VERDENSVANT RØRLEGGER: MARIO LEGGER UT PÅ EN IMPONERENDE VERDENSREISE I «SUPER MARIO ODYSSEY» (NINTENDO / BERGSALA)
I en tid hvor videospillbransjen er sterkt preget av mobilspill, mikrotransaksjoner og såkalte «free-to-plays», stiller mange spørsmålet om hvor lenge de tradisjonelle TV-konsollene har igjen på markedet. Hvorfor ta seg bryet ved å investere i enda en gigantisk boks til stuen, når mobilene våre gir oss tilgang på et massivt spillmarked rett fra lommen uansett?
Kanskje det er nettopp denne tanken som har gjort at så mange har falt for den nye Nintendo Switch-konsollen, som kombinerer en kraftig tradisjonell hjemmekonsoll med et bærbart design. Spill på TV-en hjemme, og fortsett på det du startet ved å ta den med på bussen og tog på vei til jobben.
Konseptet er enkelt, men latterlig effektivt.
Det japanske spillselskapet har virkelig slått på stortrommen for deres nye elektroniske baby, som nylig danket ut både Microsofts Xbox One S-konsoll og Oculus Rift+Touch i kampen om den gjeve tittelen «Årets Spillprodukt» hos Elektronikkbransjen.
Siden lanseringen i mars, har Nintendo sikret suksessen ved å slippe stortitler som «The Legend of Zelda: Breath of the Wild», festklassikeren «Mario Kart», den kreative skyteren «Splatoon 2», Pokémon/Tekken-hybriden «Pokkén Tournament» samt nye fantastiske titler som «Snipperclips».
Utvalget var allerede bra, men det var noe som manglet: en viss dongeri-kledd og stjerne-samlende rørlegger.
PRINSESSE PEACH ER SOM VANLIG KIDNAPPET, OG VI HAR SELVSAGT INGENTING IMOT Å DRA UT FOR Å REDDE HENNE. (NINTENDO / BERGSALA)
I slutten av oktober skjedde det endelig: Mario gjorde sin solodebut på Switch med «Super Mario Odyssey». «Odyssey» er oppfølgeren til klassiske Super Mario-titler som «Super Mario 64» og «Super Mario Galaxy», og følger italieneren på en ferd verden rundt for å redde favorittprinsessen Peach fra erkefienden Bowsers klør.
Spillet solgte over 2 millioner eksemplarer på tre dager (!) og har i skrivende øyeblikk hele 97% på Metacritic (delt femteplass på listen over verdens best mottatte spill noensinne).
Vi synes dette er velfortjent. Etter å ha lagt inn rundt 50 timer i spillet, storkoser vi oss fortsatt hver gang vi rekker å sette oss ned foran skjermen.
Her er fem gode grunner til at Super Mario Odyssey er årets desidert gøyeste spill:
#1: Cappy og hans besettende evner
Hvert spill i Super Mario-serien kommer med en form for nyskapning; «Sunshine» hadde vannkanonen F.L.U.D.D., «Galaxy» hadde vektløshet og romfysikk, mens «Odyssey» har Cappy. Cappy er et spøkelse som kan besette hatter, som gir Mario evnen til å besette omtrent alt i verden rundt seg og ta kontroll over det.
Kommer det en sinna Cheep Cheep-fisk svømmende mot deg? Null problem, kast hatten på den og svøm i vei. Har du møtt på en søt Goomba med en fristende skatt? Null problem, besett en annen Goomba og sjarmer flettene (og månene) av den.
Dette byr på mye innovativ og gøyal spilling, der man må løse gåter og slåss mot kjemper på måter man aldri før har gjort i et Mario-spill.
Dessuten får alt du besetter en fantastisk Mario-bart, og vi lever for det.
#2: Spillet er fullt av nostalgiske tilbakeblikk
DET ULTIMATE THROWBACK? (NINTENDO / BERGSALA)
Noe av det som gjør «Odyssey» så bra er at referanser og hint (såkalte «Easter Eggs») til gamle Mario-titler skjuler seg rundt hvert hjørne, noe som definitivt varmer våre nostalgikjære hjerter.
For eksempel kan man besøke ikoniske områder som er kjent fra de gamle spillene, og spillet tar deg ofte bort fra det tredimensjonale og sender deg inn i 2D-levler, slik som det originale «Super Mario Bros.»-spillet er laget. 8-bit-glede!
#3: Det er latterlig mye å gjøre
Selv om man har banket skurken og reddet prinsessen, så betyr ikke det at spillet er over fordi om! Hovedplottet i spillet tar ikke for lang tid å spille gjennom, men i sann Mario-stil er det alltid mer å gjøre etterpå.
Spillets hovedmål er å samle såkalte «Power Moons» for å gi kraft til Marios skip, «The Odyssey». Man trenger bare rundt 120 for å gjøre ferdig spillet, men totalt finnes det hele 999 måner man kan jakte ned. Etter at man gjør ferdig første delen av spillet, forandrer alle verdenene seg og lar deg finne nye skatter rundt omkring. Dette gjør at man hele tiden finner noe nytt og, kanskje viktigst av alt, at det er vanskelig å gå lei av spillet.
#4: Mario-universet byr på massevis av sjarm
Vi kan ikke legge skjul på at vi har en massiv forkjærlighet for Mario og resten av beboerne i Mushroom Kingdom (hvem har vel ikke det?), og dette hjelper stort på å gjøre Odyssey til det mesterverket det er.
Spillet er fylt til randen med karakterer og steder som de fleste av oss kjenner til, fordi de i stor grad er nøyaktig som de var da de debuterte på 80- og 90-tallet. Vi kjenner alle til Mario, Yoshi, Peach, Toad, og resten av gjengen, og det kjennes alltid godt å spille som dem igjen. Dette er et kjært og fargerikt univers som fortsatt sjarmerer både store og små etter 30 år, og det er ikke uten grunn.
#5: Spillet passer for ALLE
Det beste ved Mario-spill er at det ikke spiller noen rolle om man aldri har rørt et videospill i hele sitt liv eller om man er Europamester i «Counter-Strike»; Mario passer for alle. Konseptet med å løpe rundt, hoppe på ting og samle mynter og stjerner er såpass simpelt at alle kan relatere til og engasjere seg i det.
Spillet fungerer også slik at hver av verdenene er bygd opp med forskjellige områder med forskjellige vanskelighetsgrader; det man må gjøre for å komme videre historiemessig er gjerne enkelt og er noe de fleste klarer, mens det også finnes måner å samle og levler å slå som kan få selv den mest erfarne Mario-gameren (undertegnede) til å se rødt.
For oss er det ingen tvil; «Odyssey» er konge, og alles favorittrørlegger er tilbake i storform.
«Super Mario Odyssey» er tilgjengelig nå, ekslusivt til Nintendo Switch.
BONUS:
#6: Spillets temalåt er også årets hotteste singel, «Jump Up, Superstar!».
Sjekk ut debuttraileren under:
Se også: Norsk Pokémon GO-musikkvideo