High Fidelity: Man skulle tro en som jobber i en platebutikk har bedre musikksmak

1. jun 2020 kl. 20:59
High Fidelity: Zoe Kravitz som Robyn Brooks alias Rob (Phillip Caruso/Hulu)

High Fidelity: Zoe Kravitz som Robyn Brooks alias Rob (Phillip Caruso/Hulu)

Når en serie som handler om hvordan musikken du liker definerer deg ikke engang klarer å få musikken til å funke, har man et lite problem.

Selvfølgelig kan det også skyldes et lite budsjett til klarering av musikk, men også en tilsynelatende misforståelse om hva slags musikk seriens målgruppe hører på. Kanskje til og med en grunnleggende forvirring om hvem publikum i det hele tatt er.

Mer om dette senere, men først:

High Fidelity handler om Rob. Hun eier en platebutikk i Brooklyn – med tilsynelatende flere ansatte enn kunder – og har samtidig råd til en komfortabel 2-roms. (Ikke spør meg hvordan dette er mulig sentralt i Brooklyn. Raus rent control? Trust fund?)

Serien, laget av duoen Veronica West og Sarah Kucserka (Ugly Betty) er basert på 1995-romanen til Nick Hornby med samme navn, som også inspirerte Stephen Frears-filmen med John Cusack fra 2000.

Zoë Kravitz og Da'Vine Joy Randolph (Hulu)
Zoë Kravitz og Da’Vine Joy Randolph (Hulu)

Boken handler om Rob Fleming som eier platebutikken Championship Records i London. I filmen er platebutikken flyttet til Chicago og navnet byttet til Rob Gordon. 20 år senere har streamingtjenesten Hulu igjen flyttet handlingen. Nå ligger platebutikken altså i Brooklyn, nærmere bestemt i Crown Heights .

Mens Rob er blitt kvinne!

(Hulu)
2020-versjonen av Rob (Hulu)

Det meste av High Fidelity finner sted på innsiden av Championship Records. Her henger Robyn alias Rob sammen med sine to venner og ansatte; Cherise og Simon; de perfekte sidecickene som blir sårt etterlengtet når kameraet ikke lenger er på dem. Da’Vine Joy Randolph (On Becoming a God in Central Florida) imponerer som Cherise; den frittalende, bestemte venninnen som forsøker å få fart på musikkarrieren sin.

Samtidig som hun skjeller ut kunder som prøver å kjøpe Michael Jackson-album. David H. Holmes (Mindhunter) gir seriens mest troverdige og trygge prestasjon som musikknerden Simon.

Sammen med Rob står de tre for det meste av seriens humor og gode samtale, og det er lett å fantasere seg bort til en ettermiddag hvor man henger på Championship og snakker med gjengen om musikk og dating.

David H. Holmes i High Fidelity (Hulu)
David H. Holmes i High Fidelity (Hulu)

Rob er også besatt av å lage topp 5-lister, og første episode begynner med at hun ramser opp sine fem aller verste samlivsbrudd, hvorav nummer fem er et hun opplever her og nå: Bruddet fra nesten-forloveden Mac, spilt av Kingsley Ben-Adir (The OA).

Dette inspirerer henne til å finne ut hvorfor alle hennes forhold har gått skeis, og hun bestemmer seg for å oppsøke sine gamle flammer.

Ivanna Sakhno som Kat Monroe (Hulu)
Ivanna Sakhno som Kat Monroe (Hulu)

Seriens definitive høydepunkt er Zoë Kravitz (Big Little Lies) som Rob. Hun gjør en heroisk innsats for å løfte en underskrevet karakter, og perfeksjonerer det vanskelige «snakke til kameraet uten at det er ukomfortabelt»-elementet som preger seriens historiefortelling. (Fun fact: Moren hennes, skuespiller Lisa Bonet, har en liten rolle i 2000-filmen som Robs artist-crush.)

Zoë er dog ikke nok til å redde High Fidelity.

