Rappere har alltid vært glad i produkter opprinnelig produsert uten dem i tankene, som for eksempel personsøkere på slutten av 80-tallet og Helly Hansen-seiljakker på begynnelsen 90-tallet.
Samtidig som de fleste firmaer setter pris på hip-hop-forbrukernes penger, ønsker de også å beskytte sitt varemerke. Det gjelder å ikke bli altfor urban.
Atlanta-stjernen T.I. har ikke bare blitt en av de største i USA, i år fikk han også sitt gjennombrudd i Norge, blant annet takket være sin ferske hitsingel «Live Your Life».
Låten gjestes av sangeren Rihanna, som Gucci elsker nok til å benytte i en ny kampanje. T.I. er også glad i Gucci, samt Louis Vuitton, og da han i høst skjøt musikkvideoen til «Swing Ya Rag», gav ham luksusmerkene generøs oppmerksomhet.
Dette var dog ikke avtalt, og før videoen hadde premiere truet merkenes advokater med søksmål hvis den ble benyttet.
Etter runder med forhandlinger, forteller 28-åringen til MTV News at han har bestemt seg for å ikke vise den.
– Vi snakket med dem. Videoen er innspilt, den er ferdig. Men det er vel en businessgreie hvor de ikke vil bli assosiert og affiliert med en viss form for merke. De ser ikke på en T.I.-video som det mest gunstige for dem akkurat nå.
Han er angivelig ikke altfor skuffet over kansellering og regner med at Gucci eller LV kan komme til å trenge ham i fremtiden.
– Men jeg er ikke sur. En eller annen gang kommer noen til å sitte på min side av bordet og vi kommer til å ha de samme samtalene. Det kan dreie seg om noe så enkelt som bare en fest eller samarbeid. En ting er sikkert, muligheter kommer og går. Jeg kan vente på min tur.
Clifford «T.I.» Joseph Harris Jr., som tidligere har sittet i fengsel, skal snart sone ett år for ulovlig kjøp av våpen. Han har tidligere forklart at transaksjonen fant sted fordi han føler seg truet etter at hans bestevenn Philant Johnson ble skutt og drept i 2006, av kuler sannsynligvis beregnet på T.I.
Klipp fra intervjuet:
I 2006 spurte sjefen for champagnen Cristal seg selv – i en samtale med The Economist – om hva man kan gjøre med rapperne som putter drikken deres i rampelyset. «Det er et bra spørsmål, men hva kan vi gjøre? Vi kan ikke forby folk å kjøpe det.»
Jay-Z likte ikke direktørens tone og sluttet å selge merket på sine 40-40 Club-utesteder.
Videoen til T.I. og Rihannas «Live Your Life»:Rihannas Gucci-reklame for UNICEF: