Hopp til hovedinnhold

Dubstep fra Tønsberg

Filip Rasch, ute med ep-en enter my realm

«LFO-synther», «Oscillators», «Wobbles». Substantivene er i ferd med å suse rett over hodet på meg, men Filip Rasch er i pedagogisk modus og forklarer tålmodig da jeg innrømmer at sjangeren dubstep er ganske fremmed.

At 29-åringen behersker både sjangeren og teorien bak musikken, er like åpenbart som hvor stor plass den tar i livet hans. Bokstavelig talt. Vi sitter i stua hans, det finnes ingen lamper, men vi er omringet av musikk-duppeditter som vitner om at dette er mer studio enn stue. Blant et hav av platespillere, gitarer, mikrofoner, keyboard og datautstyr åpner Filip en av låtene sine i Ableton Live, dekonstruerer en «wobble», for så å rutinert lage den på nytt igjen. Et eksempel på en av de karakteristiske trekkene som, sammen med blant annet «bassdrops», kjennetegner sjangeren. Jeg begynner å fatte.

Ut av monitorhøytalerne strømmer et spor fra EP-en Enter My Realm som nylig ble sluppet på kanadiske Tycho Records. En EP han allerede har rukket å bli skamrost for:

«It’s rare nowadays that a dub track literally makes my hairs stand on end, that goose bump feeling when the bass drops. Rasch is able to do that from the go. Breaking new ground on his latest EP and cutting his own path in the genre, shows that he is clearly one to watch for the future, Enter My Realm is the kind of experimenting that hints at where the future of the genre could lie.»
dubstep.net

Jeg spør Filip om hvordan det gikk til at en kar fra Nøtterøy begynte å lage nettopp denne sjangeren.

Filip: -Vel, etter å ha laget hip-hop i mange år stagnerte progresjonen – min egen utvikling – så jeg begynt å leke med mer elektronisk musikk; house og electro-house, før jeg snublet over dubstep og ble sjukt inspirert av mulighetene. Av alle sjangerne jeg har vært borti er dette helt klart den mest tekniske. Jeg likte både utfordringen og den kreative friheten stilen tillater. Pluss at jeg digger å leke med musikken på denne måten, loke frem grooves som får deg til å sitte sånn her…

Filip skrur opp lyden og beveger hodet rytmisk frem og tilbake mens han ser oppmuntrende på meg. Jeg prøver det samme og skjønner umiddelbart hva han mener. Dette er kanskje ikke så dansbart som jeg hadde forestilt meg sjangeren, men det er allikevel noe voldsomt funky over det. Det slår meg at dette er musikk som gjør seg bedre i bil enn på dansegulvet. Eller på film. Filip flirer:

– Folk sier de forestiller seg så jævlig mye rart når de hører musikken. En kar sa at han så for seg et ørkenlandskap og en indianerhøvding – en annen beskrev en u-båt-orientert actionfilm. Jeg veit ikke jeg ass, men jeg synes det er dritkult å få den type tilbakemelding på musikken min… at den kan inspirere til kreativitet hos andre.

730: Kan du fortelle litt om Enter My Realm og hvordan du hooket opp med Tyco?

Filip: – Etter en overproduktiv periode hvor jeg la ut masse låter på Soundcloud, begynte en rekke nyoppstartede labels å ta kontakt med meg. Jeg var egentlig hypp på å signe med et av de som var basert i LA, men etter en del frem og tilbake begynte de å fremstå som ganske useriøse. Så jeg bestemte meg heller for å ta kontakt med et label jeg likte og som hadde en ålreit stall med artister.

Han bytter sang og snurrer kontorstolen tilbake mot meg. I fanget ligger katten Stevens (tog du han?), som også har lagt beslag på venstrearmen. Scenarioet gir Filip en eim av Dr. Evil, en sterk kontrast til hans ydmyke fremtoning da han trekker på skuldrene og sier:

– Tyco likte det godt i alle fall. De sa de ville gjerne gi ut en EP, men ikke med ting som allerede lå på nettet. Kort fortalt så sendte jeg de Greenthumb-låta, som de valgte å ta med på samleren Tychology Vol 1, og vi avtalte en utgivelsesdato for EP-en. Det ga meg i utgangspunktet tre måneder på å lage de fem låtene som i dag finnes på Enter My Realm.



Filip Rasch – Greenthumb


I tillegg til overnevnte EP har Filip flere jern i ilden. Han er akkurat klar med å mikse skiva til Tjøme-rapperen Jo Morten Weider, alias Whimsical. Da navnet hans dukker opp, setter Filip på en låt han har «remixet for moro skyld», mens han kommer med lovord om Whims sitt nye prosjekt.

Jeg har nesten problemer med å få med meg hva han sier, ikke på grunn av volumet, men fordi jeg plutselig befinner meg helt lost i låta som spilles i bakgrunnen. Beslutningen er allerede enkel. Jeg er fan. Jeg kaster et sultent blikk på skjermen hvor det finnes drøssevis av fremmede låt-titler.

Filip veiver ubesluttsomt rundt med musa og lander på et prosjekt han har investert mye tid i. I circa seks måneder har han sammen med tønsbergenseren Ørjan Eriksen, alias Absenety, laget en rekke låter under navnet Sky People, med sikte på å gi ut nok en EP.

