Musikk-streaming blir stadig mindre dominert av hits

14. jan 2019 kl. 00:00
(JAAP ARRIENS/NURPHOTO/GETTY)

(JAAP ARRIENS/NURPHOTO/GETTY)


Selv om folk flest spiller store hits, begynner en større andel streaming-abonnenter å høre på låter som ikke er blant de mest populære.

Det er fortsatt selvfølgelig slagere som roterer mest. De 500 000 mest spilte sangene i USA utgjorde 92,4 prosent av alle streams i 2018, skriver BuzzAngle i sin rapport ifølge Music Business Worldwide. Men prosenten var 93,6 i året før.


Enda mer tydelig tegn: De 50 mest spilte sangene i 2018 utgjør nå bare 0,7 prosent av alle streams. I 2017 var denne markedsandelen fem ganger høyere. Vi spiller mer og mer forskjellige låter.
 

Mens de totale streaming-tallene suser oppover i USA (som fortsatt er bak Skandinavia på streaming-fronten), går altså andelen av streams for de 50 største hitsene ned. Det kan være gode nyheter for folk som jobber med musikk som ikke topper hitlistene. Noe som betyr veldig mange folk.
 


Det er omtrent 3 millioner artister hos Spotify, og det er kun 22 000 av disse som blir spilt nok til at de tjener «bra» på streaming. Det tilsvarer mindre enn 1 prosent av artistene.


Spotify-direktøren Daniel Ek sa i fjor at «målet vårt er å få en milion artister til å kunne leve av jobben sin».
 
Se også: Man slutter å høre på ny musikk når man fyller 30 år