Etter Melodi Grand Pix er Belinda Braza tilbake som koreograf, og bergenseren styrer nå dansere og skuespillere i Stavanger gjennom skrubbsår, blåveiser og nesebrudd. Målet er en «kickass»-oppgradering av storbyversjonen av Jungelboken, noe hun føler de har fått til.
– Denne gjengen er «on fire», sier hun til 730.no.
Belinda har markert seg som en av landets hotteste koreografer, med blant annet ansvaret for bevegelsene i Jungelboken og Jesus Christ Superstar ved Det Norske Teatret og Romeo og Julie ved Haugesund Teater. Førstnevntes suksessforestilling settes opp ved Rogaland Teater 21. april, og 28-åringen garanterer at det blir en enda heftigere opplevelse enn det publikum i hovedstaden fikk oppleve i 2008.
– Det er helt fantastisk å jobbe her. Alle involverte vet jo at dette har blitt gjort bra før, og det gjør at de har et voldsom driv etter å gjøre det enda bedre her i Stavanger, smiler hun.
Hun fryder seg over at de involverte – bokstavelig talt – blør for kunsten.
– All ære til de fantastiske skuespillerne og danserne som står på, gir meg hundre prosent, skader seg, reiser seg og fortsetter, skryter hun.
Danserne som boltrer seg på scenen i Jungelboken 2099 ble plukket ut etter audition i Stavanger, og Braza er svært fornøyd med nivået. Danserne skal på ingen måte kopiere trinnene som kollegene i Oslo lærte.
– Koreografien er helt ny. Dette er en helt ny gjeng, og de har selv vært med å fargelegge.
Danserne Eirik Folkedal, Lene Puntervold, Tien Minh Pham, Morad Aziman, Elisabeth Vasvik og Trond André Hansen er høyt og lavt på scenen under forestillingen.
Dessuten har Belinda også hamret rytme inn i kroppene til skuespillerne i teatrets faste ensemble.
– De er veldig åpne og har også bidratt til å finne det som karakteriserer «sitt» dyr, og så har vi sydd det sammen etterhvert, forteller hun.
Det kunstneriske apparatet bak Jungelboken 2099 i Stavanger er det samme som i Oslo. Det betyr at Belinda har følge av regissør Erik Ulfsby, scenograf Even Børsum og musikalskansvarlig Atle Halstensen. Som i Oslo er det hip-hop-kulturen som gjennomsyrer forestillingen, og Brazas forkjærlighet for frihetstrangen innen hip-hop skinner klart.
– Det er en kultur som tillater og verdsetter at folk er ulike. Folk har sitt andre hjem der, enten det er musikken, DJ-virksomheten eller dansen som driver dem. Jeg pleier å si at det er en kultur som viser fingeren til janteloven.
Belinda forteller at det er fysisk krevende å holde det tempoet som publikum får nyte godt av på scenen.
– De viser jo fram ting som er livsfarlige i det virkelige liv. Det klirrer i sverd, og folk vil få se kamper på liv og død. Alle referanser til Disney blir fort lagt døde.
Skryt: Belinda var den eneste hip-hop-koreografen fra Norge som medvirket i So You Think You Can Dance – Scandinavia, og hun har i tillegg vært danser og sanger i Det folk vil ha på Det Norske Teatret og koregraf i Dansefeber på TVNorge.
Les mer hos Rogaland-teater.no, Belindas blogg og Facebook.