730.no tar en prat med selveste Joe Keery alias Steve Harrington i Stranger Things alias Djo i musikkverdenen.
Joe Keery er kanskje ferdig med å spille inn Stranger Things, men oss spente seere har fortsatt femte og siste sesong av Netflix-serien i vente.
I mellomtiden serverer også skuespilleren sitt tredje studioalbum alias The Crux, som fansen kan glede seg til.
Ja, for Joe Keery er ikke bare skuespiller. Han har også satt sitt merke i musikkverdenen.
Det klarte han spesielt med den virale hiten «End of Beginning» som uten like tok av på TikTok, som nå har nærmere 1,4 milliarder (!) streams på Spotify. På TT har låten blitt brukt i over 145,7k videoer på appen.
Som musiker går han dog under artistnavnet Djo. (Det uttales enkelt og greit som Joe, hvis du lurte.)
Nå er 32-åringen straks klar for å gi ut sin tredje skive, og den har fått tittelen The Crux.
I anledning albumslippet, var 730.no så heldige å få ta en prat med Joe Keery.
Sjekk ut intervjuet nedenfor – hvor vi selvfølgelig også måtte prate litt om Stranger Things også.

Hei Joe! Gratulerer på forskudd med nytt album! Hvordan vil du si at prosessen med dette albumet var annerledes enn de to tidligere?
– Prosessen var litt annerledes, for den ble laget i et studio. Det var en stor forskjell. Fra begynnelse til slutt ble den laget i et studio. Jeg prøvde å få ideer og skrive dem ned. Så tok jeg det hele inn i studioet. Og lyden i studioet er litt mer hi-fi, så det var litt mindre produsert. Jeg føler at de to siste albumene lød mer manipulert, noe det var via data. Dette var noe litt mer organisk.
Så har du jobbet mer fra ditt eget hjem tidligere?
– Ja, de første to albumene ble laget 80% hjemme.
Skjønner! Når du skriver låter – hvordan vet du når det er ferdig?
– Det er vanskelig. Jeg har måttet lære å gi slipp på ting. Når du har fokusert på ting som kanskje er ubetydelige, så er det kanskje på tide å ta et steg tilbake. Og det å ikke lytte til det for mye, hvis du ikke jobber med det. Når du ikke jobber på noe, så må du ikke lytte til det for mye. Ikke bli for knyttet til det. Det kan forandre det til noe for det bedre når alt kommer til alt.
Er det noe du håper lytterne tar med seg etter å ha hørt på albumet?
– Jeg håper at det kan få folk til å… Det var katartisk for meg å skrive det. Jeg prøvde å bli kjent med hvem jeg er som menneske og kunstner. Og hva det er jeg vil ha i livet. Hvilke ting som virkelig gjør meg glad. Og hva slags samfunn jeg vil ha for meg selv. Hva slags mennesker jeg vil ha rundt meg. Og hvem er de menneskene jeg elsker i livet. Det er mange spørsmål. Men jeg tror at det er jobben med å være artist. Man putter seg selv der ute, og håper at folk kan se seg selv. Jeg håper at de kan hjelpe folk på en måte. Det hadde vært fantastisk.
Hva er en misforståelse folk kan ha om deg som artist?

– Jeg vet ikke. Det fineste er at folk tenker at jeg er veldig påvirket av 80-tallet. Bare fordi jeg med i Stranger Things. Og jeg tror at de har rett. Jeg har vært påvirket av 80-tallet, fordi jeg har levd i denne TV-serien de siste 10 årene. Men jeg liker all slags musikk. Fra Pantera til Sabrina Carpenter. Eller Tchaikovsky. Jeg er åpen for alt.
– Det er vanskelig. Jeg er kjent for én ting. Jeg er kjent for denne TV-serien. Det er en stor ære å være en del av noe sånt. Når alt kommer til alt må jeg bare prøve å lage noe som er interessant for meg. Og hvis folk har lyst til å lytte til det, så er det fint.
Ja, vi må også snakke litt om Stranger Things. Hvordan var det å fullføre filmingen?
– Å, du vet. Å fullføre det [Stranger Things] var vemodig. At jeg har hatt så mye tid med disse menneskene. Det var definitivt litt av en tid.
Hvordan ser fremtiden ut for deg når det gjelder skuespill og musikk, da? Planer du å fokusere mer på musikken?
– Det er fint å ta en liten pause fra skuespill. Vi har jobbet hele siste året med å filme serien, og vi får se hva som skjer. Jeg elsker begge deler. Det er fantastisk at jeg kan gjøre begge disse tingene. Så jeg vil bare fortsette å gjøre det så lenge jeg kan.

