Dagny brekker ned Strangers / Lovers: – Overbevist om at jeg skulle spilt i punkband

8. okt 2020 kl. 15:57

Dagny forteller 730.no om prosessen og inspirasjonen bak Strangers / Lovers (Universal Music)

Etter å ha jobbet med debutalbumet i mer enn 10 år slapp Dagny endelig andre og siste halvdel av Strangers / Lovers forrige fredag.

Men til tross for drøy ventetid: Det var verdt det!

Albumet er nemlig fylt til randen av godsaker.

Hitsinglene «Come Over» og «Somebody» var nemlig bare starten. Hvis du ikke allerede har hørt: Gled deg til resten. 

Vi ba Dagny Norvoll Sandvik om å selv brekke ned hele Strangers / Lovers – låt for låt.

Se hva Tromsø-popstjernen forteller 730.no mens du hører på albumet nedenfor!

1. «Come Over»

Da vi var halvveis ferdig med å skrive «Come Over» visste jeg allerede at det var åpningslåten på debutalbumet. En anmelder kalte låten «det kåte åpningssporet» eller noe lignende, og det er for så vidt ikke helt på bærtur. Ha ha. Den ble skrevet med Anders Kjær, Viljar Losnegård og Sivert Hjeltnes Hagtvet, før Rat City kom inn og ferdigstilte produksjonen. Jeg kan allerede si at den blir en favoritt for meg å spille live. Den er så GØY!

2. «Somebody»

Jeg skrev «Somebody» etter en lengre periode med «writer’s block», og derfor er den litt ekstra spesiell. Den gir meg den rette følelsen. Rat City og jeg skrev den over to dager og det var så sinnssykt spennende – og begynnelsen på et langt og fint samarbeid <3 Jeg føler den fanger den følelsen når man er nyforelsket og tenker at «dette er noe spesielt».

3. «Paris»

Min anti-materialistiske kjærlighetserklæring. Den handler om at frossenpizza på et lite stuegulv kan være vel så bra og romantisk som noe annet, om man bare er med noen som gjør deg lykkelig.

4. «Let Me Cry»

Jeg skrev denne i Stockholm med Hank Solo og Cleo Tighe. Jeg måtte kjenne litt på den setningen «let me cry» til å begynne med, siden jeg – utenom en sjelden dag i ny og ned – ikke gråter særlig ofte. Låten har endt opp med å bety mye for mange, og det er jeg veldig glad for 🙂

5. «Coulda Woulda Shoulda»

Hvem er fan av Sex & The City? JEG! Denne låten er delvis inspirert av Samantha i serien. Hun trekker på skuldrene og sier: «Ye ye. Coulda Would Shoulda» når de andre jentene nerver på grunn fortiden. Jeg skrev denne sammen med mine favorittdansker: Jeppe London Bilsby, Mich «Cutfather» Hedin Hansen og Celine Svanbäck. Vi skrev også «It’s Only A Heartbreak». Jeg elsker, ELSKER, å skrive musikk med dem.

6. «Tension»

Skrevet på en skrivecamp i Italia – herregud for en drømmeuke det var. Opprinnelig var det en uptempo, four on the floor, låt. Så begynte jeg og Thomas Kongshavn å tulle med den i studio, og boom, så satt den. I middle eight, så hentet Thomas inn noen samples fra «Somebody» og «Come Over», og det synes jeg var en fin måte å runde av Side A.

7. «Moment»

Skrevet med tre fantastiske låtskrivere. Jeg kaller de «The Three Jays»: Jon (Eyden), Julia (Karlsson) og Jason (Gill). Jason og jeg har jobbet sammen på flere låter, blant annet «Used To You» og «Love You Like That» <3 Fun fact: vi brukte én time i studio på å diskutere om dette såkalte øyeblikket var livsdefinerende eller ikke. Siden låten kom på Side B, er vel det svar nok i seg selv.

8. «Please Look At Me»

Dette var den siste låten som ble skrevet til albumet, den ble skrevet i august 2020 (!). Når mamma og pappa hørte den første gang sa de at «det var ikke noe tvil om at oppveksten med Bossa Nova hadde satt spor». Jeg skrev den med fellow songstress Emelie Hollow, Aksel «Axxe» Carlson og Thomas Kongshavn. Etter min mening skulle både Aksel og Emelie vært med å synge på den, en trio, fordi de begge synger så SABLA bra.

9. «Bad At Love Interlude»

Jeg skrev denne med tre av mine favorittmennesker; Ryan Hennessy og Jimmy Rainsford fra det irske bandet Picture This og romkamerat/trommis/brother in law Harry Mead. Vi skrev den på soverommet mitt, når jeg enda ikke hadde flyttet helt inn og kun hadde ei seng og et skrivebord. På albumet funket låten best som en liten interlude, men jeg håper jeg får sluppet den i sin helhet på et eller annet tidspunkt, for det er en av mine favorittlåter jeg har skrevet.

10. «It’s Only A Heartbreak»

Herregud som Jeppe, Celine, Cutfather og jeg kosa oss i studio med denne! Det var utelukkende good vibes den dagen. Låten er delvis inspirert av den gamle filmklassikeren Casablanca og sitatet «Here’s looking at you, kid». Den handler om å akseptere at man ikke kan være med noen, men at det ikke forandrer hva du føler om vedkommende.

11. «Bye Bye Baby»

En personlig favoritt! Denne bli gøy å gjøre live, 2021 here we come! Dette er resultatet av mitt første møte med STATE – Edvard og Kristoffer – som jeg er skikkelig fan av. Det er så gøy å lage musikk med de og jeg håper vi skal gjøre masse mer av det. Den er kjapt blitt en favoritt blant fansen også <3 Man må nesten spytte ordene når man synger den, og for ei som egentlig er overbevist om at hun skulle spilt i punkband, så er det helt ypperlig.

12. «Coast To Coast»

Den første låten som ble skrevet for albumet. Jeg skrev den med Tobias Kühn i Berlin, kun med vokal og gitar. Så gjorde Richard Craker en nydelig (!) produksjon som skapte den perfekte atmosfæren. «Coast to Coast» gjør noe helt annet enn resten av albumet, og betyr egentlig noe helt eget for meg. Nå gjenstår det bare å overtale KORK om at vi skal gjøre denne sammen en gang. Ha ha <3

Se også: 730.no møtte Dagny og pratet om hitfokuset, Katy Perry og de 200 demoene