nytt
♫ Låt for låt med Matoma: – Denne har betydd mest for meg
Brekker ned albumet for 730.
JANNE MONSEN TVEIT janne@730.no  24. aug 2018 kl. 11.36FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

SNILL OG SMØRBLID (JIMMY FONTAINE)

På tampen av 2015 utfordret Tom Stræte Lagergren alias Matoma det tradisjonelle albumformatet med Hakuna Matoma. «Albumet» ble utvidet med nye spor etterhvert som Tom slapp ny musikk, men nå er 27-åringen endelig klar med sin offisielle debutplate.

Good vibes-ambassadøren fra Flisa forteller at han vil bruke posisjonen sin til å spre positivitet i verden, og til å inspirere andre <3


Til tross for et hella hektisk liv har Tom tatt seg tid til å skrive noen velvalgte ord om alle sporene på One in a Million.

Les hva Matoma forteller 730 om sitt nye album mens du lytter nedenfor:




«One In A Million»


– Tittelsangen på albumet er veldig spesiell for meg. ROMANS og jeg ønsket å skape en sang om håp og god energi i verden. Vi diskuterte omfanget rundt alt negativt som skjer i verden i dag og ønsket derfor at låtens budskap skulle være noe positivt. Alle er unike og har sin egen «one in a million»-historie å fortelle. Sin individuelle reise og vei å gå. Og så lenge vi fortsetter å spre god energi, glede, kjærlighet og positivitet med moralen på riktig side så føler jeg at alle er «one in a million». Fun fact: Jeg gjorde låta på Nobel, og det låt så bra med orkesteret og koret der at jeg ville ha dem med på innspillingen også. Så det er KORK og Mosaic du hører i bakgrunnen.




«I Don't Dance (Without You)»

– Dette er nok den låten som betyr mest for meg på albumet. Jeg husker tilbake på de aller første dagene under Matoma-prosjektet hvor jeg fikk mulighet til å gjøre en offisiell remix av «Bailando» for Enrique. Dette var veldig stort for meg, og da jeg signerte med Atlantic Records og Pulse Publishing så hadde jeg en collaboration med Enrique på bucketlisten min. Et par år senere så jobbet jeg i studio med han i Miami i tre dager. Det var veldig nervepirrende, men samtidig så stort for meg da låta ble til :)




«Sunday Morning»


– Dette er en veldig nordisk og spesiell sang. Låten er skrevet sammen med kjempe-talentfulle Alma fra Finland, og jeg likte Joise Dunnes stemme så godt at jeg spurte om hun ville være en del av låten. Håper dere liker den!




«Lights Go Down»

– Dette er kanskje min favoritt numer 2 på albumet. Vokalen til James er bare helt nydelig, og så spesiell. Jeg husker at jeg hørte ham synge i LA for et par år tilbake og siden har det vært mye snakk om han. Da jeg ble spurt om å gjøre denne låten med ham måtte jeg bare ydmykt takke ja. Han er en fantastisk låtskriver og artist. I tillegg minner han – som person – veldig om min bror Dan, noe som er et pluss for han er mitt største forbilde.



«False Alarm»


– Selv om denne låten har vært ute en stund nå, og har hatt sitt spesielle øyeblikk, så føler jeg at den fortjener en plass på dette albumet. Hele historien bak hvordan jeg og Becky jobbet på denne låten i LA til vi premierte den på VG-lista (som en av de første artistene i Norge til å premiere en låt på VG-lista) hvorpå den suste inn på topp-plasseringer dagen etterpå i Norge gjør meg stolt. Jeg husker jeg hadde et «one in a million» øyeblikk når jeg satt i sofaen min i Trondheim en uke senere og tenkte over hvor heldig jeg var som fikk jobbe med lidenskapen min.
 



«Don't Say What You Want To»


– Jeg var i studio sammen med Poo Bear (dere vet sikkert at han har skrevet mesteparten av låtene til Justin Bieber) for litt over et år siden. Jeg husker han hadde med seg et filmcrew fra RedBull som gjorde en dokumentar det var stas og få være med på. Vi gjorde en demo med Jason Derulo, men tidsskjemaet hans gjorde så det ikke passet for han å gi den ut nå. Jeg ønsket uansett å ha den med på albumet, og ville ha en blanding av latinske rytme-progresjoner og mombaton, så mine kolleger i Pulse Publishing pitcha låta til Yashua, en kjempe-talentfull artist som begynner å bli stor i Latin-Amerika. Vi fikk skrevet om halve teksten til spansk, så den ble på spanglish!




