Anmeldelse: The New Mutants bommer totalt

4. sep 2020 kl. 13:00
Maisie Williams som Wolfsbane alias Rahne Sinclair (Disney/20th Century Studios)

Maisie Williams som Wolfsbane alias Rahne Sinclair (Disney/20th Century Studios)

X-Men-universet er nok kjent for de fleste. Men hold dere fast, for nå kommer The New Mutants. 

Storfilmen har i flere år hatt overraskende mye trøbbel før den nå traff kinolerretet. Det er ikke bare korona som har gjort det vanskelig heller.

Med selskapssalg, rettighetskrøll, utallige utsettelser og en håndfull forskjellige visjoner er det nesten et mirakel at filmen som aldri skulle komme nå endelig er klar for kinopremiere.

Men lite visste vi at produksjonens kaos bare var begynnelsen på problemene ved denne filmen.

Vi følger Dani Moonstar (Blu Hunt) som, etter at en katastrofe utsletter Cheyenne-reservatet hun har vokst opp på, plutselig befinner seg på en institusjon for ungdom med «liknende problemer», altså mutanter.

Disse nye mutantene er, som kjent i X-Men-universet, unge med spesielle krefter. Gjennom programmet på institusjonen skal Dr. Rayes lære dem å håndtere og kontrollere disse kreftene så de kan «sendes videre». Hva nå enn det måtte bety.

Gjennom Dani og hennes spesielle krefter blir vi kjent med de andre beboerne på fasiliteten. Vi møter Maisie Williams (Game of Thrones) som irske Rahne Sinclair. Illyana Rasputin, spilt av Anya Taylor Joy (Emma., The Witch) er institusjonenes rampejente, mens filmens bro-duo, Sam og Rob, blir spilt av Charlie Heaton (Stranger Things) og Henry Zaga (Teen Wolf, 13 Reasons Why).

Selv om fasiliteten visst nok skal hjelpe ungdommene, virker det som et ganske middelmådig opplegg. Mutantene er stort sett latt til seg selv og får gjør som de vil – de er jo innestengt uansett.

Doktor Rayes, den eneste som jobber på denne institusjonen, bruker mesteparten av tiden på å overvåke istedenfor å hjelpe. Noe som etter hvert får mutantene, så vel som seerne, til å sette spørsmålstegn ved hennes intensjoner.

(20th Century/Disney)
(20th Century/Disney)

Slepphendt håndtering av hard tematikk

Det blir raskt klart at filmen ikke er redd for å ta opp mørke temaer. Selvmord og traumer blir tatt opp på skremmende slepphendt vis, og den blasseste tilnærming til menneskelig psyke gjør filmen ukomfortable på mer enn ett plan.

Historier som kunne vekket sympati blir til karikerte fremstillinger som heller prøver å skape sjokk-effekt, snarere enn å formidle noe meningsfylt. Dette er problematisk nok i seg selv, men i en film som stadig forveksler det fiktive og det faktiske er virkningen ansvarsløs.

Det er rett og slett vanskelig å skjønne hva The New Mutants prøver å være.

Er det en skrekkfilm? Er det en psykologisk thriller i superheltdrakt? Hvor vil den egentlig? Den skiftende klippingen og det oppstykkede handlingsforløpet i kombinasjon stripper historien for mye av substansen som kunne vært der. Det er mer enn et par handlingshull og grunnløse vendinger, for å si det sånn.

Man spør seg om filmen prøver seg på meta-ironi, eller om den faktisk tar seg selv seriøst? Jeg vet ikke hvilket av alternativene som er verst. At fortellingen, i all hovedsak, driver frem av traumatiske fremstillinger, er ille nok. Men vi får ikke noe annet ut av dette sammensuriet heller.

(20th Century Studios/Disney)

Karikert og klisjéfylt på grensen til det smakløse

Ikke bare er oppbygning og utførelse av The New Mutants tvilsom på sitt beste. Det skiftende antagonistiske perspektivet får heller aldri nok mat på benet til å fungere. Hvis dette skal være et psykisk drama, trenger man mer enn harde flashbacks og overfladiske visuelle beretninger. Filmens fremmedgjørelse av de involverte gjør ingen noen tjeneste, og alt potensielt spennende mørke går tapt i degenerert surr og latterlig CGI-bruk.

Til tross for en rollebesetning som over hele linjen har vist seg kapabel til godt skuespill ved tidligere anledninger, er det dessverre lite av dette som kommer gjennom i filmens karikerte og klisjéfylte manus.

Karakterene underbygger en rekke stereotypier og er på sitt verste nesten smakløse i sin fremstilling. Om manusforfatter og regissør Josh Boone (The Fault in Our Stars) har hatt for mange ideer i hodet på en gang, eller om det er den skiftende produksjonen og retningen til filmen som er ansvarlig for dette kaoset er vanskelig å si. Men resultatet er alt annet enn bra.

(20th Century Studios/Disney)

Et lyspunkt

Det finnes dog noen lyspunkt.

Absurditeten i Anya Taylor Joys russiske karikatur-karakter tilfører ikke bare et glimt av humor – den klarer også å bryte gjennom den trykkende ambivalensen som preger mesteparten av filmens roller.

De andre karakterene er likanes, for all del, men det er ikke nok til å skape noe. For, selv om det gir mening at ungdom på institusjon til en viss grad er kuet, betyr ikke det at karakterene ikke fortjener å være mer enn deres verste minner.

Illyana er kanskje både grusom og rampete, men hun gjør i hvert fall noe. Hun tør å ta plass innenfor filmens klossete narrativ. Dette er ikke nok til å redde denne katastrofale utgivelsen, men det er i hvert fall et plaster på såret for dem som ser den.

(20th Century Studios/Disney)

The New Mutants hadde så mye potensiale. Dette skulle gi X-men et nytt og spennende tilskudd – et nytt verk i en fengende franchise. Det er synd å se at den bommer så totalt.

Kanskje er forventningene knyttet til store studioproduksjoner større, noe som gjør fallhøyden like stor. Det er likevel ikke til å komme utenom at filmen ikke klarer å bevise på noen punkter, og seeropplevelsen er alt annet enn fornøyelig.

Etter alt surret frem og tilbake er det oppriktig synd å se filmen feile slik den gjør, men man kan ikke unngå å tenke at det kanskje hadde vært bedre om akkurat denne bare ble lagt på is.

Terningkast: Sterk 1.

PS: Filmen The New Mutants er ikke laget av Disney-eide Marvel Studios og ikke en del av MCU. I 1993 – før Marvel var eid av Disney – slet de finansielt, og solgte derfor filmrettighetene til X-Men til 20th Century Fox (i dag 20th Century Studios), som senere også fikk kjøpe rettighetene til karakterene Deadpool og Fantastic Four. Men nå som Disney har kjøpt Fox, først og fremst for å få enda mer innhold til Disney+, er karakterene tilbake hos Marvel Studios. Det bør bety at Wolverine & co dukker opp i MCU. (Sony har filmrettighetene til Spider-Man og Venom, men deler karakterene delvis med Marvels filmstudio.)

Se også:

Anmeldelse: Når Tenet opp til forventningene?