Facebook stenger sin TikTok-konkurrent Lasso, satser på Instagram Reels

2. jul 2020 kl. 18:07
Mark Zuckerberg og hans Facebook avslutter Lasso og satser mer på Instagram Reels (Win McNamee/Getty)

Mark Zuckerberg og hans Facebook avslutter Lasso og satser mer på Instagram Reels (Win McNamee/Getty)

Facebook dropper Lasso til fordel for Instagram Reels.

Lasso, lansert i november 2018, lar sine brukere laste opp korte snutter med musikk og filtere, samt finne trending Lasso-videoer via emneknagger alias hashtags.

Appen, som er tilknyttet Facebook, reklamerer med å ha «et av verdens største musikkbibliotek».

Men i dag sendte Lasso ut en melding om at tjenesten legges ned 10. juli.

Grunnen skal være laber interesse.

Lasso er et sosialt nettverk hvor man kan dele snutter med sang-miming, humor, dansing eller sine andre talenter. Men nå legges tjenesten ned av Facebook (Lasso)
Lasso er et sosialt nettverk hvor man kan dele snutter med sang-miming, humor, dansing eller andre talenter. Men nå legges tjenesten ned av Facebook (Lasso)

Ifølge TechCrunch har appen blitt lastet ned fem millioner ganger via Google Play.

TikTok, som eies av kinesiske ByteDance, ble slått sammen med Musical.ly i august 2018 – tre måneder før Lasso startet.

Lanseringen til Facebooks TikTok-forsøk ble redusert underveis grunnet Facebooks slipp av Instagram Reels; et tillegg til Instagram Stories.

Bør TikTok bli stressa? (Instagram Reels)
Bør TikTok bli stressa? (Instagram Reels)

Funksjonen lar en lage 15 sekunders snutter satt til musikk eller annen lyd fra andre Reels-videoer.

Foreløpig er Instagram Reels kun tilgjengelig for Insta-brukere i Tyskland, Frankrike og Brasil.

Instagram har foreløpig lansert Reels i tre land (Instagram Reels)

Videoene som folk lager kan bli virale via seksjonen Top Reels på Explore-siden.

Facebook lanserer snart Instagram Reels i flere land, og håper at det blir vanlig med uttrykk som «Reels-stjerner» og historier om artister som ble «oppdaget på Reels».

Delvis som en konkurrent til YouTube, lanserte Instagram videotjenesten IGTV i 2018.

Suksessen til tjenesten blir av mange foreløpig beskrevet som moderat.

Se også:

TikTok instruerer sine moderatorer til å ikke vise frem «stygge» personer?

Mark Zuckerbergs tidligere partner: – Facebook bør brytes opp