Facebook tar farvel til navnet sitt.
Og sitt stadig mer frynsete image?
Nå er det tid for stor rebranding.
Mark Zuckerberg annonserer nå at det nye navnet er Meta.
Han viser også stolt frem logoen, som de har jobbet med i lang tid.
– Vi er et selskap som bygger teknologi for å koble [folk] sammen, forteller Mark Zuckerberg på arrangementet Connect.
– Sammen kan vi endelig sette mennesker i sentrum av teknologien vår.
– Og sammen kan vi finne nøkkelen til en massivt større skaperøkonomi. For å reflektere hvem vi er og hva vi håper å bygge.
Mark Zuckerberg sier at navnet Facebook ikke fullt ut omfatter alt selskapet gjør.
De tar det nye navnet Meta, fordi navnet Facebook ifølge Mark ikke er dekkende.
Og ikke stort nok for hans ambisjoner.
– Akkurat nå er merkevaren vår så tett knyttet til ett produkt.
– Men over tid håper jeg at vi blir sett på som et metaverse-selskap.
Metaverse er et slags neste nivå av internettet.
En virtuell verden – litt á la The Matrix?
Facebook har i lang tid fått sterk kritikk for uforsvarlig bruk av data og algoritmer til fordel for økt lønnsomhet.
De nye nylig prosjektet Instagram for Children på is.
Facebook og Instagram kræsjet globalt i timesvis 4. oktober.
Det var dagen etter CBS’ 60 Minutes-innslag med Frances Haugen; tidligere produktsjef hos Facebook.
Den Harvard-utdannende 37-åringen hevder at Mark Zuckerberg og hans FB konsekvent prioriterer profitt fremfor trygghet for sine brukere, og at de bevisst lyver til offentligheten når det kommer til sine grep for å redusere feilinformasjon og oppfordring til hat og vold på FB og IG.
Dagen etter var varsleren (whistleblower-en) vitne i kongressen.