Her er årets fineste julereklamer

23. des 2017 kl. 00:00
KAPITALISTISK = KJIPT? COLA-NISSEN ER KOSELIG I HVERT FALL (COCA-COLA)

KAPITALISTISK = KJIPT? COLA-NISSEN ER KOSELIG I HVERT FALL (COCA-COLA)

Mange okker og stønner over at høytiden blir mer og mer preget av det kapitalistiske, at vi blir mer kravstore angående gaver, og at handling av disse gavene bare blir punkter på en liste over plikter og ting som må gjøres før den store dagen. At det sentimentale for lengst har blitt kastet ut vinduet og har etterlatt seg et makabert tomrom som bare kan fylles med de siste Apple-produktene og duftlys fra Voluspa.  
Det disse menneskene dog glemmer er hvor fantastisk gøyalt det kapitalistiske kan være. I dag skal vi se på et av eksemplene på dette, nemlig julereklamer. 
Spesielt England har gjort storindustri av nettopp disse. Noen av de største høydepunktene ved den britiske feiringen er når de store kjedene slipper årets julereklame, som blant annet John Lewis-kjeden er spesielt kjent for. 
Ofte er de av den sensitive sorten, og tar opp viktige emner som ensomhet og urettferdighet i verden, med et stort håp om å få folk til å lette enda litt mer på lommeboken. 
Sentimental kapitalisme; koselig og bare litt umoralsk. 

Vi har gravd litt blant utenlandske reklamer og har funnet frem til de fem av årets reklamer som varmet sjelene våre mest (i tilfeldig rekkefølge): 
1. BBC – «The Supporting Act»
Britenes statskanal leverer sterkt i år. Kortfilmen handler om en jente som sliter med at faren ikke helt klarer å la jobben ligge, men som leverer når det gjelder. Sa noen hjertevarme? 
Snutten er gjestet av Zara Larsson og Clean Bandit-samarbeidet «Symphony», en låt som allerede har funnet sin vei inn i vår sentimentale sjel. Suksessen var sikret fra første note. 
2. Greenpeace – «Coca-Cola»
 
Coca Cola-nissen og juletraileren er for mange selve bildet på julereklamen, og miljøvennene Greenpeace utnytter denne situasjonen flittig for å fremme budskapet sitt. I år har de lansert en parodi på de ikoniske brusreklamene for å minne oss om usunne forbrukerholdninger.
 
Morsomt nok tar det en stund før man innser at det ikke er en ekte Cola-reklame, dersom man ikke vet ikke vet det på forhånd. 
3. HP – Reinvent Giving
 

 
Dataprodusenten Hewlett-Packard spiller på nestekjærlighet i sin høytidssnutt. Den søte reklamen handler om et lite blokksamfunn hvor naboene samarbeider for å gi en liten jente en juleforestilling. Tenk så fin julen kan bli dersom man bare har HP-produkter da dere! 
4. Det spanske julelotteriet / Anuncio Lotería de Navidad – #DANIELLE
Dette her krever en kategori for seg selv. #DANIELLE er en storsatsing fra det nasjonale julelotteriet i Spania, som har hentet inn hjelp fra den Oscar-vinnende regissøren Alejandro Amenábar (The Sea Inside). 
Sammen har de skapt denne 17-minutters lange snutten om romvesenet «Danielle», som ankommer jorden rundt juletider. Hun møter på guiden Daniel og via ham lærer hun om julen og om julelotteriet. 
Tror vi da. Spansken er ikke helt på plass her i gården, men det gjør egentlig ikke så mye. Videoen er fascinerende å se på rent visuelt, og man trenger ikke helt forstå hva som blir sagt for å skjønne gisten. 
5. John Lewis – «#MoztheMonster»

 
 
Ingen over, ingen ved siden, og tilsynelatende ingen jul uten. Vi vet ikke hvem det nå enn er som sitter på John Lewis-kontoret og plotter ut disse konseptene for dem, men de får ikke godt nok betalt. 
Musikalsk følger JL opp tradisjonen med cover av berømte låter (du husker kanskje at #heleNorges Aurora gjorde et Oasis-cover for dem i 2015), denne gangen med et cover av The Beatles’ «Golden Slumbers» av den britiske rockegruppen Elbow. 
 
Reklamekonseptet er enkelt; en liten gutt blir venn med monsteret under sengen sin, men monsteret skjønner kjapt at det ikke er i det sunneste laget for små barn å være oppe hele natten. 
Og hjertet knuser i hundre biter.
Vi orker ikke mer sentimentalitet. Vi gir opp.
 
God jul. <3 

Se også: Carpool Karaoke julespesial!