«Losing It Over You»


– Jeg husker da jeg skrev denne låten sammen med Amy og Sean i APG sitt studio i LA. De to var nok litt ekstra følsomme og ønsket å lage en pop-ballade som hadde et budskap om at det ikke alltid er like greit å komme over noen som man har vært forelsket i. Særlig ikke sin første kjærlighet. Jeg begynte å spille på pianoet husker jeg og prøvde å ha i bakhodet at melodien og akkord-progesjonen skulle være sensitiv og følsom. Etter å ha spilt inn piano satt vi og drakk kakao og skrev ferdig teksten. Produksjonen fullførte jeg da jeg kom hjem igjen til Trondheim.
 



«Lonely»


– Jeg og MAX var på «One In A Million»-turneen sammen fra januar til mars i år. Vi båndet veldig bra og jeg følte han hadde samme type energi og moralske verdier som meg selv. Jeg jobbet på en låt sammen med The Six som er en låtskriver og produksjons-trio. Jeg viste MAX låten på turneen og han elsket den. Da vi kom til LA spilte jeg først for et utsolgt show på The Fonda Theater, og så spilte vi inn hans vokaler.




«Telepatia»


– Hvor skal jeg begynne. Jeg skulle spille i Miami selskapet til Marc Antony (som jeg har jobbet en del med før) ønsket at jeg skulle tilbringe en dag i studio sammen med låtskriver og artist Luis Figueroa. På lik linje med Yashua så begynner han å bygge seg et navn i Latin-Amerika så derfor var jeg veldig interessert å se hvor dette kunne bære. Vi hadde god kjemi fra første sekund og jeg begynte bare å spille noen akkord-progressjoner og vi endte opp med den som er på låten. Jeg husker Luis var så ekstremt gira på akkurat den progresjonen at han umiddelbart begynte å nynne og eksperimentere med melodier. «Telepatia» ble laget på én dag fra start til slutt, noe som er det raskeste jeg har gjort noen gang.




«Slow»


– Å få jobbe med Noah Cyrus var utrolig stas. Hennes vokalspekter er virkelig ekstremt imponerende og hun har en utrolig fin klang og dynamikk i stemmen. Jeg ønsket å lage en future bass-inspirert låt med masse bass og store trommer i refrenget husker jeg. Hentet inspirasjon fra Flume blant annet på denne låten. Har dere sett live-versjonen?


 

«All Night»


På papiret er nok All Night med gutta fra The Vamps helt klart en av de låtene som jeg har hatt mest suksess med. Jeg husker tilbake at jeg var på buss-turneen «party at your place» tilbake i november 2016 da jeg lagde denne låta. Jeg satt på bussen og i innboksen min hadde det tikket inn en acapella fra Brad i The Vamps. Jeg fikk helt klart følelsen at dette her kunne bli noe magisk, så jeg fant frem keyboardet mitt og begynte å produsere over vokalsporet hans. Jeg var syk husker jeg, og fullførte låten i en Airbnb-leilighet i LA et par dager senere.
 



«Pieces»

– «Pieces» er en veldig spesiell låt med inspirasjon fra Porter Robinson og Timbaland. Noah og jeg ble introdusert gjennom at jeg remixet låten hans «Hurt Somebody». Stemmen hans er så utrolig sårbar og skjør men med en klang, struktur og dynamiske rekkevidde på nivå med Ed Sheeran. Han hadde skrevet Pieces litt tidligere og jeg husker at han sendte meg en nedstrippet gitar-demo av den. Jeg forelsket meg i den, og måtte produsere og ha den på albumet mitt.

 


«Lost At Sea»

– Denne låten fikk jeg inspirasjon til etter å ha vært i Nicaragua. Talentfulle Ingrid (fra Nashville) var i studio sammen med meg og Axident (fra Norge). Vi hadde en fantastisk dag hvor vi eksperimenterte med lyder, rytme og akkord- progresjoner. Låten ble skrevet på en dag og jeg fullførte den i Trondheim.



«Heartbeats»


– Den kan minne litt om «All Night» i refrenget, selv om den har et helt annet tempo. Nina Nesbitt er en utrolig dyktig låtskriver og artist. Vi jobbet med denne sangen over Internett da det ikke tidsmessig var mulig for oss å være i samme rom. Jeg vet faktisk ikke helt hvor hun befant seg, men jeg produserte låten i et studio langt inne i jungelen i Nicaragua.




«Not coming home»


– Kanskje den mest urbane låten på albumet med tanke på sangens oppbygning og struktur. Skrev den sammen med JRM og Jeremih. Jeg likte spesielt godt å lage den skrikende vokal-synthen i refrenget. Og liker hvordan bassen beveger seg sammen med de forskjellige rytme-elementene.



Se også: Cezinando brekker ned – låt for låt
Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?