– DJ-ferdigheter er en tapt kunst

28. okt 2016 kl. 00:00
NÅR DJ'ING KOMMER I VEIEN FOR MODELLKARRIEREN (MIKKEL W.) 

NÅR DJ’ING KOMMER I VEIEN FOR MODELLKARRIEREN (MIKKEL W.) 

Du kan ikke skrive «EDM» uten de to forbokstavene til Martin Danielle. Tilfeldig? Ja, men det er jo noe å tenke på likevel. 

Etter stor suksess med gudene vet hvor mange hits er Snarøya-kjekkasen nå tilbake med deilige, 90-tallsinspirerte «Stronger». Sjekk ut den ferske singelen til CLMD nederst i saken. 

Hei Martin! Grattis med potensiell smash. Hvordan beskriver du sounden?
 
– Tusen takk!! Låta er veldig inspirert av 90-talls house-viben og 90-talls R&B vocals. Du kan si det er 90-tallsmusikk i 2016-drakt! 
Hvem er gjestene og hvordan endte dere opp sammen?
 
– Davion Farris er en fantastisk flink låtskriver som har jobbet med blant andre Ne-Yo, Lady Gaga, Trey Songz og Usher! Vi ble linket gjennom vårt felles publishing selskap i LA. Farah er en rå dame som jeg har hatt gleden av å jobbe med flere ganger. 


Hvem har produsert?
 
– CLMD-låter er alltid produsert av CLMD 😉 På denne låten samarbeidet jeg med Kleen Cut og Rumblin fra Big City for å perfeksjonere soundet. Big City har jo tung erfaring fra urban sound, og det sammen med min egne elektronisk bakgrunn kom låten virkelig til sin rett. 
Mange DJ-er som har «konserter» spiller bare en mix som de har tatt opp i forkant, slik at de egentlig ikke trenger å stå scenen. Hva synes du om det?
 
– Jeg syns det er veldig trist. Betegnelsen «DJ» har blitt så utvasket nå at den snart ikke har noen betydning. DJ-ferdigheter kommer dessverre i dag i andre rekke for produsent-ferdigheter og det er veldig synd, spesielt når de fleste av verdens største «DJs» ikke kan DJ’e en gang. Det er rett og slett en tapt kunst fordi man ikke lenger trenger å være god på det for å holde en DJ-konsert. Folk som A-trak, Eric Prydz, Nina Kraviz, John Digweed og James Zabiela  (Hvem? tenker du nå…) får ikke den oppmerksomheten de fortjener fordi de ikke har de største hitsene, på tross av at hvis du går på en konsert en av disse for du en intense opplevelse av hva DJ’ing er som en teknisk kunstform. 
 
Hvordan gjør CMLD det mht. «live-shows»?
 
– Rent teknisk DJ’er jeg med 4 spiller og 1 mikser. Jeg kom inn i musikk via DJ’ing, før produksjon, og jeg syns det er utrolig viktig å gi publikum en dynamisk og spontan musikalsk reise på mine shows. Det er veldig lite som er forhåndsbestemt, bortsett fra et knippe låter jeg bare vet jeg kommer til å spille 🙂 Jeg leser publikummet mitt for å tilpasse musikken til stemningen slik at publikum for en best mulig konsert opplevelse. Dette er jo umulig å gjøre om du har laget en pre-recordet mix flere dager i forveien uten å vite hvem publikummet ditt er. Jeg ville aldri i livet brukt en pre-recordet mix, for konsertpublikummet mitt fortjener å bli tatt på alvor.
 
Hør CLMD – «Stronger» feat. Davion Farris og Farah Ash her: 

Se også: Kygo rocker baris med Insta-stjerne på Ibiza