

PITCH, PLEASE? (HÅVARD JØRSTAD)
R&B-sjefen, låtskriveren, hitmaskinen og barnebidragsyteren The-Dream gjestet Oslo i går, og tross et glissent Rockefeller vanket det en relativt raus konsert på de som var smarte nok (!) til å møte opp søndag kveld.
For tross sine utallige hits for andre artister som Beyoncé og Rihanna har ikke den 37 år gamle Atlanta-sangerens solokarriere poppet helt av på denne siden av dammen. Far har utvilsomt en høy kultstjerne i boka til mange R&B-fans i vårt lange land, men har altså ikke sjarmert den jevne mann & kvinne i norske gater nok til at Rockefeller var mer enn 1/3 fullt i går.
Uansett: Far har solo-godlåter i dagesvis, og bød på et lekkert knippe nyklassikere fra sine fem soloalbum, deriblant en ekstra lekker versjon av den ferske IV Play-singelen «Too Early».
Fortsetter under.



(HÅVARD JØRSTAD)
The-Dream er strengt tatt en vokalist som briljerer mer på plate med en sunn dæsj autotune, framfor å påkalle det hellige spøkelset med sin karakteristiske stemme live – og vokalmessig sett var det litt (snusk)hummer og kanari i går. Hele førsteverset av fantastiske «Falsetto» hadde nok kostet herr Nash tommelen ned fra Surferosa-Mariann på norsk Idol-audition, mens «Walking On the Moon» og «Fancy» satt som drømmemannens skinn-slåballhatt, og sistnevnte gled knirkefritt inn i Love vs. Money-balladen «Right Side of My Brain». Oslo-publikummet fikk også servert en jovial versjon av «Ditch That», samt Mariah Carey-gjestede «My Love», og det vanket (selvsagt) allsang under udødelige «Rockin’ That Shit».


(HÅVARD JØRSTAD)
Uansett: Forventninger er en b**ch, noe som alle som har festet på nyttårsaften vet. Og så mye som vi hadde gledet oss til denne opphausede helaftenen i baby-making-R&Bens tegn, er det selvsagt vanskelig å forlate åstedet med en følelse av innfridde forventninger. Men alt i alt fikk vi en ganske så solid The-Dream-konsert i går, med 100% godlåter, et tight band, litt så-som-så lyd, og far sjøl i grei form. Med tanke på The-Dreams vanvittige diskografi og vitale rolle innen moderne pop og R&B, burde vel konserten i går egentlig vært utsolgt (fy, Oslo). Etter ekstranummer med Michael Jacksons Bad-banger «Dirty Diana» (som fars falsett-nemesis The Weeknd også covret på sin Thursday-mixtape), forlot vi Rockefeller med cirka samme følelse vi hadde da vi kom: Fars diskografi er vanskelig å hate, men gjør seg fortsatt best på plate.


(HÅVARD JØRSTAD)