Lasse Sælevik aka Lasse2 er gutten bak låten alle elsker å hate.
I april danket Lasse Sælevik ut både UNDERGRUNN og Emma Steinbakken, og gikk til topps på Spotify med «HAWAII» – som han selv kaller absurd og teit.
Nå er 16-åringen dog tilbake med en ny og litt mer seriøs hit.
Denne gangen har Lasse2 teamet opp med Den BB.
Resultatet av samarbeidet ble til «JETTE», som havnet på en tredjeplass på Top 50 i Norge og fikk over 400 000 streams første dagen. I skrivende stund har den opparbeidet seg solide 883 340 streams på Spotify.
730.no tar en prat med Lasse om de sjuke tallene, kritikk, og hans ypperlige markedsføringsevner.
Hei Lasse2! Gratulerer med nytt slipp!
Vil du si at «JETTE» er et litt mer seriøst prosjekt enn «HAWAII»?
– Tusen tusen takk for gratulasjon. Det er definitivt et mer seriøst prosjekt enn «HAWAII»! Den låta var jo bare kødd og for lættis. Bare for å sjekke hvor bra TikTok var for promo.
«HAWAII» startet som et skoleprosjekt for rogalendingen, men ble altså omsider et bevis på at låter ikke alltid trenger å være kvalitet for å bli en hit.
Hva tenkte du når den fikk førsteplass?
– Det at «HAWAII» gikk på første er dritmorsomt! Det viser bare at det ikke nødvendigvis trenger å være en bra låt, så lenge du klarer å markedsføre den på rett måte. Den var faktisk på topp 50 i 2 uker! Etter det falt den av.
Hva tenker du om at noen kritiserer at det bare er på kødd og synes det er synd for de som tar musikken seriøst?
– Synes helt ærlig det bare er gøy at folk ble provosert. Fordi de forstår ikke hvor sykt hardt jeg har jobbet for dette! Å bygge opp en så stor plattform for å kunne promotere en låt.
Hva tror du er grunnen til at den ble så populær?
– Grunnen er vel hvor absurd og teit sangen var. Og i tillegg hvor morsom jeg var på TikTok når jeg promoterte den!
Lasse over 92,8k følgere på plattformen, og har klart å samle over 7 millioner likerklikk.
I skrivende stund er kontoen hans dog utestengt permanent på TikTok. Det hele skal riktignok bare være en feil, og det jobbes på spreng for å få kontoen oppe å gå igjen, ifølge manager Nick Strand.
Hva er oppskriften på å få en låt til å gå viralt? Har du noen gode tips til folket?
– Ja, jeg har noen tips. Man må gjøre det på en litt uformell måte. Ikke alltid være så direkte, bare kjør din egen greie. Gjør det på en litt useriøs måte, liksom!
Hvordan har reaksjonene på den nye låta vært så langt, da?
– Reaksjonen på nye låta har vært spesiell. Vi hadde helt ærlig ikke forventet så bra respons på kort tid.
Hvordan ble sammarbeidet til?
– Onsdagen jeg slapp «HAWAII» fikk jeg en kjapp DM av Den BB. De sa de var interessert i å få til noe. Akkurat to uker etter jeg slapp «HAWAII», etter mye planlegging og telefoner med Den BB, satt jeg i studio med dem!
Gøy! Hvordan var det å jobbe med dem, da?
– Det å samarbeide med Den BB var dritgøy. Veldig snille folk. Jeg storkoste meg!
Kan vi vente oss flere låter fremover?
– Det tror jeg, ass. Er ikke vits å stoppe nå! Hahaha!
Ja, da er det bare å begynne å glede deg – så får vi håpe Lasse kan fortsette sin markedsføringsmagi på TikTok igjen veldig snart.