I sommer, tre år etter at Robyn gav ut sitt nyeste album, Robyn, relanserte Interscope en ny versjon i USA. Er det noe den omfangsrike Universal-etiketten kan, er det å dra i store tråder, noe de gjorde for den svenske 29-åringen; Hun fikk, som eneste artist, varme opp for Madonna i 11 byer.
Noen trodde dette skulle gjøre at Robyn fikk henge ut med Madonna i garderoben før og etter konsertene, at de skulle bli bestevenninner og så kanskje lage et album sammen.
Nå har Robyn sendt en e-post til Perez Hilton, hvor hun drøfter sine uttalelser og forteller det hun egentlig mener om Madonna.
– I et intervju ble jeg spurt om jeg ønsket en karriere som Madonna og jeg sa nei, mitt verste mareritt vil være å forsøke å være en Madonna. Hun er et ikon og en pioneer, men bare Madonna kan være Madonna. Det vil være trist å forsøke å kopiere hennes modell.
Robyn tror det synkende musikksalget vil gjøre det til en større utfordring for henne å bli den neste Madonna.
– Dessuten er ting annerledes i dag. Selv om jeg prøvde, ville det være hardt å bygge det hun har oppnådd med forholdene i dagens musikkbransje. Jeg vil være meg og jobbe fra mitt eget, lille indieplateselskap.
Amerikanske investorer i ryggen og navnet på Madonnas Sticky & Sweat Tour-plakat har gjort den svenske pressen oppspilt over det de kaller Robyns USA-suksess. Men hits er nesten det eneste som lokker folk inn i musikkbutikker, og selv minner hun om at salget går treigt.
– Jeg har ikke den fremgangen som mange tror. Amerikanerene vet ikke hva de skal gjøre med meg. I deres øyne er jeg lesbisk og rar, sier Robyn til Filter.
Robyns remix med sin Universal-kollega Snoop Dogg fikk lunken mottakelse i USA:
«Handle Me»: