Hopp til hovedinnhold
Synne Vo har fått en helt spesiell tillatelse (William Blofeld)

Synne Vo er den første som har fått godkjenning fra Prøysen-familien

Synne Vorkinn, bedre kjent som Synne Vo, har forvandlet nasjonalskatten til Alf Prøysen til en perle fra nåtiden.

Vi har sett den Spellemann-nominerte Synne Vo på flere av landets største festivalscener, hvor hun trollbinder med catchy pop på Gudbrandsdøl.

Nå får vi også Synne Vo sin vri på en av de mest folkekjære låtene vi har, nemlig Alf Prøysens «Du skal få en dag i mårå».

Men det er ingen selvfølge at det skulle bli slik, for aldri før har familien hans gitt tillatelse til at noen kan gjøre om låtene hans.

Vi synes det er veldig stas, og selvsagt helt riktig, at Lesja-jenta skulle få gi ut denne relaterbare og nydelige versjonen. Derfor møtte vi Synne Vo for å slå av en lang prat om det, livet og musikken ellers. Hør låten mens du leser praten nedenfor.

Hei, Synne Vo! Hvordan har tiden etter første del av albumet og turné vært?

– Det har vært kjempegøy! Det var et stort høydepunkt å spille på Sentrum Scene, blant annet. Vi har jo spilt mye festivaler og sånn, men det er noe helt annet med en egen konsert. Det er sikkert noen som kommer dit ufrivillig også, men når det er min egen konsert, så er flesteparten der frivillig, og det er noe helt eget. Man blir jo litt tettere på sitt eget publikum, og å se tall til vanlig er jo én ting, men så ser man menneskene som kommer.

Har du et spesielt høydepunkt ellers fra turnéen?

– Det er mange, men vi har krasjet en del vors. Det har vært så gøy! Vi kommer hjem til folk, jentegjenger og folk som feirer bursdager. Man kommer litt ekstra tett på og det har vært skikkelig gøy. Det er jo det å møte folkene.

– Vi hadde også med oss en gjestebok, som vi har lagt ut så folk kan skrive i. Det har vært veldig koselig å lese hilsninger. Men høydepunktet var nok Sentrum Scene.

Føler du at du kommer nærmere fansen på turnéen generelt?

– Ja, veldig! Nå spilte vi også et par plasser vi ikke har spilt så mye, Sogndal for eksempel. Det er noe med det som er artig med å turnere i Norge, at vi både får se mange kule plasser, og man får oppleve hvordan kulturen er fra plass til plass.

– Oslo vs Trondheim, men også Sogndal, det er stor forskjell. Om det er skravling, så aksepterer man det litt mer ut ifra hvor man er. Man kan ikke alltid både få livlig publikum som synger med, og at de er helt stille ellers. I Drammen var det et mer voksent, stille publikum. De ville høre mer på hva jeg sa, og musikken, og det er hyggelig.

– Men jeg liker jo de studentplassene, at man er med på festen.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Synne Vo (@egersynnevo)

Du har jo blitt god på sosiale medier, både TikTok, Instagram og spesielt Snapchat i det siste. Gjør det at du kommer enda nærmere fansen?

– Absolutt! Man får litt innblikk i hvem de som hører på musikken er, og det er veldig koselig når de deler fra sine liv.

– Jeg har nok veldig blandet målgruppe, og det er nok også litt forskjellig fra plattform til plattform. På TikTok tenker jeg ofte at det er mer jenter, mens på Snapchat er det nok mer 50/50, og der skriver de mer muntlig. Jeg ser folk skriver på dialekt, og da er det veldig gøy at jeg kan se at jeg har med en sunnmøring å gjøre her, eller at dette er en nordlending.

For de som følger Synne Vo på TikTok, var hun tidlig ute med å tease Prøysen-låten.

@synnevo

Vil høre hva dere tenker❣️#jul #2025 #tiktoknorge

♬ UTE 31 JANUAR – Synne Vo

– Jeg måtte utfordre meg selv litt. Det er vanskelig å få tid til å lage mye innhold, men jeg vet at det er der mange oppdager musikk i dag. Så denne gangen var jeg veldig klar på at jeg skulle poste så mye at jeg ikke føler jeg kunne gjort mer. Noen ganger har jeg følt litt på det, men nå vil jeg kunne gi ut denne låten og vite at jeg har gjort nok.

– Det er veldig gøy, men også vanskelig. Det er vanskelig å holde ting interessant i en måned. Det har vært fint å ha folk med på prosessen, se debatter i kommentarfeltene på om det er greit. Jeg vil gjerne at de som følger meg og hører på meg skal få litt eierskap til det.

– Denne låten er skrevet med en baktanke om å reflektere over hvordan jeg opplever det å være ung i dag, og å sammenligne det litt med generasjonene før meg. Og å sammenligne det med en låt fra en tidligere generasjon.

Hvordan var mottakelsene?

– Det var flere som skrev at det var kult, men noen mente den er for ikonisk til å skrive om. Jeg så også kommentarfeltet på VG-artikkelen om låten, og det var litt kult å se hvordan folk i ulike aldre reagerte på det. Men jeg har opplevd det som mest positiv feedback.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Synne Vo (@egersynnevo)

Det engasjerer jo også de eldre, siden det er kulturskatten Alf Prøysen. Det er gøy at du er den første som får godkjenning til det!

– Det er veldig stas! Jeg vet jo ikke hvor mange som egentlig har prøvd. Da jeg først begynte å drodle ved tanken på dette, så googlet jeg hvordan det var med rettighetene. Jeg fikk opp masse avisartikler med diskusjoner om det burde være så vanskelig å få tillatelse til sånne ting med både Alf Prøysen og Thorbjørn Egner.

– Da tenkte jeg at det kanskje er helt umulig. Det er jo bra de er strenge, så det ikke skal gå inflasjon i de verkene. Samtidig synes jeg det er kult at de åpner for at jeg kan videreføre dette, på min måte.

Hvordan var prosessen deres for å søke om tillatelse?

– Jeg tok opp en talemelding av idéen min, og så skrev jeg et brev til familien. Der presenterte jeg meg, og skrev om hva originallåten betyr for meg og hvorfor jeg hadde lyst til å bruke en del av denne låten i min låt.

– Så sendte jeg den til Aslak i teamet mitt, som forvalter mitt virke som låtskriver. Han kontaktet Mia i Norsk Musikforlag, hun tok det videre til familien til Prøysen og Otto Nielsen, som har melodisatt diktet til Prøysen. Så sa de ja! Det var veldig hyggelig.

– Det hadde nok litt å si at jeg skrev litt om dette. At det kom tydelig frem at jeg har veldig respekt for denne låten i utgangspunktet. Jeg tror kanskje folk har misforstått det litt, for på TikTok har jeg delt strekk som er litt negative, og det tekstlige kan virke veldig pessimistisk og at jeg prøver å skrive om budskapet hans. Men det er nok egentlig det samme budskapet.

Ja, for hvorfor akkurat denne?

synne vo

Synne Vo (Instagram/egersynnevo)

– Idéen begynte med at jeg snakket med mamma på telefonen i en litt vanskelig periode. Hennes svar var «Jaja, det her ordne se, det kjem en dag i mårgå». Da tok jeg meg selv i å tenke «Hvor mange mårgådager ska e ha før e føle det annerledes? Hva hvis e våkne i mårgå og det er akkurat som før?»

– Det er nok et veldig riktig bilde på hvordan jeg ofte kan føle det. Jeg er veldig emosjonell, og tar innover meg veldig mye. Kanskje teit eksempel, men de få gangene jeg har hatt veldig kjærlighetssorg, så føles det så stort og jeg kan tenke at jeg kanskje aldri blir glad igjen og kan føle det sånn her for alltid.

