HBO-serien til Dr. Dre er suveren

30. jul 2017 kl. 00:00
DR. DRE OG JIMMY IOVINE: TO SERTIFISERTE KOLOSSER INNEN POPULÆRKULTUR (HBO)
DR. DRE OG JIMMY IOVINE: TO SERTIFISERTE KOLOSSER INNEN POPULÆRKULTUR (HBO)


Den tungt promoterte dokumentarserien
The Defiant Ones lever opp til hypen. Gjennom fire episoder får vi se hvordan Dr. Dre og Interscope-grunnlegger Jimmy Iovine (uttales Aj-vin) kom seg til toppen av musikkbransjen. For så å sammen ta steget til Apple – med en raus bunke ekstra milliarder på kontoen.





Å lage en kjedelig dokumentar når man har omtrent fri tilgang til Jimmy og den vanligvis notorisk mediesky Dre skal mye til. Men regissør Allen Hughes (
Menace II Society) leverer grasalt. Vi er ikke eksperter på klipping, men dette er så godt satt sammen at vi et par ganger måtte spole tilbake i fryd. De i skrivende stund 8,9 stjernene i snitt hos IMDb er på sin plass.




The Defiant Ones er naturligvis laget i samarbeid med dynamittduoen selv, så de mest kritiske blikkene uteblir. Men Allen serverer ikke et glansbilde. Både Jimmy og Dre er ærgjerrige, egosentriske og eksentriske skruller, på hver sin måte. N.W.A.-veteranen har fått kontroll på mange av sine demoner. Men ikke alle. Man merker også at Apple er en av initiativtakerne til serien (noe de viser), som gjør at det blir mye reklame for den multinasjonale teknologigiganten. Vi får to ganger se dem teste sine hodetelefoner (direkte oversatt) og stereoanlegg, og Beats by Dre fremstår som det beste valget i verden. Men når det hele blir for hyllende og pompøst, så finter Allen med litt humor.



Majoriteten av de mest ikoniske artistene som Brooklyn- og Compton-gutta har jobbet med stiller i serien. Alt fra
Eminem, Ice Cube, Kendrick Lamar, Nas, (veldig funny) Snoop Dogg og (veldig ekstra) Puff Daddy til Tom Petty,
Trent Reznor «alias» Nine Inch Nails, Gwen Stefani fra No Doubt, Bruce Springsteen og Bono fra U2. Snodig nok er Marilyn Manson kun med via eldre opptak. 

Apropos arkivmateriale; mye av det du får se har du trolig aldri sett før. (Og endel av de klassiske musikkvideoene man får se glimt fra har du neppe sett i lignende kvalitet. Vel, hvis du ikke hadde dem på Blu-Ray.)
 




HBO har foreløpig kun distribusjon av serien i USA. Kanalens norske kontor forteller 730 at de ennå ikke vet om eller når de får showet. (Apple Music har startet å produsere egne serier, så kanskje de får rettighetene utenfor USA.)






Viktige deler av Dres ungdom ble nylig godt oppsummert via
Straight Outta Compton, men her går man videre. Hvis du er veldig opplyst om karrierene og livene til Dre og Jimmy, så lærer du kanskje ikke noe. Men du kommer likevel til å elske serien.








Vi noterte oss dette mens vi koste oss gløgg med The Defiant Ones:







Apple-dealen holdt på å gå i vasken på grunn av Facebook-videoen til Dr. Dre hvor han fyllefeiret avtalen før den var signert. Lite taktisk. Dre sier at dette er et av hans tre dummeste øyeblikk i livet. 






Ifølge Bono så er Jimmy så brutalt ærlig at mange hater ham.






Moren til Dre var nettopp fylt 16 år da han ble født. Han beskriver faren sin som gal, voldelig og veldig smart. Stefaren var også voldelig mot moren og familien.






Kraftwerk er ifølge Dre den gruppen som har inspirert ham mest.  