Så vi er ikke ferdige med å se deg på skjermen etter dette?
– Nei, jeg tror ikke det. Hvis jeg får jobb, da.
Det får du nok!
– Du vet aldri.
Men siden du gjør både musikk og skuespill, føler du at det er noe likheter ved de to yrkene?
– Jeg føler at det begge handler om å skape en stemning og å bringe fram følelser fra de som konsumerer det.
Påvirker det å være skuespiller måten du forteller en historie via en låt?
– Det er et veldig interessant spørsmål. Det er godt spørsmål. Kanskje mer den andre veien. Det å være en låtskriver, å forsøke å bli bedre på det, å få fram poenget raskt. Du må være ganske konsis når du er en låtskriver. Du må være veldig direkte og spesifik. Det er en veldig god venn å ha når man skal drive med skuespill. Bare det å være spesifik. Å ta et valg er bedre enn å prøve å bare spille alt. Det er mye mer interessant om det er en spesifikt hensikt bak det.

Er det noen sammenheng mellom å forberede seg for en rolle eller å lage et album?
– Jeg tror det er noen sammenheng. Men for meg er å lage et album en direkte refleksjon av ting som skjer i livet. I en rolle er det et filter som du kan operere gjennom. Begge er uttrykkelige på sin egen måte.
Låten din «End of the Beginning» ble en stor viral hit. Ble du overrasket?
– Fullstendig. Du kan ikke forvente deg det. Særlig etter at sangen har vært ute så lenge. Det er fint å være en del av noe sånt, og se folk ta noe man har laget ut i verden og ta det videre. Det er veldig fint.
TikTok har jo en stor effekt på hvordan folk finner musikk i disse dager. Føler du at det er en god ting? Eller kan det kanskje forandre hvordan folk skaper musikk på?
– Jeg tror ikke noen kan finne ut av det. Det er ingen oppskrift på hvordan vi kan lage virale sanger. Ingen kan forvente hva som blir viralt. Så det eneste du kan gjøre er å lage en sang som er spesifikk til din egen opplevelse. Jeg føler ofte at folk ser seg selv i det spesifikke. Jeg har den opplevelsen med sanger hele tiden.
Så du føler ikke på presset om å lage en ny viral hit?
– Nei, ikke egentlig. Det ville være umulig å gjøre det. Det var ute av min kontroll første gang. Jeg er bare en uavhengig kunstner. Det hadde nok vært vanskeligere hvis andre hadde oppfordret meg. Men teamet rundt meg følger min lidenskap og hva som gjør meg spennende. Det er ingen måte jeg kan gjøre det på igjen. Jeg vet ikke hvordan det skjedde første gangen. Jeg føler at det ikke finnes en oppskrift for det. Det bare skjedde.
Det er en sang på albumen som heter «Basic Being Basic». Hva vil du si er det mest basic med deg selv?
– For tiden er det å prøve å være noe jeg ikke er. Prøver å få andre til å like meg. Det er antageligvis det mest basic ved meg. Jeg tror det er en slags utfordring å skulle være så uavhengig som du kan være. Når du prøver ikke å være basic, så blir du basic. Men når alt kommer til alt, så betyr det ingenting. Det er bare å gjøre hva du vil. Jeg tror det stiller spørsmålet om hva som virkelig er basic. Er det å ikke prøve å være basic et forsøk på å være kul? Det er nesten bare et stort hull.
Ja, det er det. Det er alle disse tingene som «Pumpkin Spice Latte» eller hva det måtte være. Det blir sett på som basic, men hva om man bare faktisk liker det?
– Ja! Folk liker det, og hvis du liker det, så drikk det. Hvis du er en «Live, Laugh, Love»-person så går det fint. La det stå over hele huset! La oss bare være sånn. Vi vil ikke ha noe snobberi.
100 %! Men tilbake til The Crux – er det noen planer for en tur fra albumet?
– Ja, definitivt. Vi skal gjøre en turné i USA og en liten turné i UK og Europa. Det skal skje over de neste månedene. Det blir spennende.
(Her har vi gleden av å informere om at Joe Keery alias Djo kommer til Norge 11. juni, hvis du ikke visste det fra før. Nærmere bestemt til Sentrum Scene i Oslo).

Se også: Longlegs-stjerne – som også er eksen til Joe Keery – dater eksen til Ariana Grande
Vi gleder oss, Joe. Takk for praten!
– Selvfølgelig. Takk for alle dine fine spørsmål.