Anmeldelse av First Cow: Hvis du bare skal se én film om en ku i år – se denne

28. jul 2020 kl. 14:21
First Cow er solid og smal kost (A24)

First Cow er solid og smal kost (A24)

First Cow anbefales.

Men husk: Historien handler om en ku, og filmen beveger seg i samme tempo.

Kelly Reichardt-regisserte First Cow er den første fysiske screener-DVD-en til å bli sendt ut til samtlige medlemmer av The Academy som potensiell Oscar-kandidat for beste film.

Mange har allerede omtalt den som en av årets beste.

Men bør du se A24-filmen om en ku og mennene som melker den?

First Cow (A24)
(A24)

Året er 1820. Otis Figowitz (John Magaro fra Orange is The New Black), eller Cookie som han kalles, reiser rundt i Oregon med en gjeng jegere. Cookie er litt stille og rar, og mer opptatt av å lage kaker enn å jakte.

En kveld møter han King-Lu (Orion Lee); en kinesisk immigrant som har drept en russer og gjemmer seg for resten av russerne som nå prøver å drepe ham. De to einstøingene blir venner og flytter inn i en liten hytte sammen.

(A24)
(A24)

Hytta er ved siden av gården til Chief Factor; en rik engelskmann som eier den eneste melkekuen i hele Oregon. Cookie og King-Lu ser en mulighet til å tjene penger på å lage kaker med melken til kuen, så de sniker seg bort til kuen om natten for å melke den og lager «oily cakes». (En slags donut med honning og kanel.) Dette selger de til beboerne i landsbyen.

(A24)
(A24)

Suksessen av kakene er enorm, og ryktene om de magiske godbitene rekker hele veien bort til Chief Factor som bestemmer seg for å reise inn til landsbyen for å smake.

Hvor lenge kan de holde på før rikmannen finner ut at den hemmelige oppskriften er fra hans ku?

(A24)
(A24)

På papiret høres dette slettes ikke ut som en kjedelig film. Den høres faktisk ganske spennende ut. Som en slags 1800-tallets Oceans-spinoff, eller en god gammeldags western.

Men det tar veeeeeeeldig lang tid før man i det hele tatt kommer til tittelkuen.

For å illustrere hvor seig denne filmen er, kan jeg bruke den første scenen som eksempel. Filmen åpner med et statisk bilde av et vann. Et veldig vakkert vann, men et vann. I venstre hjørne titter det frem et skip. Dette skipet skal kjøre over heeeeeele skjermen før vi kommer til neste scene. Vi ser aldri skipet igjen.

(A24)
(A24)

Slik er også resten av filmen.

Hvis en karakter spiller kort, skal man se hele kortspillet. Hvis en statist drikker en øl, skal siste slurk drikkes før vi kommer tilbake til handlingen.

Passiviteten til Kelly Reichardts kamera er speilet i skuespillet. En stemme er aldri hevet mer enn den burde, og tenkepauser aldri forkortet. John Magaro og Orion Lee er tålmodige og trygge, og lar seg ikke haste av en treg historie. Cookie og King-Lu fremstår like resignerte og apatiske som den grå og gjørmete landsbyen de bor i.

(A24)
(A24)

(Denne grå tilværelsen får kakene de lager til å se mye bedre ut, og hypen som oppstår rundt dem enda mer troverdig. «Oily cakes» har allerede blitt en liten internettsensasjon, og blant annet Vulture gir deg oppskriften på hvordan de lages)

Det er ikke noe spørsmål om Kelly Reichard er en god regissør. Hun er dritflink. Hvert eneste bilde i filmen er komponert som et maleri og alle detaljer bevisst.

Filmens sneglefart, så fort man kommer inn i den, er vuggende og behagelig, nærmest meditativ, og sammen med Kellys presisjon fører det til en oppmerksomhet og tilstedeværelse i narrativet. Du nesten kan smake den varme og søte deigen til guttenes kaker. Som publikum føles det ut som at man faktisk er i Oregon anno 1820.

(A24)
(A24)

Men dette er ikke nødvendigvis et sted alle har så veldig lyst til å være.

Det er kanskje derfor filmen har en fått en middels audience score på nettet, og anmelderene som ikke liker den har stort sett egentlig ikke har noe konkret grunn til hvorfor de ikke liker den.

Det handler om følelsen en slik film gir deg, og hvorvidt du liker en film som ikke forteller deg hva som skjer, men viser deg hva som skjer. First Cow holder deg ikke i hånden og leder deg gjennom en historie, men plasserer deg stille i hjørnet av rommet og lar deg finne frem til historien på egenhånd.

Du skal være på riktig sted, både mentalt og fysisk, for å virkelig sette pris på en film som dette. Ikke bare krever formen og tempoet mye oppmerksomhet, men Kelly Reichardt stiller store spørsmål om kapitalisme, sivilisasjon, makt og Amerika.

Om dette høres ut som noe du har lyst til å se, blir det en stor filmopplevelse. (Om du har lyst til å fremstå ekstra intellektuell på ditt neste middagselskap, er den også perfekt.)

Hvis dette ikke høres ut som en film du har lyst til å se, vil First Cow få deg til å føle deg akkurat slik jeg regner med at den eneste kuen i hele Oregon i 1820 følte seg seg. Forvirret, hjelpesløs og ganske lei.

PS: Filmens store stjerne er den to år gamle kuen Eve alias Evie. Bli bedre kjent med kuen hos GQ.

First Cow er ute på VOD nå og blir tilgjengelig flere steder utover sommeren. A24 har den – foreløpige – oversikten her.

Tilbake til fremtiden… 730.no anmelder: Zoe Kravitz stjeler showet i norgesaktuell TV-serie – bør du se denne?