Hopp til hovedinnhold
tar cate blanchett todd field norge norway kino
Cate Blanchett som stjernedirigenten Lydia Tár (Focus)

Tár med Cate Blanchett som problematisk og iskald maestro-heks

Tár bør kunne markere seg godt under årets Academy Awards.

Hvis du skal se én film om en maestro i vinter, bør det bli Tár med Cate Blanchett. (Eller Maestro med Bradley Cooper?)

I senteret av Todd Field-dramaet står nåtidens mest berømte dirigent og komponist Lydia Tár; Berlinfilharmoniens første kvinnelige dirigent. Vi følger Lydia mens hun blant annet foreleser på The Juilliard School i New York, lanserer sin bok og forbereder en live plateinnspilling av Mahlers symfoni nr. 5.

Med hjelp fra blant andre kona Sharon, som er konsertmester, og sin personlige assistent Francesca. Men brått kommer det flere motbakker for den amerikanske superstjernen da hun blir forsøkt kansellert. Filmen tar for seg blant annet maktmisbruk og #metoo.

Traileren til Tár gir en god pekepinn for hva man kan vente seg.

Til tross for at snutten nesten fremstiller dramafilmen som en psykologisk thriller.

Tár fikk seks minutters stående applaus under premieren på filmfestivalen i Venezia, hvor Cate Blanchett vant prisen for beste kvinnelige skuespiller.

Det vil være underlig hvis australieren ikke også nomineres til Oscar i samme kategori. Mens manusforfatter, regissør og produsent Todd Field bør forvente nominasjon i beste film, regi og manus.

Han har tidligere blitt Oscar-nominert for In the Bedroom og Little Children. Cate har blitt Oscar-nominert syv ganger og vunnet for The Aviator og Blue Jasmine.

Mottakelsen blant anmelderne er stort sett suveren.

«Tár handler om makt, skyld og det alltid fristende spørsmålet om kunsten kan eller bør frikjenne kunstneren for å være den hun er», skriver America Magazine.

«Hovedrolleinnehaveren leverer med en «trollbindende kraft», mener San Jose Mercury News og gir 4 av 4 stjerner.

«Ankeret til denne nydelig fotograferte, upåklagelig fremførte triumfen er Cate Blanchett, og hun er både fascinerende og galvaniserende.»

Det blir også full pott fra Washington Post.

«[Tár] er ikke like mye en film som det er et forførende dypdykk inn i en oppklarende psyke til en kvinne. Som samtidig er definert av og adskilt fra den verdenen hun har så selvsikkert holder etter halen.»

Selv om Tár kan smykke seg med universal anerkjennelse, synes noen at filmen blir for lang og kald.

«I likhet med motivet er filmen alvorlig, tørr og smertelig alvorlig […] [Slutten] er den desidert beste delen av filmen […] Fram til det punktet er Tár som å lytte til en langsom, illevarslende slag på pauken i to og en halv time», føler middels fornøyde The Wall Street Journal.

Mange får en Stanley Kubick-vibes av Tár. Ikke bare er Todd Field, i likhet med de fleste regissører inspirert av mesteren. Todd startet som skuespiller og har rollen som Nick Nightingale i Stanley Kubrick-klassikeren Eyes Wide Shut. Det er for øvrig 16 år siden Todd regisserte en spillefilm, til fordel for reklamefilmer.

Tár har norgespremiere i februar.


PS: I filmen påstar Lydia Tár at hun har hatt Leonard Bernstein som en mentor. I vinter får vi timingmessig pussig nok Maestro; en Netflix-biopic om den berømte komponisten og dirigenten. Med Bradley Cooper som hovedrolleinnehaver, regissør, manusforfatter og skribent: Han ser ugjenkjennelig ut som Leonard Bernstein


En film som bør kunne få mye kjærlighet fra Academy Awards er Armageddon Time: Coming-of-age basert på livet til James Gray 

Nyeste saker fra 730.no

Les mer