PRESSEBILDER UTENOM DET VANLIGE (PÅL LAUKLI/OSLO RECORDS)
Så… Du har kanskje hørt Chris Lie-albumet de siste ukene og gjort opp dine egne meninger rundt tekstene. Tolket låtene på din egen måte, og fått din egen historie ut av dem. But what does it all mean? Hvordan ble sporene til, og hva tenkte artisten selv da han skrev albumet?
Vi ba kloke Chris om å fortelle 730 litt om fine Epilogues, albumet som trengte seks år på å bli til.
Lytt via Spotify og sjekk ut låt for låt-beskrivelse under.
«Struck That Match»
– Jeg hadde lyst til å starte skiva med en låt med et stort kor av meg selv, og dette ble resultatet. Jamie Way (Oakland, California-produsent) laget denne beaten sammen med fetteren sin og kona. De ble enige om at alle måtte finne et eller annet i huset sitt å lage en lyd med. Disse lydene ble satt sammen og utgjør mye av perc-kompet. Det foreligger visst en fullstendig Blackalicious-skisse til samme beat, men den kommer nok aldri til å se dagens lys.
«Love Can’t Save Us»
Dette er den første låta jeg startet på til skiva. Jeg hadde laget grunnbeaten og lagt mesteparten av skissevokalen/teksten før Øyvind fra Basmo Family kom i studio. Han tente på ideen, kom med noen gyldne inputs, og så skrev vi halen på hooket sammen. En av mine klare favorittlåter så langt i karrieren.
Saken fortsetter under
«Good Bye Song»
– Denne betyr mye for både meg og (produsent, red.anm.) Jamie.
– Som han skriver selv:
– This song right here… Was started two weeks after my dad passed. Chris Lie already had plans to come out from Oslo to Oakland for a few weeks and start building Epilogues, with my cousin Timothy Armstrong. Then that craziness happened. Super suddenly too! Night before my dad went, there was the craziest lightning storm I’ve ever seen. Remember that in 2012? We wanted to capture that feeling. You can hear it in the lyrics «When the lighting strikes, it rips the sky» and the beat tries to emulate it. We put a lot into this one. Hope you enjoy power ballads! Dedicated to my dad and my uncle Beaver (cousin Tim’s).
Chris: – For meg er denne også dedikert til faren min. Da Jamie og jeg satt oss ned for å skrive versene trodde jeg faren min hadde liten tid igjen å leve. Legene sa han hadde dødelig kreft, og at det var lite de kunne gjøre. Det var ganske crazy, for et par uker etterpå ringer plutselig sykehuset og sier at de tok visst feil, og at svulsten ikke var ondartet allikevel.
Saken fortsetter under
«Heartstarter»
– Dette er en actionfilm! Jeg føler kulene suser rundt øra og ser for meg folk som unnslipper akkurat i det en bombe eksploderer, etc. Jamie hadde egentlig tenkt til å pitche denne til et bilfirma, men så kom jeg tilfeldigvis inn i studio og knæbbet den. Grunnstammen ble laget i Oakland, og mesteparten av etterproduksjonen gjorde vi Sandvika.
«If You Hear This Song»
– Produsert av R.dot fra Block Beataz (produsenter fra Alabama som har produsert for Scarface, Stalley, m fl). Jeg hadde lyst til å skrive en kjærlighetslåt med en tvist. Den handler om å møte en dame, forelske seg, for så å oppleve at hun plutselig bare forsvinner. Haken er da selvfølgelig at hun ikke er på sosiale medier, for hun er av typen som synes det er et tegn på at menneskeheten er i forfall. Svaret blir at jeg skriver denne låta som en slags flaskepost anno 2015.
Saken fortsetter under
(PÅL LAUKLI/OSLO RECORDS)
«Shadows»
– Produsert av Funkin Matt. Det er det eneste superlativet jeg trenger å komme med om denne.
«Short Story Long»
– Produsert sammen med av R.dot fra Blockbeataz. Dette er en slags hyllest til «Trapped In the Closet» av R. Kelly.
«Taj Mahal»
– Produsert av Øyvind fra Basmo Family. Dette er et bisart forsøk på å gjenskape mitt eget kjønnsorgan i lydformat. En erstatning for at jeg fikk avslag på søknaden min om å reise en fysisk versjon i bakgården.
Saken fortsetter under
(PÅL LAUKLI/OSLO RECORDS)
«Night Can’t Forget»
– Mye av teksten til denne oppstod i hodet mitt på sykkelen til og fra studio i Oakland. Dette er muligens den villeste skapelsesprosessen jeg har vært borte i. Denne har eksistert i så mange drakter og former at jeg blir suicidal av å tenke på det. Gulroten er at vi endte opp med en av de beste låtene på skiva. Spesielt versene synes jeg er helt på grensen til hva som er tillatt å kalle for en del av virkeligheten.
«Armour»
– En av de beste Basmo Family beatsene ever. Hvis du ikke digger denne så nekter jeg å snakke med deg igjen, ever. Jamie og jeg har drept det noe voldsomt på vokalproduksjonsfronten. Skam dere!
Se også: Partnerdrap fra Chris Lie (VIDEO)