(Hulu)
(Hulu)

Jeg skulle helst anmeldt denne serien uten å dra inn filmen og boken den er basert på. Men svaret på hvorfor serien er litt kjedelig finner man i hva originalmaterialet gjorde riktig, og serien gjør feil.

Romanversjonen av Rob er en skikkelig nevrotisk, egentlig ganske irriterende fyr. Han er så besatt av musikken sin at det nesten blir smakløst, men klarer elegant balansere på grensen mellom slitsom og sjarmerende. Hulu-Rob er egentlig bare sjarmerende og kul. Musikkinteressen er ikke så veldig mye mer omfattende enn en vanlig kulturelt våken person i 2020. Hulu-Rob er ikke nevrotisk eller besatt. Hun er bare en hip Brooklyn-gjenger, som prøver å finne ut hvorfor forholdene hennes ikke holdt. (Ikke ulikt hvordan mange av oss tilbringer karantenetiden.)

Hun ser dog veldig mye kulere ut enn det John Cusack gjorde. (Det var ikke før jeg hadde sett ferdig første episode at jeg forstod at den store mørke flekken på t-skjorten hennes skyldes uheldig kaffesøl, og ikke var et bevisst, ganske kult stilvalg.)

John Cusack som Rob Gordon i filmen High Fidelity, Zoë Kravitz som Robyn Brooks i serien High Fidelity (Touchstone, Hulu)
John Cusack som Rob Gordon i filmen High Fidelity, Zoë Kravitz som Robyn Brooks i serien High Fidelity (Touchstone, Hulu)

Når hovedkarakteren er kulere å se på enn hun er intessant å følge, skal det litt til å trykke seg videre til neste episode. Handlingen er spredt altfor tynt etter at nevrosen fra originalmaterialet er silt ut. De har heldigvis beholdt bokens morsomste scener og beste sitater, derav ikoniske «what you like is more important than what you’re like».

Men serien er behagelig å henge i, og forsterker Pintrest-estetikken til Robs stil og aura. Hver dag i High Fidelity skildres som en perfekt sensommerdag med en glød og letthet som er deilig å drømme seg bort til i 30 minutter.

Men tilbake til musikken.

Debbie Harry fra Blondie dukker plutselig opp (Hulu)
Debbie Harry fra Blondie dukker plutselig opp (Hulu)

Flere av låtvalgene i serien er banale.

Her er «Nothing Compares 2 U» med Sinéad O’Connor, for å illustrere hvor mye Rob savner eksen sin, et «godt» eksempel. Man lurer kanskje også på hvorfor Dexys Midnight Runners’ «Come On Eileen» er den ultimate sangen for Cherise, Rob og Simon å høre på en mandag morgen i det 21. århundre.

Men det aller merkeligste er da Rob sitter helt alene i leiligheten sin og hører på Blondie-hitten «Heart of Glass» (nummer 1 i USA, nummer 5 i Norge i 1979) og Blondie-vokalist Debbie Harry plutselig dukker opp ut av intet for å mimre over sangens betydning over et glass vin. Debbie er 74 år gammel, og jeg måtte google for å finne ut om det faktisk var henne etter å ha lurt på om det kanskje var en alkoholisert nabo som plutselig hadde valset inn i leiligheten til Rob.

Kingsley Ben-Adir og Dana Drori (Hulu)
Kingsley Ben-Adir og Dana Drori (Hulu)

Denne scenen er også i 2000-filmen. Da er det Bruce Springsteen som snakker med Rob, riktig nok fra et musikkstudio. Selv om Bruce heller ikke er akkurat den personen som de fleste millenials har lyst til å se på skjermen, er han mer gjenkjennelig enn Debbie Harry. Kanskje serieskaperne skulle tatt en til runde med målgruppe-research?

Norgespremiere på TV 2 Sumo 4. juni. Anmeldelsen er basert på de fire første episodene vi har fått fra TV 2.

Se traileren til High Fidelity her:

Mer vrient samliv – 730.no anmelder:

Marriage Story er altfor bra for Netflix