– Og det er jo ikke alt som bare ordner seg på et blunk. Og litt hvordan verden føles for øyeblikket. Hele albumet mitt handler om hvordan jeg opplever det å være ung voksen, sammenlignet med hvordan moren min opplever det å være ung voksen.

– Vi som er unge voksne i dag har veldig mange muligheter, og vi vokser opp med å høre at vi kan gjøre det vi vil. Det gjør nok at vi føler oss litt mer rådville. Foreldregenerasjonen vår har kanskje hatt ting mer klart for seg. De tok en utdannelse, får jobb, hus, barn og mann, og kan virke fornøyde. Jeg er glad for at vi vokser opp med et annet og åpent mindset, men det kan føles litt overveldende.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Synne Vo (@egersynnevo)

Ja, det er jo urealistisk å tenke at man kan gjøre alt, men så går ikke nødvendigvis alt. Det er jo helt naturlig at ikke alle kan få til absolutt alt til enhver tid?

– Det er akkurat det, og det gjør oss kanskje litt mindre robuste? Da følte jeg også at det er kult å bruke denne låten. Vi har alle vokst opp med denne låten og så får man beskjeden om at det kommer en dag i morgen, det går fint.

– Som med et nytt år, nå er det nye sjanser til å endre på alt. Det er ikke så enkelt, bagasjen fra det i fjor må tas med inn i det nye året.

Føler du generelt, også litt ut ifra dette, at du har et press på å skulle prestere i musikken, sosiale medier eller andre ting?

Synne vo 2

Synne Vo (Instagram/synnevo)

– Ja, jeg gjør nok det av og til. Jeg er jo kjempeglad for å ha denne jobben, men det er en jobb hvor jeg aldri blir helt ferdig. Man føler ofte at man kommer hjem og så er det alltid noe mer jeg kunne gjort.

– Motivasjonen for å skrive låten var nok mer en lengsel etter følelsen om å lande og å bli voksen, og å vite hvordan livet mitt skal se ut. Jeg føler det fortsatt kan være litt kaotisk, men jeg har akseptert mer at det er sånn. Det er godt å høre folk som er eldre enn meg si at de heller ikke føler seg voksne ennå.

Har denne prosessen inspirert deg til å gjøre noe lignende i fremtiden, låtskrivingsmessig? Enten for deg selv eller andre?

– Å tolke andre sine låter? Ja, jeg synes jo det er veldig gøy. Jeg vet jo det av og til blir gjort narr av at artister må ta frem gamle låter for å lykkes. Jeg har ikke noe skamfølelse for det, føles det riktig og naturlig, så gjør jeg det. I denne sammenhengen synes jeg det var meningsfullt å ta inn denne låten, og det var nok litt tilfeldig at jeg fikk denne idéen.

– Jeg har ingenting imot å gjøre det på nytt, men da må det skje organisk, jeg har ingen konkrete idéer foreløpig.

synne vo

Synne Vo (William Blofeld)

Nå slipper du jo snart andre del av albumet, hvordan blir det?

– Jeg gleder meg! Den første delen er jo litt pessimistisk, apropos det vi har snakket om nå. Den handler om alt jeg synes er kaotisk med å være i 20-årene. Den andre delen handler litt mer om å lande. Og jeg sammenligner meg fortsatt med mamma i den andre delen. Så der er det litt kjærlighetslåter, og denne, da.

For du har avstandsforhold, hvordan går det?

– Det går faktisk overraskende bra! Det gir oss litt frihet til å gjøre og oppleve det vi vil på hver vår kant, og så får vi kvalitetstid når vi er sammen. Jeg ser veldig frem til at den tiden er over altså, men akkurat nå går det veldig fint.

Så bra! Hvordan jobber du med album, da?

