Advertisement

730.no x Dagny: – Ville ikke bry meg veldig om forventningene

14. feb 2020 kl. 18:54

Dagny utenfor Universal Musics ikoniske kontor på Oslo vest (Aurora Henni Krogh)

Å skille seg fra musikkselskapet sitt kan være en god ting, i hvert fall om man skal tro Dagny Norvoll Sandvik.

I 2015 slo Dagny gjennom med sin smash «Backbeat». Med nesten 40 millioner Spotify-avspillinger på debutsingelen alene, har gullstrupen fra Tromsø sikret seg en plass på den norske popstjerne-himmelen.

Etter å ha tilbrakt de siste årene på norske hitlister, er hun aktuell med enda en potensiell hit. Men denne gangen markerer låtslippet også en ny start for Dagny.

Med hundrevis av demoer, og en ny kontrakt, er godjenta endelig klar for å takle albumformatet.

730.no satte seg ned med sangfuglen for å diskutere artistkarrieren, debutalbumet og presset man møter som artist.

🌹 (Universal Music)

– Det føles alltid bra ut å slippe låt, men den her gangen så føles det på en måte litt ekstra bra ut fordi det er så lenge siden sist, forteller Dagny.

Vi møter henne på kontoret til Universal Music samme dag som hun slipper den Rat City-produserte bangeren «Come Over» ut i verden.

– Jeg føler bare så sykt mye tilhørighet til den låten, erkjenner Dagny.

– Jeg har alltid vært litt «champion» for den låten fra begynnelsen av. Den snakker om den veldig tidlige fasen i et forhold. Det passer veldig godt i forhold til resten av musikken som kommer seinere, hinter hun lurt.

Vi kan med andre ord forvente oss flere kjærlighetslåter fra godjenta. I løpet av 2020 debuterer Tromsø-jenta som albumartist, men veien dit har ikke vært så strak som man skulle tro.

(Instagram/dagnymusic)

200 demoer

I fjor brøt hun med den amerikanske giganten Republic Records (Ariana Grande, The Weeknd, Post Malone, Drake), som hun signerte med i 2016. Dette valget hadde, tilsynelatende, uante kreative konsekvenser.

– Jeg var jo med et amerikansk label lenge, og de hadde en litt annen tilnærming til dette med album, forklarer Dagny.

Hun forteller videre at hitfokuset gjorde albumdrømmen vanskelig å realisere.

– Jeg var jo veldig gira på å gi ut et album, og de ville nok heller fokusere på enkeltlåter. Så bestemte vi oss for at vi skulle «go our separate ways». Vi har hatt et kjempefint samarbeid, men det var tid for noe nytt, understreker hun.

Dette skiftet fikk imidlertid ballen til å rulle, og et drøyt år senere er albumplanene skrevet i sten. Det hele begynte med to låter – og 200 demoer – men det nye formatet ga Dagny en helt ny start.

– Med en gang vi begynte tankegangen om at det skulle være et album, så åpnet det opp for veldig masse kreativitet. Jeg har skrevet låter i mange år, men nesten alle låtene på dette albumet er skrevet de siste 18 månedene.

(Universal Music)

Det har alltid vært et fokus på hit, hit, hit

Som all Dagnys musikk, så drøfter den kommende utgivelsen mellommenneskelige relasjoner, og kjærlighet og vennskap står fortsatt i fokus. Likevel beskriver hun opplevelsen som befriende.

– Jeg tror at du tillater deg litt mer når du skal gi ut et album. Med det teamet jeg har jobbet med tidligere så har det alltid vært et veldig fokus på det her med hit, hit, hit. Jeg har ikke noe imot det, jeg elsker jo en god popbanger!

– Samtidig så føler jeg også at jeg har skrevet veldig mange låter som sier noe viktig, men så har de kanskje ikke hatt den hit-vibben over seg. På et album så kan du på en måte tillate deg å tørre å tenke litt mer enn bare: «hva er det mest fengende jeg kan komme på her». Man kan fokusere mer på tekst og på en slags reise gjennom hele albumet, forklarer hun.

Det store presset

Selv om albumopplevelsen stort sett har vært befriende for Dagny, betyr ikke det at det ikke har vært krevende. Den siste tidens mediafokus har gjort det klart hvor stort presset rundt et debutalbum kan være, ikke bare utenfra, men også fra artisten selv. Dagny innrømmer at hun har selv følt belastningen. «Det ville vært løgn å si at jeg ikke har det…»

Kommersiell pop har alltid vært en veldig konkurransedrevet sjanger, og det er ikke fritt for at kvinner settes opp mot hverandre – noe som ikke akkurat gjør albumprosessen enklere for artister.

– Det er ekstremt mange dyktige musikere og popartister i Norge, og veldig mange kvinnelige. Så det er kanskje lett for media å sette dem opp mot hverandre. Sannheten er jo at vi ikke burde være satt noe mer opp mot hverandre enn noen andre. Det synes jeg blir helt feil.

