♫ Sigrid brekker ned albumet låt for låt: – Den er steintøff!

10. mar 2019 kl. 15:11

Det slippes sinnssykt mye musikk hver eneste (fre)dag, men det er sjelden vi har gledet oss så mye som denne uken – Sigrid har endelig sluppet debutalbumet Sucker Punch.

– Det er fryktelig stas å ha debutplata mi ute!!!!, skriver Sigrid til 730, som i skrivende stund er på turné med George Ezra. Senere i år skal hun på tur med Maroon 5, og i slutten av måneden er hun nominert til tre Spellemann-priser.

– Jeg husker da jeg spilte albumet til bandet for første gang etter en konsert i Manchester i fjor og alle bare «omg dette blir gøy». Og nå er vi på turné med George Ezra og spiller låtene live! Jeg og den vanvittig flinke og kjekke gjengen nedenfor har hatt det veldig gøy med å lage denne plata – pluss at jeg har jobbet latterlig mye med det her… Alt fra å co-skrive og co-arrangere alle låtene til alt annet som kommer med en release. Tusen tusen takk til alle som allerede har hørt på <3

Vi ba Sigrid om å brekke ned debutalbumet for oss. Lytt til Sucker Punch mens du leser deg opp på tankene til Sunnmøre-superstjernen nedenfor:

«SUCKER PUNCH»

– Dette er tittellåta på plata fordi jeg synes hele greia minner litt om et sucker punch. Alle låtene er jo ganske frampå – dessuten høres plata best ut på høyt volum. «Sucker Punch» ble skrevet i Ocean Sound Recordings på Giske sammen med Emily Warren og Martin Sjølie, og senere også co-produsert med Odd-Martin Skålnes. Jeg husker vi hadde døra åpen hele dagen fordi det for en gangs skyld var Syden-stemning på Sunnmøre, så det må jo ha påvirket stemninga på låta.. Dette har jeg ikke sagt før, men den største referansen til gitaren i refrengene er gitarsoloen på Robbie Williams’ «Angels». haha. For en låt!

«MINE RIGHT NOW»

– Denne lagde vi samme uka som vi skrev «Sucker Punch», også på Giske (med den samme gjengen<3). Den handler om å ta det litt chill, pakka inn i en ganske festival-vennlig produksjon. vi hadde det aaaltfor gøy i studio med å lage den her. Spilte den for første gang i går med gjengen, og gu kor e koste me.

«BASIC»

– Haha, den her handler om å være basic – i begge betydninger. Jeg skrev den for nesten tre år siden med Jonny Lattimer i London, da som piano/vokal-demo. Jeg har alltid likt den som piano-låt, men jeg syntes at den fortjente å få en ordentlig produksjon. Vi gikk gjennom et par runder med forskjellige produksjoner, men det var ikke før Martin og Odd Martin produserte den med meg som co-arrangør at det virkelig begynte å funke! Vi ville ta folk med inn i skriveprosessen, så den siste delen der fra 2.48 er faktisk spilt inn med voice memos på Martin’s iPhone mens jeg synger og Odd Martin spiller gitar.

«STRANGERS»

– Muligens en av mine favorittlåter å spille live (men det kan jo fort forandre seg nå!). Denne lagde jeg og Martin i studioet hans i Oslo for to år siden og herregud, mens jeg skriver det her føles det som en evighet siden. Den startet egentlig som en ballade, men så jobbet vi oss sammen fram til synth-bassen i refrenget og da var det liksom ingen vei tilbake. Og gøtt er det :-)))

«DON’T FEEL LIKE CRYING»

– Dette er lett en av mine favorittlåter! Oscar Holter, Emily Warren og jeg lagde den i fjor høst en gang i Oslo, og den handler egentlig om å ta seg en tur ut. Hehe. Men underliggende tema er nok det at det er så sykt lett å legge bort ting du ikke vil tenke på. Og så må jeg bare legge til at den er så latterlig gøy å spille live og jeg klarer ikke vente til vi får spille den hjemme i sommer <3

«LEVEL UP»