Favorittrockebandet til Dr. Dre er Nirvana. Du får se ham lytte til Kurt Cobain i ekstase.







Jimmy hatet hvert eneste sekund av skolen, og ville heller bli rockestjerne. Etter å ha startet et band, ga han fort opp planene.






Dre ble besatt av DJ-ing da han hørte scratching for første gang (da Kool Moe Dees DJ spilte i Los Angeles), og solgte etterhvert sine egne mixtapes i nabolaget. Dre var en av de første DJ-ene i LA som mikset låter i forskjellig hastighet. Folk stoppet ofte opp og danse for å se hvordan Dre spilte.






Han blir flau når de spiller musikk fra hans første gruppe; Freak Patrol. Det er skøy når Snoop synger en av låtene – og det er fair at Dre blir pinlig berørt.






Dr. Dre liker egentlig ikke hvordan han selv høres ut som rapper.






– Litt av et karrierevalg å ta når man har så mange
issues, humrer doktoren om artistlivet.


REGISSØR ALLEN HUGHES OG JIMMY (HBO)
 


Jimmy gikk fra å vaske gulv til å jobbe i studio med John Lennon.






Kort tid etter var han assistent i session med Bruce Springsteen, som spilte inn etterhvert klassiske 
Born to Run. En dag kom ikke teknikeren, så Jimmy måtte ta over og styre innspillingen, kun 23 år gammel.






Dre måtte lære Eazy-E å rappe linje for linje.






Da Jimmy dro til Los Angeles for første gang, for å jobbe med Tom Petty, så ble Jimmy redd. Arbeiderklassegutten fra New York hadde aldri sovet i et hus, og han synes suburb-livet i LA «var som å sove i skogen». (Han flyttet dog til LA sporenstreks og bor der fortsatt.)






– Vi kommer til å bli millionærer, sa Jimmy om platen de laget. Tom Petty hadde aldri hørt noen si noe slik om musikk.






Den første gullplaten til Ruthless Records var debuten til «jentegruppen» J. J. Fad. Mange hatet på dem, men det var dette albumet som finansierte labelens neste utgivelser.





Cube skrev «Fuck tha Police», men Dre ville ikke spille inn låten fordi han mente politiet kom til å lage enda mer kvalm hvis de ga den ut. En kompis av Cube som heter Phil fant papiret med teksten i søppelkassen, leste det og fikk Cube til å likevel lage låten med N.W.A.






Etter at Ice Cube forlot gruppen, blant annet på grunn av misnøyen med manageren Jerry Heller, så sa Dr. Dre til Eazy-E at han måtte velge mellom Dre og Jerry. Eazy gikk for Jerry. Doktoren forteller at han gikk ut av studioet helt knust, som om alt var i sakte film, og at han endte opp på et bekmørkt sted i livet.






Vi får se 
MTV-reporteren Dee Barnes’ N.W.A. vs. Ice Cube-innslag som gjorde at en drita Dre banket henne opp på en fest i Hollywood. Ekstra ustilig nok mens livvakten hans holdt pistol mot folk som prøve å stanse volden. Både Dee og Dre snakker om episoden. – Jeg har fortsatt en mørk sky som følger meg, sier Dre.






Jimmys favorittdyr er bjørnen, fordi den er raskere enn deg på både land og i vann, og mye større enn deg. – Den ultimate maskinen.





Luringen Jimmy sluttet å produsere musikk i 1989 fordi han så at label-sjefer tjente mer enn produsentene. Som label-sjef kunne han heller «produsere produsentene».








Primus (som har «South Park-sangen») signerte med Jimmy fordi de synes det var så funny at den forrige – og første – artisten Jimmy signerte var
den cheesy, ecuadorianske rapperen Gerardo, som tok topp 10 på Billboard Hot 100 med «Rico Suave». De neste Jimmy signerte var No Doubt og Nine Inch Nails.






Gangsta-rap var så upopulært blant majorlabels at alle takket nei til Dr. Dre da de fikk høre 
The Chronic.