– Jeg jobber fortsatt med Thomas Kongshavn. Vi har egentlig bare tatt oss veldig god tid til å prate. Det er ikke før det siste året jeg har følt noe behov for å skrive et album. Da denne tematikken kom opp, og jo mer vi snakket om det, jo fler vinkler var det å ta tak i. Alt fra selvbilde, til oppvekst og foreldre, til å ha kjærlighetssorg og finne kjærligheten.

– Vi har pratet mye, har tatt frem noen låter jeg har skrevet med andre tidligere, vi har skrevet noen nye sammen, og skrevet om låter. Det er flere av låtene jeg har skrevet med andre, men så har jeg alltid tatt dem med tilbake til Thomas, for at det skal ligne mer på alt annet, og å lande det en plass i midten.

Så du har landet litt, da?

– Ja, jeg har jo det! Men så kommer det jo en periode etter dette hvor jeg må gjenoppfinne meg selv. Jeg håper jeg kan leve litt på dette, og ta det med på turné. Jeg må ta meg litt tid til å oppleve livet før jeg går i gang igjen.

– Nå blir det festivalsommer med det i første omgang, så får vi se hva som skjer etter det.

Hvor gleder du deg mest til å spille?

– Jeg hadde en veldig fin opplevelse da vi spilte på Neon i Trondheim i 2022. Det var årets første festival, og den første ordentlige festivalsommeren etter korona. Og så skal vi spille på Rondaståk på Gålå, som er festivalen som er nærmest hjemme.

– Jeg gleder meg egentlig til alle steder!

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Synne Vo (@egersynnevo)

Er det et sted du har lyst til spille?

– Ja, jeg har lyst til å spille mer i Nord-Norge! Vi har spilt i Tromsø et par ganger, men det hadde vært gøy med Høllafæst blant annet. Det ser så fint ut, og jeg har også tenkt på å bare reise dit, eller Trevarefest, det ser så hyggelig ut.

Hvilke norske artister inspirerte deg mest i 2024?

– Mange! Det er mange kule, og det har vært veldig gøy å følge med på Anna Lille. Vi har veldig forskjellig musikk, men det har vært kult å se. Så synes jeg det nye albumet til Gabrielle er veldig bra.

– Og så jobbet jeg for første gang med Amanda Delara, og hun er en så bra person og flink låtskriver. Det var skikkelig kult å få jobbe med henne, og få et innblikk i hvordan hun jobber.

Stas! Hvem har du mest trua på i 2025?

– Det har vært veldig artig å se at de norske covrene til Astrid i Hver gang vi møtes har gjort det så bra, så jeg er spent på hva hun skal gjøre. Fortsatt spent på Anna Lille. Og ULD! De gir meg litt håpet tilbake.

– Jeg gleder meg også til å skrive musikk med andre artister.

Har du et drømmesamarbeid?

– Det er litt skummelt å drømme. Jeg føler at selvinnsikten tar meg før jeg rekker å drømme, om du skjønner? Jeg kunne for eksempel drømt om å skrive med Gabrielle, men hun er jo så flink med ord selv at jeg tror jeg bare ville følt meg overflødig i en session med henne.

– Det er gøy å få innblikk i alles prosjekter, og jeg vil jo skrive med artister som har noe å fortelle. Det er gøy å gå i studio med noen som har noe på hjertet, og hjelpe dem å formidle det.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Synne Vo (@egersynnevo)

Hva annet skjer fremover, da?

– Ski-VM i Trondheim! Hvor ofte skjer det i hjembyen til kjæresten? Også skal jeg se venninnen min, Isabelle, spille der.

– Jeg driver jo og skriver musikk med forskjellige folk og til forskjellige prosjekter. Gleder meg til festivalsommer.

Vi gleder oss også til å å både se deg live igjen, og enda mer musikk! Takk for praten, Synne Vo <3


Les også: TV-stjernen debuterer som rapper


 

Les mer