House of Gucci er allerede årets mest omtalte biopic.
Historien om moteimperiumet til Gucci-familien er tilbake i rampelyset via den biografisk filmen til Sir Ridley Scott.
Det er ikke en spoiler at dette er en tragisk fortelling. Jamfør tittelen på Sara Gay Forden-boken som filmen er basert på: The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed.
Men den ikoniske regissøren serverer et morsomt krimdrama med over-the-top-skuespill fra et filmstjernelag deluxe.
Den sanne historien fokuserer på Patrizia Reggiani (Lady Gaga) og ektemannen Maurizio Gucci (Adam Driver); sjefen for motehuset, og fetteren Paolo Gucci (Jared Leto).
Stefani Joanne Angelina Germanotta alias Gaga briljerte i A Star is Born – og ser også ut til å kose seg i sin nye rolle.
I trailerne har vi allerede også fått se Ridley Scotts øye for detaljer, samt filmens tilgang til det virkelige Gucci-arkivet. Til tross for pandemien, filmet de på location i Italia. Med kun amerikanske skuespillere i rollen som italienere.
(Og som vi hører i trailerne lyder aksenten til italiensk-amerikanske Gaga nesten russisk eller rumensk? Ridleys andre 2021-film The Last Duel foregår i Frankrike på engelsk uten fransk aksent.)
Hva sier anmelderne om House of Gucci?
Som ventet er ikke alle med på måten som Ridley Scott velger å formidle historien. Mens andre mener at dette er en av regissørens beste filmer på lenge – og at det intense skuespillet og det visuelle er en fryd.
The New York Times kaller Gucci for «hot stuff», men er likevel lunkne.
«Råmaterialet utspiller seg som både tragedie og farse på én gang. Ridley Scott besitter rikelig med stil og imponerende håndverk, men denne gangen virker det som man mangler den nødvendige visjonen eller inspirasjonen», mener anmelderen.
The Atlantic er mer positive.
«Filmen beveger seg sakte i starten, men når hver karakter er introdusert og de mange plottene begynner å snurre, oppstår et morsomt kaos», skriver bladet.
«House of Gucci er Ridley Scotts sinte versjon av et eventyr, der ære går hånd i hånd med forræderi, [men] filmen er ikke fullt så dyster som den kan høres ut. Delvis fordi opptredenene er så høylytte at filmen sannsynligvis bare bør vises på stadioner.»
CNN mener at «den detaljerte håndspåleggelsen som utgjør filmens utseende og lyd er upåklagelig».
«Fra discomusikken i begynnelsen – du kan ende opp med å nynne Donna Summer-låter – til prangende moter og rullebaneshow. Hvis du går inn med riktig holdning, kan House of Gucci bli til mye moro. Det er bare det at til tross for all den ekstravagante innredningen, er den bygget på et vaklende fundament.»
Boston Hassle sammenligner filmen med suksessen Knives Out fra 2019.
«Strukturen har vi sett utallige ganger før. Den ydmyke begynnelsen, den meteoriske stigningen, sprekkene i fasaden, den grufulle konklusjonen. Det er perioder hvor mekanikken definitivt føles alt for mekanisk», mener anmelderen.
«Men dette er beholdt bevisst, og Ridley Scott, en mester innen popunderholdning, holder koken i et livlig tempo.»
«I likhet med Knives Out er House of Gucci […] en heslig, tåpelig fortelling om en familie som er like dysfunksjonell som din – men sannsynligvis stiligere.»
The San Francisco Chronicle kaller innsatsen til Lady Gaga «fornøyelig», og er henrykt over Ridley Scotts regi.
«Fargerike House of Gucci slår et slag for datidens mote, selv om Gagas hår blir større og større utover i 80-tallet. Den lyse fargepaletten og motene matcher tonen. Alt er bare litt ekstra, litt på kanten av uvirkelighet, uten å gå helt dit.»
«I en alder av 83 er ikke Ridley Scott bare på toppen av sin karriere, han tar den videre. Gucci er annerledes enn hans tidligere arbeide og er hans beste film på årevis», skriver anmelderen om regissøren. (Som fyller 84 om en uke.)
Bransjebibelen Variety er også fornøyde, og beskriver House of Gucci som «en bergtagende mote-tabloid»-aktig Gudfaren.
«Hvis du leter etter overmoden kitschy ondskap, vil du ikke finne den her. Hvis du leter etter en helt å knytte deg til, vil du heller ikke finne dette. Men hvis du kommer inn på filmens bølgelengde, er denne skjønnhetskonkurransen med dynastisk bedriftskrig fortryllende.»
Norgespremiere fredag 26. november.
Utenom Lady Gaga og Adam Driver, spiller blant andre Jared Leto, Jeremy Irons, Salma Hayek, Al Pacino og rumenske Madalina Diana Ghenea – som legenden Sophia Loren.