Thea Hvistendahl (født i 89) fikk høre at hun gjorde én feil i sin spillefilmdebut.
Denne helgen er det duket for premieren på skrekk/dramafilmen Håndtering av udøde!
730.no tar en svipptur innom Cinemateket for å snakke med kvinnen bak produksjonen.
Regissør av Håndtering av udøde alias Handling the Undead er Thea Hvistendahl.
På CV-en har hun blant annet Karpe-filmsuksessen Adjø Montebello og kritikerroste (dog undervurderte) Thelma, hvor hun er kreditert som regissørassistenten til Joachim Trier.
Håndtering av udøde er i stallen til NEON, som distribuerer filmen i USA og England. Det New York-baserte selskapet, som også har Verdens verste menneske, fikk historisk suksess med blant annet sør-koreanske Parasite. Som ikke bare vant Oscar beste utenlandske film, men også selveste Academy Award for Best Picture. Håndtering av udøde er imidlertid Theas offisielle spillefilmdebut.
730.no anmelder: Håndtering av udøde
Les praten med Thea Hvistendahl nedenfor.

Thea Hvistendahl (Andreas Bjørseth)
Gratulerer med en utrolig vakker og sårbar film!
– Tusen takk!
Førpremieren på Colosseum kino ble en emosjonell affære. Hvordan følte du mottakelsen var på hjemmebane?
– Det var veldig stas! Å endelig få vise den hjemme var så fett! Det er nervepirrende å se filmen med masse mennesker i salen, men det ble en nydelig opplevelse.

(730.no)
Filmen forener sorg og skrekk på nydelig vis. Får du forskjellige tilbakemeldinger fra publikum som har mistet noen de står nær versus de som ikke har opplevd tap på samme måte?
– Ja, både og. Jeg føler de som har mistet noen kanskje kjenner seg enda mer igjen i følelsen av sorg. Det har vært noen veldig fine kommentarer fra folk som har opplevd tap og som har kjent at filmen har hjulpet litt i sorgprosessen. Filmen er med vilje laget slik at det skal være mulig å plassere seg selv inn i historien.
Thea har også regissert Karpe-filmen Adjø Montebello.
Er det noen forhåndsbestemte temaer eller samfunnsproblemer som vekker interessen din som regissør? I så fall, hvilken?
– Hat, døden og ellers er jeg er veldig glad i hvordan virkeligheten kan fordreies og bli subjektiv.
Les også: Romsås-artisten gikk fra samfunnstraff til utsolgte konserter
Du har selv forklart at du ikke er redd for døden, men ville du heller vært i en zombie apokalypse à la The Walking Dead / I am Legend eller befunnet deg i en alien invasjon?
– Ooo haha, den var vanskelig…. Vi går for aliens. Ja, for vi vet hvordan det går i en zombieapokalypse, med aliens er det i hvert fall noe nytt.
Håndtering av udøde representerte Norge under Sundance som som fjorårets eneste «horror»-film. Hvilken norsk skrekkfilm har du selv beundret opp gjennom årene slik som nye generasjoner nå kommer til å se opp til Håndtering av udøde?
– Hmm, Villmark, Thelma, hehe og de Uskyldige.
Hva er din favoritt skrekkfilm noensinne?
– Innocence av Lucile Hadžihalilović fra 2004. Hvis den går som skrekk, hvis ikke: Cure fra 1997.
Du samarbeider med en eksepsjonell norsk cast. Bjørn Sundquist, Anders Danielsen Lie, Bente Børsum og sist, men ikke minst Renate Reinsve som – rett før hun ble castet til Håndtering av udøde – dro til Cannes med Verdens verste menneske. Hvordan var det å jobbe med denne utrolige gjengen?
– Først og fremst veldig gøy, og selvsagt veldig ærefullt.
Se også: A24 med årets mest surrealistiske TV-serie
Det kan vi skjønne. Det er ingen tvil om at Håndtering av udøde er et fenomenalt vendepunkt for deg som en kvinnelig regissør. Hva slags andre temaer ønsker du å adaptere til storskjerm en vakker dag?
– Frigjøring fra forventinger!
Forfatter John Lindqvist koser seg glugg på Cuba, men er det noen andre forfattere du kunne tenkt deg å samarbeide med? (Helga Flatland x Thea Hvistendahl hadde vært sinnssykt bra.)
– Hmm, Karl Ove Knausgård, Matias Faldbakken, Tomas Espedal og Tarjei Vesaas.

