og USA.

Daniel Ramberg, musikksjef i NRK P3

P3s relativt nye musikksjef Daniel Ramberg (Caroline Lytskjold)

– Sondre Justad er jo allerede nominert til masse priser, men hele pakka der bør jo være nok til en Årets-pris også: Ga ut et veldig bra album, hadde den mest spilte låta på P3, solgte ut turnéen sin, spilte masse festivaler over hele landet, gir alltid alt på konsertene sine (og falt jo også derfor ned fra en stige, med hodet først, midt i publikum), pratet åpent om egen seksualitet og gjorde årets (tidenes?) beste Emilie Nicolas-cover på norsk… Mye i hans favør!

– I tillegg vil jo Emilie Nicolas, Sigrid og Unge Ferrari være gode valg. Gjetter på en av de fire, jeg. Ellers hadde det jo vært gøy om vinnerne fra 1988 – Det Norske Kammerorkester – skulle tatt en overraskende ny pris 31 år etter.

– Jeg håper at Årets-prisen snart kan gå til én person som driver med rap/r&b, siden den siden 1985 bare har gått til duoer som driver med sånt (Karpe i 2010 og Nico & Vinz i 2014). Mange muligheter i årene fremover der: nevnte Unge Ferrari, Kjartan Lauritzen, Myra, Cezinando, Lars Vaular, Linda Vidala, Larsiveli, EMIR, Linni, MachoMayne.

Robert Hoftun Gjestad, kulturjournalist i Aftenposten

– Skal man følge Spellemanns logikk fra de siste årene, er det Alan Walker som blir årets spellemann. Hans suksess både hjemme og ute er formidabel, nærmest den eneste av mange tidligere popstjerne-kandidater som fortsatt leverer på høyt internasjonalt kommersielt nivå.

– Men jeg synes jo at denne utdelingen er blitt altfor kommersielt vridd de siste årene, noe jeg også har kommentert i Aftenposten flere år på rad. Man bør i heller tillegge musikalsk kvalitet en større del av begrunnelsen, og der er det en soleklar vinner: Sigrid Solbakk Raabe. Det hun skaper for tiden er meget tidsriktig og ekstremt fengende popmusikk – med tekster som betyr noe. At hennes debutalbum gikk inn som nummer fire på listene i UK, bør strengt tatt være grunn nok.

Før øvrig regner jeg med at det markeres stort at høvdingen i norsk rock – Åge Aleksandersen – er 70 i år. Alt annet er en skandale!

Silje Halstensen aka Bendik, artist

Silje aka Bendik (instagram.com/bendikofficial)

– Verdig vinner av Årets Spellemann: Sondre Justad. Fordi: Han solgte ut Sentrum scene typ fire ganger i 2018, spilte flere timer med utsolgte konserter over hele landet enn det han rakk å sove, ga ut album, høy rotasjon på alle kanaler, han når ungt og eldre, selger ut både i sør, nord, øst og vest. Hele Norges spellemann! Hvem jeg spår stikker av med den: En eller annen gang må noen gi Sundfør den her prisen.

– Artist i smal sjanger: Jeg husker så godt da mitt store idol vant i åpen klasse. Hanne Hukkelberg er et forbilde for mange vokalister, låtskrivere og produsenter. På tide hun får mer ære for jobben hun har gjort!

Vegard Waske, manager og daglig leder i Mandelbaum

– Årets Spellemann bør i år som i fjor være en kvinne for å rette opp i den historisk gubbetunge ubalansen – kun 4 kvinner som har vunnet siden 1985!

– Gubbemannprisen… Det er i hvert fall mange gode kvinnelige kandidater å ta av! Men personlig ville jeg valgt Katja Benneche Osvold. Innen punk og hardcore miljøene er Benneche Osvold ett ikon, først og fremst som vokalist i hardcorebandet Life…But How To Live It? og de senere år bandet Castro. Før noen i Norge kunne stave musikkeksport turnerte Katja Europa opp og ned tidlig 90-tall og brøytet vei for å sette norsk musikk på kartet. I tillegg, på dagen ungdom tar til gatene i Norge for å demonstrere mot foreldregenerasjonens rasering av kloden, er Benneche Osvold høyest relevant – det er bare å lese Life… But How To Live It? sine tekster – som tar et knallharde oppgjør med kapitalister, egoister og ytre høyre. No more pity, som Katja synger.

