nattens vinnerne derfor vanskelige å forutsi. Men vi prøver likevel. Klikk på lenkene for å lese mer.
BESTE FILM: 12 Years a Slave.
Handlingen i slavefilmen er for rystende, alvorlig og
sentral i amerikansk historie til at Academy of Motion Picture Arts and
Sciences kan la den forbigås av mer lettbeinte American Hustle
eller romodysseen Gravity.
Personlig heier jeg dog på The Wolf of Wall Street (men redaktør/nørd Gisle G. Stokland er ikke enig).
BESTE REGI: Alfonso Cuarón, Gravity.
I Gravity går skuespill, spesialeffekter
og lydbruk opp i en hellig treenighet som gjør at vi blir sittende og tro på de
grunnleggende utrolige hendelsene som her utspiller seg. Det er sabla godt gjort, og
derfor er Oscar-en til Cuarón helt på sin plass.
BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER: Cate Blanchett, Blue
Jasmine.
Blanchetts portrett av den uspiselig snobbete finansenken Jasmine er
så innsiktsfullt og hjerteskjærende at hun feier konkurrenter som Amy Adams og
Judi Dench av banen. Dette
til tross for at incestanklagede Woody Allen mildt sagt er en kontroversiell
mann i USA nå.
BESTE MANNLIGE SKUESPILLER: Matthew McConaughey, Dallas
Buyers Club.
Robert De Niro, Tom Hanks, Adrien Brody, Natalie Portman og
Christian Bale er alle bevis på at det lønner seg å gå ned i vekt for å vinne Oscar.
Og med årets Golden Globe og SAG-Award i lomma for innsatsen som døende
rhodeocowboy, er det nesten bankers at Texas-kjekkasen
McConaughey drar i land årets trofé. Men det hadde jo vært hyggelig om Leo fikk
sin første Oscar også, da.
BESTE KVINNELIGE BIROLLE: Lupita Nyong’o, 12 Years
a Slave.
men i og med at det ikke er åpenbare vinnere i denne klassen i år, tipper vi
likevel akademiet stemmer i nydelige Nyong’os favør. Da løser de også
raseproblematikken. Selv er jeg svak for Sally Hawkins innsats i Blue
Jasmine og June Squibb som rappkjefta gamlis i Nebraska.
BESTE MANUS: Spike Jonze, Her.
Fordi ideen var bedre enn filmen. Hvis ikke, vinner Dallas
Buyers Club.
BESTE ADAPTERTE MANUS: John Ridley, 12 Years a
Slave.
Men en del av vår stemme går til manuset bak Before Midnight.
BESTE CINEMATOGRAFI: Emmanuel Lubezki, Gravity.
Ikke så mye å si på det.
BESTE REDIGERING: Alfonso
Cuarón and Mark Sanger, Gravity.
Ikke dét heller.
BESTE UTENLANDSKE FILM: The Great Beauty (Italia).
Vi heier så klart på Thomas Vinterbergs Jagten
med Mads Mikkelsen i hovedrollen.
Gatsby.
Hvis ikke Gravity drar i land denne også,
da.
BESTE KOSTYMEDESIGN: The Great Gatsby.
Her vinner i hvert fall ikke underbuksa til Sandra Bullock!
Men vi har et lite håp når det kommer til de fjonge herrebuksene i
Her. Hvis ikke 12 Years a Slave feier til
seg denne.
BESTE HÅR OG SMINKE: American. Stephen
Hustle
Prouty, Jackass Presents: Bad Grandpa.
Og vi håper for all del Johnny Knoxville kommer opp på
scenen sammen med ham.
BESTE FILMMUSIKK: William Butler og Owen Pallett fra Arcade
Fire, Her.
Men det kan selvfølgelig hende Gravity haler i land denne
gullgubben også.
BESTE SANG: U2s «Ordinary
Love» fra Mandela: Long Walk to Freedom.
Vi heier dog veldig på Pharrell Williams’ «Happy» fra
Despicable Me 2. Selv om Karen Os «The Moon Song» fra
Her også er søt.