Dagny fikk kjenne på det kommersielle presset (Aurora Henni Krogh)

I en kreativ prosess må folk få lov til å ta den tiden de trenger, om man så er Astrid S, Sigrid, Aurora eller Dagny.

– I forhold til den debatten, tror jeg at alle må få lov å kjøre sitt løp og gjøre det i sin tid. Det er ikke noen andre som skal få bestemme når tiden for et album er, eller hva slags musikk du skal lage. Folk må få bruke den tiden de trenger. Jeg tror at alle, på et privat og personlig plan, legger press på seg selv, og jeg tror ikke man trenger å «adde» andre til det presset, fastslår 29-åringen.

– Jeg tror at jeg kom til et punkt der jeg kjente at jeg ikke ville bry meg så veldig om forventningene. Jeg tenker heller på hva jeg er gira på og hva jeg har lyst til å gjøre, sier Dagny optimistisk.

Det store «Backbeat»-breaket

Det store gjennombruddet for Dagny ble singelen «Backbeat». På dette tidspunktet bodde sangeren i London, men artistkarrieren skøyt til himmels kort tid etter at låten traff listene. De siste fem årene har Dagny brukt på å spille land og strand rundt.

– Jeg har vært utrolig heldig som har fått lov til å turnere så mye som jeg gjør i forhold til hvor lite musikk jeg egentlig har sluppet. Det tar jeg ikke for gitt.

Låten som ble Katy Perry-hit

I tillegg til turneene forteller Dagny at hun også har vokst utrolig mye som låtskriver. Hvis du følger ekstra godt med kan det vært at du har sett at tromsøværingen står kreditert på Katy Perry-låten «Never Really Over». Den er påfallende lik en av stjernens egne hits. 😉

– Når jeg først fikk beskjed om at det skulle skje, turte jeg ikke tro det før låten faktisk kom ut. Jeg er glad for at det skjedde. Den er jo basert på «Love You Like That». Det er en låt som jeg har veldig spesiell tilknytning til, og som var veldig personlig. Det var så gøy at den fikk et ekstra liv med Katy Perry – i en ny drakt, sier artisten til 730.no.

 «Den følelsen får jeg ikke av så mye annet»

Musikk og følelser er nærmest uatskillelige, enten det er å få ut eller skape følelser. I begynnelsen brukte Dagny musikken som en måte å få ut egne følelser, men motivasjonen ble også å treffe andre med det hun skrev.

– Den motivasjonen er fortsatt der, men etter hvert som du har levd dette livet i 10 år, er det like mye motivasjon i å få lov til å fortsette å leve dette livet, forklarer hun.

Det mest motiverende er likevel selve skaperverket.

– Den følelsen du får når du har skrevet en låt som du virkelig elsker. Det er en sånn frihetsfølelse. Du vil bare leke deg og slippe deg løs, og den følelsen får jeg ikke av så mye annet, forteller sangeren.

(Universal Music)

Melankolsk feiring av livet

Med et publikum kommer også ansvar. Som musiker og låtskriver sitter du plutselig med en emosjonell påvirkningskraft. «Det er veldig viktig, man må ikke glemme det aspektet ved det», medgir popstjernen.

– Jeg tenker at det viktigste når jeg slipper en låt er at folk klarer å gjøre den til noe som betyr noe for dem. Det trenger ikke være den samme følelsen som jeg har, at de får en eller annen følelse er jo det viktigste. For de aller fleste musikere så er jo det å klare å skape en følelse hos andre – det er veldig spesielt. Den følelsen jeg alltid leter etter er en slags følelse av at du har lyst til å feire livet, samtidig som det er en melankoli ved det.

Som Dagny selv sier, når alt kommer til alt handler musikk om å treffe folk.

– Det er jo det som kommer til å bestemme om jeg får fortsette, erkjenner hun.

– Jeg gir meg jo sjeldent, men det er klart at man er avhengig av at noen ønsker å lytte. Det håper jeg at ikke folk slutter med.

(Instagram/dagnymusic)

Stå på egne ben

Det ser heldigvis ikke ut til at folk slutter å lytte med det første. Med et nytt album, og omtrent 150 demoer, finnes det i hvert fall mye Dagny-musikk å se frem til.

– Vi har jobbet med albumet på en annerledes måte, så jeg er veldig spent på om det kommer til å få samme reaksjonen som den tidligere musikken. Hvis den gjør det, føler jeg mer enn noen gang at jeg kan stå på egne bein og ha enda mer kontroll over det jeg gjør enn før. Da tror jeg bare skal hive meg rett inn i album to.

– Nå har jeg brukt 10 år på det første albumet, og da har jeg helst lyst til å bruke mindre enn to år på de neste.

Vi gleder oss til ny Dagny-musikk, både i år, og de neste årene. <3

Se den ferske videoen for «Come Over»:

Se også: Topp 9 norske sanger som kom i dag