Hopp til hovedinnhold
gullbarbie 2024 ex on the beach zara prowhitening 730no
Gullbarbie 2023

Gullbarbie 2023 nominerer Ex on the Beach Norge, ProWhitening, Zara

Gullbarbie 2023-nominasjonene er klare.

OPPDATERT 21. februar: Vinneren er kåret og det er Ex on the Beach Norge som går av med årets Gullbarbie. På nettstedet skriver Press at barn og unge har sett seg lei av hvor seksualisert mediebildet er. De skriver videre at Ex on the Beach Norge må ta et større ansvar gitt den enorme påvirkningskraften realityserier har på barn og unge.

Discovery Networks Norway AS mener på sin side at serien kun gjenspeiler samfunnet vi lever i. Press synes dog at de som en stor aktør bør motvirke dette i stede for å bruke det som en unnskyldning for å lage klikk-vennlig TV.

PRESS – Redd Barna Ungdom forteller hvem som kan vinne verstingprisen Gullbarbie 2023.

I år kan Ex on the Beach Norge, ProWhitening og Zara gå av med den ikke så positive seieren.

Gullbarbie 2023 begrunner nominasjonene nedenfor.

gullbarbie 2023 ex on the beach caroline nitter zara prowhitening 730no

Ex on the Beach Norge, ProWhitening, ZARA

«Ex on the Beach Norge nomineres for seksualiseringen av deltakerne og måten dette markedsføres til et ungt publikum. Markedsføringen preges av kropp og sex noe som gjenspeiles i programmet. Tidligere deltakere har også følt på sexpress fra andre deltakere uten at produksjonen har grepet inn. Aldersgrensen for programmet er 14 år. Serien vises dermed ukritisk til et ungt publikum og bidrar til en økt seksualisering i mediebildet.»

«Prowhitening nomineres for at de aktivt bruker influencere til å selge ideen om at hvite tenner er en nødvendighet for unge forbrukere. Tannbleking hos de fleste tannleger har en aldersgrense på 18 år mens Prowhitening skriver på nettsiden sin at de «anbefaler at du er over 12 år» for å kjøpe produktet deres. Tannblekestripsene fremmer et ensidig skjønnhetsideal samtidig som produktene deres kan virke skadelig på tennene.»

«ZARA nomineres fordi de gjennom produkter og markedsføring promoterer et ensidig skjønnhetsideal. Den populære kleskjeden mangler variasjon i størrelsene de tilbyr særlig i de fysiske butikkene. I tillegg viser de lite kroppsmangfold i markedsføringen sin. ZARA sin definisjon på hvordan en «normal» kropp ser ut blir dermed veldig smal. Som en stor bedrift burde ZARA tilby klær til alle kropper, men dette er ikke realiteten i dag.»

Man kan stemme her.

I 2022 vant Brandy Mellville grunnet «one size fits all-klærne og for diskriminerende og rasistiske holdninger mot sine unge kunder og ansatte». I 2021 gikk prisen til Sophie Elise Isachsen for hennes reklame- og annnonseinnlegg «som i stor grad spilte på unødvendig seksualisering og kropp. Millionbedriften tjener i stor grad penger på markedsføring rettet mot barn og unge».

Gullbarbie-prisen deles ut til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Kriteriene for nominasjonen er at aktøren bruker utdaterte kjønnsroller, ensidige skjønnhetsidealer eller unødvendig seksualisering for å tjene penger på sitt produkt.


Throwback: Sophie Elise Isachsen kommenterer Gullbarbie-nominasjon

Les mer