Bjørn som Mahler (Einar Film/Nordisk Film Distribusjon)
Vi krysser fingrene! Håndtering av udøde skildrer sorg gjennom så mange ulike karakterer. Fra barn til godt voksne. Karakteren til Bjørn – Mahler – skilte seg ut for meg. Hvilke av karakterene ville du ha bygget på dersom du fikk sjansen?
– Flora, David og Anna!
Fra et tema til et annet. Hva slags utfordringer har du møtt på som en kvinnelig regissør?
– Det er så vanskelig å vite fordi jeg vet ikke hva en mann møter på.

(730.no)
Skjønner, hvordan samarbeidet du med forfatteren og skuespillerne for å skape autentisitet i denne filmen? Hadde dere en samtale i plenum i forkant av innspilling?
– Forfatteren møtte jeg rett etter at jeg leste boken, og jeg var faktisk hjemme hos ham. Han hadde adaptert manuset. Vi pratet og jeg fikk vite hva han allerede hadde tenkt. Så ga han meg en slags frihet etter det. Jeg ville også høre fra skuespillerne hva de tenkte og hvordan de ville tilnærme seg rollene
– Og så er det forskjell på bok og film. I bok tåler man å strekke virkeligheten litt lenger, mens det samme på film fort kan føles lite troverdig eller klønete. Jeg ville ha det så «realistisk» som mulig.
730.no anmelder: Norsk regissør x Hollywood
Kan du dele noen tilbakemeldinger som har resonnert med deg?
– Flere i relativt ny sorg har fortalt at filmen har hjulpet dem. Og det er mange som har sagt at det er veldig ubehagelig og vakkert, og det synes jeg er bra. Det var målet. Noen har nevnt at filmen fortsatt satt i kroppen lenge etter at de hadde sett den, det er hyggelig å høre som regissør.
Håndtering av udøde har kinopremiere. Hva tenker du selv om kinofilmens fremtid?
– Jeg har veldig troa. Jeg tenker jo at streamingbransjen er på vei ut. Hehe… Nå har det jo blitt så mange. Noen lager veldig mye bra, men flere lager også veldig mye dårlig og intetsigende. Så jeg tror folk blir litt metta av det hele.
– Men jeg har veldig tro på kinofilmen. Tenk på Barbenheimer, folk merket verdien.

Barbenheimer
Forhåpentligvis trenger vi bare dyktige kvinnelig regissører som deg selv for å løfte bransjen. Apropos Barbenheimer: Hva tenker du om at Greta Gerwig ikke ble nominert til Oscar?
– Hun ble nominert til mye annet da, hehe.
Hva mer kan vi forvente fra deg fremover?
– Jeg håper noen nye spillefilmer!
Vi venter i spenning.
Neste del av interjuet inneholder spoilers fra Håndtering av udøde.
Sønnen til Anna er en dukke. Ble noen av de andre skuespillerne «byttet» ut i løpet av filmen?
– Det var bare han faktisk!
Hvordan tror du publikum kommer til å reagere på kanin-scenen?
– Jeg har jo fått en liten forsmak. Det virker som at de i USA er litt mer opptatt av den scenen. Det fikk vi høre allerede etter traileren, at enkelte ikke ønsket å se filmen på grunn av kaninen. Jeg håper at folk synes den gjør inntrykk, men at de skjønner at det bare er filmtriks. Det er faktisk et lydklipp, av en kanin som klipper neglene sine.
Det forklares tross alt på slutten av filmen?
– Nettopp haha. Vi hadde to kaniner. Eieren var veterinær og var til stede for å passe på at alt var i orden, og at kaninene hadde det bra.

(Einar Film)
Og dette ble for meget for amerikanerne?
– Ja, det var enkelte som mente at den scenen ødela hele filmen. «The filmmaker made one terrible mistake.»
Huff haha. Det samme gjaldt Z-ordet slik jeg forstod det?
– Ja, men jeg fikk høre det samme i Norge. Dersom man går inn med en forventning om at dette er en mer klassisk skrekkfilm/ zombiefilm, så blir nok ikke de forventingene innfridd. Det er mer drama.
Tusen takk Thea og lykke til videre!
– Tusen takk!
Håndtering av udøde går på kino nå. Lad deg opp med traileren.