730: – Hva er det som skiller Sky People fra soloprosjektet ditt?

Filip: – Ørjan og jeg har jamma sammen i en årrekke egentlig, på et veldig useriøst nivå, men jeg liker å tro at det har oppstått en veldig god dynamikk og en unik sound. Jeg føler helt klart at vi har funnet «Sky People»-soundet. Jeg har litt problemer med å sette fingeren på hva det er som gjør det annerledes, reint bortsett fra at det er menneskene og dynamikken. Det blir bare annerledes enn når det bare er meg, eller når det er Ewan og meg i Mennska.



Sky People – Exosphere Funk


Filip blir som mest ivrig da Mennska plutselig er samtaleemnet, men han senker likevel stemmen, som om noen tilfeldigvis skulle overhøre oss:

– Mennska er hjertebarnet, helt klart det prosjektet jeg har investert mest tid i, men det er egentlig ganske hemmelig.

Det siste slår meg som overraskende. For som Filip selv er et eksempel på, så er det nærmest normen i sjangeren at en bruker tjenester som Soundcloud og sosiale medier av ulike slag for å få musikken ut, promotere og bygge – om ikke merkevare – så i hvert fall et navn.

Et symptom på fremveksten av digitale produksjonsmidler og uavhengige distribusjonsteknikker er at internett nå inneholder et bugnende ferskvaremarked med elektronisk musikk, frigjort fra «tregheten» som mer tradisjonelle utgivelser på plateselskaper forutsetter. Det er som om både låtproduksjon, utviklingen av nye subsjangere og trender går for raskt til at det er vanskelig for gamle kjemper å henge med. Dette kommer også frem da Filip senere setter seg ned for å lage en dubstep-playlist til 730, og han favoriserer Soundcloud fremfor andre tjenester, rett og slett fordi mye av musikken ikke finnes på Spotify eller WiMP, enda.

Dermed blir jeg umiddelbart nysgjerrig på hvorfor Filip velger bort den moderne strategien han på overflaten ser ut til å foretrekke, og som han allerede har bevist kan fungere. Det viser seg at Soundcloud-strategien kan gå flere veier.



Filip Rasch – Five AM


Filip: – Jeg la ut en track som heter Five AM uten å tenke noe særlig mer over det. Jeg fikk en kommentar som foreslo at den hadde gjort seg godt med et vokalspor, og ikke lenge etter fikk jeg en henvendelse på email fra en som presenterte seg som Ewan, der han uttrykket et ønske om å få legge vokal på den. Det kom også frem at Ewan vanligvis synger for et annet band.

Skotten som hadde tatt kontakt viste seg å være Ewan MacFarlane, frontmann for London-baserte Apollo 440. Gruppa hadde tidlig suksess med elektronisk musikk, og lå i 1997 fjorten uker på VG-lista med låta Ain’t Talkin’ ’bout Dub, som peaket på plass nummer 4. Apollo 440 ble startet i 1990, så nesten over natten hadde Filip en partner og støttespiller med over 20 års erfaring fra bransjen.

Filip: – Det var egentlig ingen plan utover den ene låta, men vi jobbet så godt sammen og begge var såpass fornøyd med samarbeidet, så nå har vi endt opp med nok sanger til et helt album. Ewan er ekstremt gunstig å jobbe med, han er superproduktiv og variert nok stilmessig til at han kan legge vokaler på alt det forskjellige jeg sender han. I tillegg så har han et godt kontaktnettverk som gjør en del ting litt enklere. Det er vel derfor vi holder kortene tettere til brystet, og vil forsøke å gjøre dette på en litt mer «gammeldags» måte.

Filip Rasch

Filip Rasch

Norsk dubstep artist fra Nøtterøy, Tønsberg. Aktuell med EP-en Enter My Realm hos Tyco Records.

Følg online

Filip Rasch @ Soundcloud
Filip Rasch @ Facebook
Filip Rasch @ Twitter
Filip Rasch @ Spotify

Filips spillelister for 730

Men Filip er ikke mer hemmelighetsfull enn at jeg får høre gjennom hva jeg forstår er en umikset versjon av den kommende plata. Han gremmer seg stadig over detaljer og fjerner enhver tvil jeg skulle ha om at han er en perfeksjonist. Men da han spiller en oppdatert versjon av Five AM hører jeg allikevel hvor klagingen kommer fra, og ser hvordan dette detaljfokuset er med på å både inspirere og utvikle ham.

Uavhengig av hvor uferdig han synes det er, så snakker musikken for seg selv. Filip Rasch er mye mer enn bare et interessant case på hvordan man i dag kan manøvrere seg fra stueproduksjon til platekontrakt via internett. Han er en ekstremt talentfull musiker med teft for grooves og melodier. Låtene hans er varierte, kontrastfylte og fulle av inspirasjon fra så mange sjangere, at en tidvis glemmer det faktisk er dubstep man hører på – det vil si, inntil bassen «dropper» og «wobbles»-ene treffer deg som gjentatte knyttneveslag mot nyrene.

Nyeste saker fra 730.no

Les mer