– Denne skrev jeg, Emily og Odd Martin på kjøkkenet i Ocean Sound en ettermiddag. det var sånn klisjé skrivesession der alt bare funker veldig kjapt (noe det ikke alltid gjør!!). Odd Martin klimpret på kassegitaren, så da var det naturlig å dra låten i retning koselig ettermiddags-låt. Og så ble det så fint! Grunnen til at den heter «Level Up» er fordi jeg spiller mye Sims (ikke fått tid til det så mye i det siste), så det er en liten dataspill-referanse på hvordan en levler i relasjoner når en går gjennom noe litt vanskelig og det ordner seg til slutt. <3

Fortsetter nedenfor bildet

«SIGHT OF YOU»

– Dette er en av de første låtene som ble sluppet fra plata! Den ble skrevet i et studio på en båt i London sammen med en av mine beste venner, Askjell Solstrand (følg med på han!!!!). Låta handler om hvor gøy og krevende det er å være på turné, og hvor glad jeg er i bandet/turnécrewet mitt og hvor mye det betyr at folk kommer på konsert. Og så er det ekstra kjekt å ha skrevet låten med Askjell i og med han nesten er med i bandet så mye som han har vært involvert i det her! En av våre største inspirasjoner for den låta her er seff et av mine favorittband Coldplay, så hvor latterlig surrealistisk og ekstremt kult er det ikke at Davide Rossi som spilte stryk på «Viva La Vida» spiller alle strykerinstrumentene på «Sight Of You»?

«IN VAIN»

– Denne skrev jeg for et par år siden med Joe Janiak i London, og er en låt som fort ble en av de viktigste i live-setet med bandet. Teamet og jeg prøvde å gjøre den ferdig flere ganger uten hell, og jeg var neeeesten på å gi den opp til plata før vi kom på den veldig lure idéen om å la bandet (Kasper Waag, Kristina Skyberg, Martin Vinje, Sondre Berg Abrahamsen) gå inn i studio og bare gjøre det vi har gjort hver gig, og det er deres versjon av låta basert på Janiaks produksjon. Sammen med Askjell Solstrand på produksjon så ble det sjukt fint. Ah! Gøy når sånne ting funker!!

«DON’T KILL MY VIBE»

– Altså, jeg kunne ikke slippe debutplata mi uten «Don’t Kill My Vibe». Det er en av de låtene jeg er mest stolt over, og jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å bli lei av den heller.

«BUSINESS DINNERS»

– Hah! Elsker denne. Den ble laget i Stockholm sammen med Noonie Bao, Patrik Berger og Martin Stilling i fjor eller no – og den er inspirert av den perioden før jeg signerte kontrakter og jeg bare løp fra møte til møte. Det var fryktelig gøy, og mye å ta innover seg. Når jeg hører på den låta her synes jeg det er morsomt å tenke på at jeg allerede som 18-åring var fullt klar over at jeg var sjef over min egen karriere (ref. Et sykt cute gaffa-intervju jeg gjorde da). Musikalsk ville jeg gjerne lage en låt som hørtes litt ut som Studio Ghibli (som har laget noen av mine favorittfilmer, for eksempel Howl’s Moving Castle), og det tror jeg du kan kjenne igjen i mange av de boblende synth-lydene og den luftige gitaren. Barnekoret på slutten der (bestående av meg og Noonie) er way out there, men jeg synes det har noe herlig triumferende ved seg.

«NEVER MINE»

– Her hadde jeg lyst til å prøve noe nytt, og lage en låt som var litt mer «plankekjøring» enn resten av plata. Den ble laget sammen med Noonie Bao og Martin Sjølie i Oslo i fjor høst. Vanligvis er det jo berg- og dalbane i både melodier og produksjon, men den her holder seg for det meste til den samme grooven.. Og for en gangs skyld synes jeg det er sykt digg!

«DYNAMITE»

– Igjen, kunne ikke lage plate uten «Dynamite». Jeg er blitt veldig glad i den låta her som jeg skrev med Askjell i Lydriket studio i Bergen. Jeg vet at det er en ganske trist ballade, men for å være helt ærlig synes jeg den er steintøff.