Her er endelig den tredje delen i Torgnys drøyt lekre Emil Trier-musikkvideoserie. Nå blir rånere i Telemark og russejenter i Asker fulgt opp av en tur til Finnmark via en sertifisert stilig skutt snutt til Torgnys «I Came Here» feat. Maria Due, fra albumet Chameleon Days, som du kan laste ned . Nedenfor forteller duoen 730 om sine mesterverk.
Var det hele tiden klart at det skulle bli en triologi?
Torgny: – Etter første videoen «The Only Game», vokste tanken om å
lage noe større og unikt: en trilogi fra det unge Norge med fokus på
det kulturspesifikke, noe som folk fra andre steder ikke kunne lage,
nettopp fordi de miljøene vi skildrer kun finnes her. Det var en bra kjemi
mellom Emil og meg og de andre i staben – det hjalp også i forhold til
tankearbeidet rundt dette med å lage en trilogi.
Visste dere hvilke tre miljøer dere skulle oppsøke fra starten av?
T: – Nei. Ideen til rånervideoen kom fra en scene i dokumentarfilmen The
Norwegian Solution, som også er laget av Emil. Russefeiringen kom
ganske lett med tanke på det spektakulære med russ og 17. mai. Men det
måtte for all del ikke bli klisjefylt. Vi var innom mange ideer før vi landet på
samisk ungdom og snøscootere. Innvandrerkids i drabantbyen som driver
med vintersport. Diskodansmiljøet. Kroppsbyggemiljøet og flere andre
scener. Vi følte til slutt at samiske kids var det mest originale.
Hva var den største utfordringen da dere laget denne serien?
Emil: – En utfordring handler om å få de som er foran kamera til å være seg
selv og ikke bli for opptatt av filmteamet. Det skal også litt magi til å lage
svære videoer uten spenn, men det er en kul utfordring.
Matcher responsen på videoene eventuelle forventningene dere
hadde i forkant?
E: – Ja, absolutt, det har også vært folk som har mast om når neste
video kommer. Vi har møtt folk i utlandet på festivaler som har sett
videoene gjennom internasjonale blogger – alltid morsomt å la videoene
representere norsk ungdom.
Har dere i det hele tatt fått noe negativ respons?
T: – Vi har jo undret oss om folkene foran kamera ville føle seg «feil» fremstilt eller for eksponert, men det har ikke vært noe problem. Det har jo selvfølgelig vært litt trashtalk på nettet om råne- og russekultur, men
that goes with the territory når man lager noe sånt. Videoene har skapt
debatt, og det er vi glade for. Folkene foran kamera har i det hele tatt vært
fantastiske.
Hvordan føler dere at musikken og de levende bildene kommer
sammen?
– Man har musikken, så har man teksten, og når man attpåtil setter bilder til
dette, utfolder det seg et vell av nye meninger og stemninger. Som blir noe
nytt og helt eget.
Disse videoen krever vel mye opptak og etterarbeide?
man bruker det beste. Selv om det er mye spontanitet i disse prosjektene,
er det også situasjoner som blir filmet flere ganger.
E: – Vi klipper 4-5 dager, så går det over til lydetterarbeid og inn i
fargekorrigering, så prosessen tar rundt 7-8 dager alt i alt.
Har dere noen fun facts?
T: – Når man lager et sånt prosjekt, blir det jo hundrevis av stories! På
den nye videoen «I Came Here» hadde vi med oss en kameraoperatør fra
London. Han syntes jo Gardermoen var eksotisk i seg selv. Glemmer ikke
ansiktet hans etter han falt av scooteren langt oppe på høyfjellet kun timer
etter at han hadde beina på London-asfalt. En annen fyr vi hang med oppe
i kautokeino var Slin Craze – han er den største samiske rapperen og er
med i festscenen på videoen. Manageren hans Proffen hjalp oss mye oppe
der oppe. Takk!
olje over hele panseret og det begynte å ryke. Det døde mange biler
den dagen, alle dro på max når det var film-session! Husker også det
var rimelig absured å sitte edru på russefrokost sammen med 20 drita
russejenter og flere av foreldrene deres.