Frykten for koronavirus kan skape redsel for Corona-øl ifølge undersøkelse

28. feb 2020 kl. 17:54

Corona-øl har ikke noe å gjøre med viruset, men folk er folk (Tim Boyle/Getty)

Panikken sprer seg mer enn coronaviruset. Eller koronavirus, som det skrives på norsk.

Det er i skrivende stund registrert 83 000 smittede personer, og så langt er 2800 av dem døde.

De fleste frykter ingen kobling mellom det meksikanske ølmerket Corona Extra og den farlige mikroorganismen, men en undersøkelse utført av britiske YouGov denne uken indikerer at viruset likevel kan påvirke omdømmet til Corona.

– Uheldigvis for et av USAs favorittøl, har frykten utvidet seg til [Corona], selv om sykdommen ikke har noe å gjøre med drikken, skriver YouGov.

Undersøkelsen, som måler positive og negative kommentarer, viser at merkets såkalte buzz-score har sunket fra 75 i januar til 51 i slutten av februar.

En representant for Constellation Brands, som eier Corona Extra, forteller til Newsweek at «salget fortsatt er bra».

– De fleste av våre forbrukere forstår at det ikke er noen kobling mellom viruset og vår ølbedrift.

Google-søket «corona beer virus» har på verdensbasis økt med 2300 % i løpet av én uke.

(Dårlig forslag til meme: En Corona-flaske ved siden av en Ringnes-flaske med munnbind.)

Corona Extra blir eksportert til over 150 land, og er populært blant mange med sykdommen cøliaki, også kjent som glutenintoleranse.

Koronavirus er en gruppe RNA-virus som blant annet kan forårsake forkjølelse, men også langt alvorligere sykdommer som den atypisk lungebetennelsen SARS og MERS.

Mer lettbeint:

Katarina Flatland deler sitt VERSTE partyminne