Fet norsk lookbook for FILA

2. sep 2017 kl. 00:00
PAC MED GRANT HILL-MODELLEN TIL FILA PÅ BILDET I MIDTEN AV CD-BOOKLET-EN  (UNIVERSAL)


Sponset sak i samarbeid med Urban og Melk & Honning. Lookbook fotografert av Oda Berby.




FILA har i løpet av sin 106 år lange historie blitt en klassiker i garderoben til mange viktige personligheter – alt fra Björn Borg til 2Pac. Nå har det opprinnelig italienske merket tatt et dypdykk i arkivet og funnet fram noen av plaggene som satte dem på det globale kartet.


Høstkolleksjonen består av boblejakker, joggebukser, college-gensere; en blanding av klassiske plagg fra arkivet med et enda større streetwear-preg enn tidligere – alt sammen med den gjenkjennelige FILA-logoen. Både den racing-inspirerte anorakken og den ikoniske tennispoloen er nå tilgjengelig i sitt originaldesign.


– Inspirasjonen bak kolleksjonen kommer først og fremst fra merkets lange sportsarv. Krittstrekstripete detaljer tilsammen med blokkfarger, materialvalget og silhuetter fra de tidligere årene har blitt omtolket i nye uttrykk av 90-tallets gatemote og en liten touch av koreansk street-luksus, forteller Peter Bader fra FILA til Melk & Honning.  


Det italienske merket ble på 1990-tallet symbolet på kulhet med sine logofylte collegegensere og klumpete sneakers. 2Pac alias Tupac Shakur har på seg joggesko signert FILA i coveret til 
All Eyez on Me fra 1996. Ikoner som Wu-Tang Clan, Beastie Boys og NBA-legenden Grant Hill representerte også merket.





Og hvem ville ikke ha tak i en collegegenser med stor FILA-logo etter Elin fra den svenske filmen
Fucking åmål viste den på skjermen?





– Vi har sett mye tilbake på kolleksjonene våre fra 90-tallet som er en stor trend for øyeblikket med logoer og «color blocks». Basketball, sportswear og streetwear var på sin peak og FILA var på den tiden det tredje største varemerket i USA, sier Bader.






PAC MED GRANT HILL-MODELLEN TIL FILA PÅ BILDET I MIDTEN AV CD-BOOKLET-EN  (UNIVERSAL)





Men FILA markerte seg allerede på starten av 1900-tallet. Det kan spores helt tilbake til 1911, fra tekstilfabrikken i den lille byen Biella i nord-Italia.

Etter hvert ønsket brødrene å skape et merke som mikset luksus med funksjonalitet. De tok hovedinspirasjon fra landskapet, kulturen og omgivelsene rundt den lille tekstilfabrikken som i utgangspunktet produserte høykvalitets-strikk i nord-italienske byen. Resultatet ble et preppy uttrykk som fikk et langt liv i slalomløyper og tennisbaner rundt om i verdenen.


MER THROWBACKS (FILA)





Snart fokuserte de mer på sportslige klær. På 60-tallet var tennis synonymt med eleganse og stil, så FILA gikk derfor inn for å lage klær som satt som støpt på de veltrente kroppen til tennisutøverne. Björn Borg gjorde FILA-poloen en til en slager på 1970-tallet da han ble avbildet i den etter han vant Wimbledon.





– Vi var først ute med å introdusere farge – rødt, grønt og blått – i tenniskolleksjonene når alle andre hadde helvite klær i kombinasjon med at farge-TV ble allmenn eiendom. FILA ble over natten det største tennismerket på 70-tallet, forteller Bader.


ANNONSE FRA 1979 (FILA)



FILA har holdt seg relevante i flere tiår på rad, og de har ingen planer om å legge seg på latsiden med det første.





– Ettersom FILA er et sportsmerke med en utrolig arv så finnes det mye å falle tilbake på. Både innen klær og sneakers finnes det en gedigen historikk. Ettersom vi var størst innen våre kategorier på 70-, 80- og 90-tallet så har vi funnet en posisjon blant de store sportsmerkene, forteller Bader.





Urban vil ha det største utvalget av FILA i Norge gjennom hele høsten.

Titt på den eksklusive lookboken til Urban for FILA AW17 her:


Foto: Oda Berby
 
Mer FILA får du hos norske Urban