Hopp til hovedinnhold

730 x Englands nye superstjerne

FØR MUSIKKARIERREN POPPET AV VAR LAB MEST KJENT FOR Å LIGNE HEFTIG PÅ STEVE URKEL (SYCO)

Labrinth alias Timothy McKenzie gikk fra å være sjef på eget soverom til å bli prinsen av britisk urbanradio etter at han og (da ukjente) Tinie Tempah kokte opp super-smash’en «Pass Out» i 2010, som føyk rett til topps på de britiske hitlistene og ble kåret til Best British Single under gjeve BRIT Awards samme år. 23-åringen produserte og co-skrev også Tinies oppfølgersingel «Frisky», som klatret til førsteplass på BBCs Big Top 40-liste, og siden har han pøst på med hits for sine landsmenn- og kvinner, senest i fjor høst med denne Ms. Dynamite-go’biten.
 
God stemning: Lab filmet denne studiosnutten rett etter at han hadde kokt opp tracket & refrenget som ble Tinies andre smash fra sistnevntes flotte debutalbum Disc-overy:

(Saken fortsetter under.)

 

Imponert over suksessen til Tinies to første singler (hvorav Lab bidrar med gjestevokal på begge, dog uten å være kreditert) signerte den engelske bransjelegenden Simon Cowell London-gutten som soloartist til sitt Syco Music-selskap (Leona Lewis, Susan Boyle, Cher Lloyd og One Direction er også i stallen). To år senere er det multitalentfulle arbeidsjernet endelig i mål med sitt elektroniske hip-pop-debutsett Electronic Earth, og 730 slo før helga av en kjapp prat på telefonen med en svært gira og happy debutartist.
 
«Labrinth – come in»!
 
– LOL, bruv! 
 
Den har du sikkert hørt et par ganger nå?
 
– Haha nei, faktisk ikke. 
 
Gratulerer med et råflott debutalbum. Føles det bra?
 
– Yeah bruv, det føles helt sykt. Det har vært en lang reise, mange sene netter og grytidlige morgener i studio. Det er ufattelig digg å endelig være i mål.
 

730s lesere er nok mest kjent med deg via singlene til Tinie Tempah. Hvordan hooka dere to opp?

– Jeg ble kontaktet av managementet hans fordi de digga soundet jeg tuklet med på den tiden. Jeg var litt mer underground da, og det var først med Tinie at det virkelig klaffet og crosset over til kommers radio her i London.


Og så ble du signert av Simon Cowell, som du namedropper i andreverset på (førstesingelen fra Electronic Earth) «Earthquake». Har du plukket opp noen kloke bransjetips fra ham etter at du havnet i Syco-stallen? 
 
– Glem det, bruv. Simon er en bransjesjaman uten sidestykke. Det viktigste tipset har nok vært at man må være lidenskapelig og tro fullt ut på det man selv driver med, og man bør alltid ha en nytenkende approach til å lage musikk. 90% av alle som driver med musikk emulerer bare andre produsenter sine sounds, mens de som går for noe helt eget er de som holder musikken levende og vital.

Apropos det, i disse software-tider er du fortsatt ganske ram på å putte analogsynther i beatsa dine. Har du noen favorittsynther?
 
– Ja, jeg bruker (Roland) Juno-106’en ofte til basslyder. Den er varm og grom. Jeg bruker en del plug-ins også, men jeg er besatt av å switche opp metodene mine og går ukentlig inn i studio og bruker bevisst bare liveinstrumenter noen dager. Det er som kjemi, man må bare teste ut forskjellige kjemikalier, mikse dem opp og prøve ut masse varianter, helt til det eksploderer.

PANG.cum: Som Katy B så fint sa det til 730 i vinter: «Jeg elsker Labrinth. ‘Earthquake’-beaten er utrolig»:

(Intervjuet fortsetter under.)

Jeg møtte nylig en amerikansk manager som mente at du er notorisk på å bruke så himla lang tid på beats. At du er perfeksjonist og det kan fort gå noen måneder før folk får høre beats fra deg? Stemmer det? 
 
– Haha, that’s wicked, bruv. Det stemmer i noen tilfeller, men jeg kan like gjerne bruke en halvtime på en beat en dag. Det spørs. Eller, kanskje mer sånn tre dager. Det er vel hakket nærmere sannheten, haha. 
 
Har du noen favorittprodusenter om dagen?
 
– Jeg sjekker sjelden ut nye produsenter, jeg er mer gira på å sjekke ut vokalister. Quincy Jones er selvfølgelig alltid med meg. Jeg er en retro-fyr, kan du si. Jeg hører mye på David Bowie.
 
Hva er de forrige låtene du hørte på iPhonen din? 
 
– David Bowie «Ashes to Ashes», Cameo «Candy», «Controversy» av Prince…. Ms. Dynamite…
 
Word? Hun spiller i Oslo idag.
 
– Awww man, she’s gonna kill it. Hun er den råeste rapperen vi har her i England.
 

Dubstep 2012 – fett eller svett?

– Den såkalte dubstep’en folk snakker om nå er jeg ikke så fan av. Det minner meg om hvordan breakdancing var på 80-tallet vs. hvordan breakdancing er nå. Før danset alle med sjel, og de gjorde det kun ut av glede. Mens nå er det bare masse triks og null sjel. Og sånn er dubstep i 2012 – bare triks og null følelse eller sjel. Jeg er ikke fan av triks. 

Hva skjer med restauranten din, forresten? Du investerte i en spot nærme studioet ditt, sant? Hva slags mat lager dere?
– Yeah bruv, den heter Mosaica. Vi kjører det europeiske kjøkkenets greatest hits. Risotto, stek, grisemage… Jeg har vært stamgjest der siden jeg var 15 år, så etter at «Pass Out» blowa opp og jeg fikk spenn så investerte jeg tvert. Det føltes hakket smartere enn å kjøpe rims og chains for pengene.
 
True. Jeg og en kompis var nylig i London og spiste på Dans Le Noir på anbefaling fra noen venner. Det viste seg at å spise romtemperert kamskjelltartar i bekmørket var en passe begredelig opplevelse.
 
Yeah bruv, vet ikke helt med den sjappa der. Hvis man ikke kan se maten engang så bør smaken være on point.
 
Hvilken britisk kjendiskokk ville du helst gjort en låt med – Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Heston Blumenthal eller Hugh Fearnley?
 
– Haha, jeg vil produsere for Gordon Ramsay! Lett. Han banner så mye, vi kunne laga en superdirty, grimey basslåt. Det hadde vært sick!
 
Hadde vært gøy å høre feedbacken. «It’s bland. Shame!» 
 
– Haha nei as, jeg håper han hadde digga låta. 
 
Yeah bruv. <3
 
 
Sjekk ut Labrinths seneste singel & video «Last Time» og last ned hans gjeve debutalbum Electronic Earth her. (NB: Ikke gratis da – gjerrigfar):
 

Les mer