Hva sier anmelderne om norskregisserte Maleficent: Mistress of Evil med Angelina Jolie?

16. okt 2019 kl. 01:25

Angelina Jolie under lanseringen av Maleficent 2 i Roma (Ernesto S. Ruscio/Getty)

Det har kanskje ikke mye å si hva kritikerne sier om denne filmen.

Maleficent spilte inn 758 millioner dollar på kino i 2014.

Dette til tross for at Disneys spin-off av sin 1959-versjon av eventyret om Tornerose (alias Aurora, Briar Rose og Sleeping Beauty) fikk middels mottakelse fra anmelderne.

Med Angelina Jolie tilbake i hovedrollen som onde Malefika, bør oppfølgeren Maleficent: Mistress of Evil også bli en ny kassasuksess for Disney.

Denne gangen med selveste Michelle Pfeiffer som dronning Ingrith, mens Elle Fanning igjen er prinsesse Aurora alias Tornerose.

(Ernesto S. Ruscio/Getty)

Disney har hyret Sandefjord-mannen Joachim Rønning, som i fjor regisserte deres Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales med Espen Sandberg.

Denne gangen har Joachim regien alene.

(Nordmannen tok med den tidligere norske fotballstjernen John Carew og modellen Juliane Snekkestad som statister. På rulleteksten er de oppført som henholdsvis Jungle Warrior Fey og Tundra Warrior Fey <3)

De første anmeldelsene av Maleficent 2 er blandet.

Noen mener at filmen har blitt som forventet – og at det duger. Andre mener det er generisk plankekjøring – og at det føles som om Angelina Jolie bare stakk kjapt innom settet og spilte inn sine scener på en snau uke.

Angelina Jolie som Maleficent igjen (Disney)

Entertainment Weekly er blant de mest positive og gir karakteren B minus. De skulle ønske hovedrolleinnehaverne fikk gjøre mer ut av seg.

– For barn er dette kanskje fortsatt magisk. Voksne vil dog kaste bort mange lange, energiske, blendende minutter og lure på hvorfor dem som hadde nok kraft til å samle Michelle Pfeiffer og Angelia Jolie sammen på lerretet ikke kunne gjøre det en smule bedre, ved å gi dem roller som de virkelig kunne satt sine filmstjernetenner i.

BBC går for tre av fem stjerner.

– I de altfor lange sekvensene føles det som om oppfølgeren har lånt rester av spesialeffektene til Avengers: Endgame for en stor, sprutende slutt. (…) I likhet med så mange Disney-filmer er dette en kommersiell kalkulasjon med kun en dråpe magi.

Harris Dickinson, Elle Fanning, Robert Lindsay og Michelle Pfeiffer (Disney)

Dagbladet og VG ruller begge terningkast 3.

– Historien virker (…) sauset sammen under et todagersseminar på et Disney-slott, med litt for mange glass til middag. (…) Her er det ikke plass til mye karakterskuespill. Maleficent: Mistress of Evil er først og fremst et fancy innpakket sammensurium av litt ull og enda mer tull.

– (Det) er ikke så godt å si hva den norske regissøren Joachim Rønning har bidratt med i denne sammenhengen, bortsett fra evnen til å få filmen ferdig i tide og innenfor budsjett, samt råde over de gigantiske datagrafikk-genererte settene og hordene med tusser, alver og troll.

Total Film belønner blockbuster-eventyret med to stjerner og mener at man ikke får se nok av superstjernen som pryder filmplakaten – som også er filmens produsent.

– Angelina Jolie er nedgradert til en birolle i sin egen film. (…) En uinspirert og unødvendig oppfølger som ikke vil gjøre deg trollbundet. Det er verken nok Maleficent eller ekte magi til å gjøre dette verdt et nytt besøk.

Elle Fanning, Angelina Jolie og Sam Riley (Disney)

The Guardian gir også to av fem stjerner.

– Hovedproblemet er at filmen gradvis kollapser, som en slags historiefortelling-entropi, til en siste kamp, lik forferdelig mange MCU-filmer. (…) Denne Maleficent-filmen er skuffende, selv om Angelina Jolie definitiv selger den hardt. Det samme gjør Elle Fanning, som tar dette like seriøst som alt annet i sin karriere.

Det blir bare 1,5 stjerner fra The Washington Post, som oppsummerer hva de mener i tittelen på anmeldelsen.

Maleficent: Mistress of Evil har blitt mørkere i denne bleke og utilgivelig kjedelige oppfølgeren.

Bransjebibelen Variety er skuffet og mener Disney ødelegger for seg selv.

– De ekte Disney-skurkene er her ikke å se på lerretet, de saboterer filmstudioets fiktive kanon fra innsiden.

Konkurrenten The Hollywood Reporter er enig og mener filmen føles fullstendig programmert.

– Den norske regissøren Joachim Rønning, nå splittet fra sin kreative partner Espen Sandberg (…) dytter de obligatoriske knappene for å oppnå det ønskede resultatet, ikke noe mer eller mindre. Den nye filmen er dog 21 minutter lenger enn originalen, uten at det var noe behov – kreativ eller kommersielt – for dette.

Se også:

730.no gir terningkast 6: Marriage Story er altfor bra for Netflix