ENDA SÆRERE ENN FØR? (HBO NORDIC)
Spoleringsvarsel: Saken avslører handling helt opp til episode 16 av Twin Peaks: The Return
Helt siden første episode gikk på skjermen i 1990 har Twin Peaks vært omtrent et synonym for det bisarre.
Med dansende kortvokste, aggressive lamaer, dobbeltgjengere med talevansker og vedkubber uten talevansker satte serieskapere Mark Frost og David Lynch standarden for surrealistisk TV.
Deler av fansen tvilte på om showet fortsatt ville klare å skille seg ut på seriemarkedet, og ha en like sjokkerende effekt på seerne da den kom tilbake med sesong 3 som Twin Peaks: The Return.
I en tid hvor vi er oppvokst med skrekk og jumpscares på alt fra film til videospill; hva er det egentlig igjen å sjokkere oss med?
Med 17 episoder bak oss, kan man vel si at de så langt ikke har hatt noe problemer med akkurat dette.
Her er vår liste (i tilfeldig rekkefølge) over de seks største WTF-øyeblikkene i Twin Peaks sesong 3:
1. «The Experiment» manifesterer seg i glassburet (Part 1)
Allerede 30 minutter inn i første episode presterer The Return å få oss til å måpe i sofakroken. Etter at vi blir introdusert for to av nykommerne, Sam og Tracey, skal det ikke mer til enn en harmløs liten sexscene før et humanoid monster (rulleteksten kaller den «The Experiment») dukker opp og slakter dem begge to.
Hint mottatt: Det er ikke vits i å knytte seg til nye karakterer.
2. Sarah Palmer river av seg sitt eget ansikt og spiser halsen til en fyr (Part 14)
Et av de mest geniale castingvalgene David Lynch og Mark Frost gjorde var å ansette skuespillerveteranen Grace Zabriskie (The Grudge, Seinfeld) i rollen som Sarah Palmer, moren til avdøde Laura Palmer.
I originalserien var hun ikke særlig mer enn en ustabil, sørgende mor som fra tid til annen fikk overnaturlige visjoner, men i The Return står hun selv for en vesentlig del av skrekken og mysteriet.
Etter å ha vært i overkant creepy gjennom hele sesongen topper det hele seg da en heslig lastebilsjåfør trakasserer henne på en pub. Hun svarer ham ved å fjerne ansiktet sitt og avsløre en gigantisk munn bak det, som hun deretter bruker til å bite av halsen til fyren.
3. Dougies hode går i luften og etterlater seg et gullfrø (Part 3)
Stakkars Dougie Jones fikk ikke særlig mye tid på skjermen før han gikk opp i røyk. Bokstavelig talt.
Etter å ha levd et falskt liv som en kopi (eller «tulpa») av Evil Cooper, blir Dougie dratt inn til The Black Lodge i Dark Coopers sted hvor hele han fordufter opp i røyk og etterlater seg et gullfrø. Som man jo gjør.
4. Diane blir gjenforent med Dark Cooper (Part 7)
Greit nok, denne scenen er ikke direkte freaky, men psykologisk er den en av de mest intense serien har gjort.
I et forsøk på å finne ut hva som er galt med den falske Cooper, blir hans gamle assistent Diane motvillig brakt inn for å forhøre ham i fengsel. Kyle MacLachlan gjør sin desidert ekleste opptreden hittil når Evil Cooper smiler og forteller Diane at han aldri kommer til å glemme den siste kvelden de hadde sammen.
Hun svarer at hun ikke heller ikke kommer til å glemme det. Selv om det var sterke hint til det, blir det først bekreftet senere i serien at Cooper voldtok Diane den kvelden.
5. «The Experiment» spyr ut mørk materie og skaper Killer BOB (Part 8)
I den kanskje merkeligste og mest Lynch-aktige sekvensen, som forøvrig minner mer om en tur på syre enn søndags-TV, blir vi tatt med til USA i 1945 da de første atomtestene fant sted. Vi får deretter et ikke-så-kjært gjensyn med «The Experiment»-skapningen, som kaster opp mørk materie full av noe som ligner på egg.
Og, som om det ikke var nok, så viser det seg også at det ene egget inneholder seriens koselige demonstjerne, BOB (Frank Silva), alias den skumleste karakteren i seriehistorien.
6. Audrey danser og innser at hun er fanget (Part 16)
Etter å ha ventet helt til episode 12 for å få et gjensyn med fanfavoritten og sexsymbolet Audrey Horne (Sherilyn Fenn), var det mange som var skuffet over å finne ut at Audrey i The Return ikke minner stort om sitt gamle jeg.
Først etter tre episoder med krangling mellom en ustabil Audrey og en mann som tilsynelatende er hennes ektemann bestemmer de seg for å dra til The Roadhouse, hvor ting endelig begynner å gi litt mening.
Etter å ha danset alene på dansegulvet til Audreys egne musikalske kjenningsmelodi, Angelo Badalamentis «Audrey’s Dance», blir det avslørt at Audreys virkelighet ikke er reell. Som en siste cliffhanger før seriefinalen kutter kamera til en livredd Audrey som står alene i et hvitt, sterilt rom og stirrer inn i et speil.
(Trivia: Dette er en referanse til cliffhangeren i slutten av originale Twin Peaks, hvor Cooper ser inn i et speil og det viser seg at han er besatt av BOB.)
Bonus: Flere artige øyeblikk fra Twin Peaks sesong 3:
Se også: 730.no spurte Twin Peaks-fans hva de synes om den nye sesongen