– Men hvem som EGENTLIG vinner? Nei står vel mellom Cezinando eller Mads Hansen da? I samme slengen vil jeg slå et slag for at man gravlegger «Spellemannen» sammen med Fylkesmannen og gir prisen et nytt kjønnsnøytralt navn.

Isabelle Karlsson fra YLTV, hip-hop-guru på YouTube og radio

Isabelle (foran til venstre) med norske stjerneskudd (YLTV)

– Sigrid! I tillegg til å lage skikkelig fin musikk er hun helt rå på scenen med en attitude og energi som få kan måle seg med. Hun viser verden at superstjerner også kan komme fra lille Norge. Yey! Det liker vi jo. Musikken snakker for seg selv, men hun vinner også mye på sjarmen og den ujålete fremtoningen. Hun er både en rå artist og et godt forbilde. Jeg håper og tror at det er Sigrid som stikker av med prisen og blir Årets Spellemann.

– Etter min mening slapp Sushi x Kobe et av de beste albumene i fjor. De er eksperimentelle, kompromissløse og tør å gå nye veier. Jeg vet ikke om det er radiovennlig nok for Spellemann, men spør du meg så fortjener de helt klart en pris.


Peder Ebbesen, musikkjournalist i Aftenposten, Gaffa og Subjekt 

– 2018 var et ganske rått år for norsk musikk, damene stjal showet syns jeg med jevnt over mer spennende utgivelser enn herrene. I år så er det comebacket til fantastisk flotte Emilie Nicolas som bør vinne Årets Spellemann! Tranquille Emile var vakkert skrevet og mesterlig laget. Ikke bare er hun en flott låtskriver og vokalist, hun omgir seg også med utrolige flinke musikere. Dette kombinert med et fåtall eksklusive konserter og sterke singler gjør at det Emilie er en av de beste fra norsk musikk i 2018.

– Uavhengig av om jeg mener Emilie bør vinne så tror jeg også hun kommer til å vinne. Populariteten, anmeldelser og lyttertall peker mot seier!

– Jeg holder også en knapp på Ålesund gone international: Sigrid! En ydmyk og dyktig popartist, hun har med seg bandet sitt overalt og de virker som de er en skikkelig familie. En artist som virker veldig takknemlig over de som har hjulpet henne dit hun er i dag!

– Jeg tror også at Stig fra Hamar (Unge Ferrari) kan ha en sjangs til å vinne. Midt Imellom Magisk Og Manisk er det mest gjennomførte han har laget til å og han har fått god oppslutning rundt albumet. En artist som har vært god en stund, men som nå har funnet ut hva han vil som artist.

Ebbesen synes heller ikke at kommersiell suksess ikke bør være den viktigste faktoren for å vinne Årets Spellemann, og trekker frem flere jokere.

– Her syns jeg en av Norges beste live-band Fieh fortjener oppmerksomhet. De spiller livsfornyende funk-soul-jazz med en musikalitet mange bør være sjalu på. Dette resulterte blant annet i en av de beste konsertene på Øyafestivalen i fjor.

– Debuten til Okay Kaya syns jeg kunne fortjent ros. En av albumene jeg hørte mest på i fjor. En herlig ærlig sak av et prosjekt. Hun synger om vanskelige temaer som bør være enkle på en utrolig behagelig og ærlig måte.

– Jeg skulle gjerne også se Sushi x Kobe stjele meg seg noe! Døden lever lengst deres første fullengde album er det beste de har gjort som artister til nå. Knallhardt, farlig og skummel musikk, men så jævlig gøy! Og hvis du ikke har sett de live sååå har du gått glipp av noe.

Oppsummert: Ekspertene vi spurte holder en knapp på Sondre Justad, Sigrid, Alan Walker og Emilie Nicolas. Svaret får vi lørdag! 

Se også: Kygo overrasker Marcus & Martinus med Spellemann-troféet #gåsehud