Rapperen D.O.C. skrev «it’s like this and like that and like this and uh»-refrenget til Snoop på Dres «Nuthin’ But a ‘G’ Thang». Da låten var på sitt største så spilte MTV musikkvideoen fire ganger i timen. Ingen gangsta rap-videoer hadde noensinne blitt så stor.






Dagen Eazy-E døde var første gang Dr. Dre og Ice Cube traff hverandre siden N.W.A.-beefen startet. Det første de gjorde var å klemme hverandre.






Dre sier at arbeidsjernet 2Pac skrev fem eller seks låter i studio den første dagen etter at han kom ut av fengsel.








En av låtene Pac skrev denne dagen var «California Love». (Jeg fikk gåsehud da jeg skrev den setningen fordi jeg tenkte på den
All Eyez On Me-scenen. Forresten; måten Pac blir «introdusert» i The Defiant Ones er klump i halsen-tøft.)






I 1996 var det en uke hvor Interscope hadde alle de fire øverste plassene på albumsalgslisten Billboard 200:
The Don Killuminati (2Pac), Tha Doggfather (Snoop Dogg), Razorblade Suitcase (Bush) og Tragic Kingdom (No Doubt).






Da Death Row og Bad Boy-beefen eskalerte, så startet Jimmy å bruke skuddsikker vest.






Filmen/serien har med flere private opptak. Blant annet Jimmy som holder tale på 50-årsdagen sin og sier at Dre forandret livet til ham og hans familie – og at Dre har fått Jimmy til å se ut som en geni.





Serien viser at dagens Dre opererer ut en 10 år gammel kule fra benet 🙂


 


Dre sier at han ikke er interessert i klær og at han går i hvite Air Force 1’s hver dag.






Hvis Interscope-artistene ikke ville bruke Beats by Dre-headphones i musikkvideoene sine, så ble videobudsjettene kuttet. (Mulig det er spøk. Men trolig ikke.)
 
Eminem forteller at han hatet maset om å alltid vise frem Beats by Dre. Han ville mye heller høre ny music by Dre.




Den nye Aftermath-prinsen Kendrick Lamar var 9 år første gang han møtte Dr. Dre. Men Dre husker ikke møtet, hehe.






Livet etter Death Row startet ikke storartet: Dre om albumet
Dr. Dre Presents the Aftermath: «Ingenting gjør deg mer ydmyk enn å gi ut en flopp.» Platen var som sagt ikke spesielt populær. Han fulgte opp med albumet for «supergruppen» han satte sammen; The Firm (Nas, Foxy Brown, AZ, Nature). Platen tok førsteplassen på Billboard 200, men raste kjapt, og Dre kaller også denne utgivelsen en flopp.






Aftermath bommet som sagt med sine to første album, og den daværende Interscope-eieren Warner ville at Interscope skulle droppe Aftermath. Jimmy sa nei og at hvis de ikke vil ha Aftermath så får de heller ikke Interscope.






Deretter signerte doktoren Queens-gutten Curtin Jackson alias 50 Cent, så du kan si at det ordnet seg. For å si det sånn.





Dre og Eminem møtte hverandre for første gang på kontoret til Jimmy, som hadde blitt tipset om Em fra en intern som hadde sett Detroit-unggutten på en rap-battle. Dre forteller at Em rocket en knallgul tracksuit. Em sier at han holdt på å pisse på seg da han traff Dre og Jimmy – og at han i dag pisser på seg når han tenker tilbake på møtet.




Første gang Dre og Em var i studio sammen, så laget de «My Name Is» i løpet av de første minuttene. Låten ga Slim Shady hans første Grammy-pris.
 
 
Vi oppdaterer med informasjon om norgespremieren. Hvis noen som leser dette har mulighet til å sette opp spesialvisning av The Defiant Ones på kino i Norge, så er 730 veldig med på å prosjektet.
 
Se også: Hva betyr disse nye bildene av Eminem på 7-Eleven?