nytt
10 grunner til å se Netflix' The Alienist
Utenom Luke Evans, da.
CHRISTER DAVANGER christer@730.no 16. apr 2018 kl. 21.42FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

SHERLOCK MØTER JACK THE RIPPER? (TNT/NETFLIX)

Psykopat-serier ser ut til å virkelig være i vinden denne måneden. Ikke bare gjør HBO Nordic og BBC America store øyne med sin brilliante terningkast 6-serie Killing Eve, men nå kaster også Netflix sin egen spiller inn i gamet.  

The Alienist, som allerede har gått ferdig i statene, har vært på serieradaren vår lenge. I januar satte vi den på vår liste over 8 nye show vi gledet oss til, og denne uken er det endelig duket for norsk premiere via Netflix. 

TNT-serien, som er et klassisk krimdrama satt i USA på slutten av 1800-tallet, minner nesten om en blanding av Sherlock Holmes og den notoriske Jack the Ripper-sagaen:

Når en rekke mannlige prostituerte blir brutalt myrdet av en seriemorder, settes kriminalpsykolog (på god gammel engelsk «alienist») Dr. Laszlo Kreizler på saken. Byens nye politisjef Theodore «Teddy» Roosevelt Jr. setter ham, illustratøren John Moore og politisekretæren Sara Howard satt til å løse saken i all hemmelighet. 

Vi er mildt sagt giret over The Alienist. Derfor har vi funnet frem 10 gode grunner (som ikke er Hobbitens Luke Evans) til at du burde være minst like entusiastisk: 

1. Daniel Brühl 



Mannen alle burde kjenne til, men som for en eller annen absurd grunn fortsatt ikke har blitt et husholdningsnavn i Norge.

Brühl, som stiller som hovedrollen Dr. Laszlo Kreizler i The Alienist, er best kjent for sine forrykende roller i Captain America: Civil War (hvor han spilte überskurken og Avengers-uvennen Helmut Zemo) og Tarantinos nyklassiker Inglourious Basterds (som den tyske krigshelten Frederick Zoller).

Den tysk-spanske skuespilleren er scenestjeler til tusen, og er alt vi trenger og alt vi ønsker oss i en hovedrolle. 

2. Kostymene og settene ser nydelige ut



Noe av det verste som kan skje med periodedrama som dette er at de ender opp med å ikke se autentiske ut. 

Det spiller ingen verdens rolle hvor spennende selve historien er, eller hvor dyktige og rå casten er dersom de dukker opp i noe som ser ut som om de ble sydd sammen av en 12-åring i kunst og håndtverken.
 
Det er en så liten detalj som kan ødelegge for så mangt – men som heldigvis er på plass her. Og som imponerer, attpåtil.

3. Psykologi er dødsgøy
 


Av yrker man elsker å se dramatisert på TV ser folk alltid ut til å liste opp jobber som leger, advokater, politimenn og lignende. 

Psykologi er fortsatt ganske underrepresentert på skjermen, og vi skjønner ikke helt hvorfor med tanke på hvor spennende det er når det først skjer. Det vil si, utenom standardpsykologene som bare lytter til pasienter som ligger flate på en sofa en hel time da. 

En av fjorårets store nykommere var tross alt David Fincher-produserte Mindhunter, hvor Jonathan Groff (Glee) og Anna Torv (Fringe) stresser med å gjøre kriminalpsykologi mainstream. 

The Alienist tar det hele enda lengre tilbake, til en tid hvor kriminalpsykologi ikke var en ting ennå – til den grad at de som drev på med det ble kalt for «alienists» (fordi de mentalt syke ble omtalt som mennesker som var «alienated» / fremmedgjort fra egne sinn). 

Så, det er definitivt et ja fra oss til mer psykologi-orientert drama på TV. Hvorfor finnes det ikke et Shondaland-drama om unge og sexy psykologer ennå?

4. Seriemordere er fascinerende som fy



På en topp 10-liste over historieelementer som virkelig drar oss inn hver bidige gang, okkuperer seriemordere plass 1, 2 og 3. Og kanskje 4.

Seriemord og de som utfører dem er tilsynelatende uendelig fascinerende. Hva som motiverer dem, hvordan de tenker, hvordan de dreper, hvordan de pusser tennene, hvilken vei de setter dorullen; vi vil vite alt. 

Hele prosessen er uhyre spennende: Fra den umiddelbare faren for at de skal myrde igjen til den intense jakten for å få fakket dem før det siste mordet – det kommer liksom aldri et øyeblikk hvor det er helt trygt å sette seg helt bak i sofaen. 

Alienists seriemorder tar tydelig inspirasjon fra den fortsatt uløste saken om «Jack the Ripper», men i motsetning til den britiske nasjonalskammen / turistattraksjonen er det vel kanskje sannsynlig at denne prostitusjons-fanatikeren faktisk blir tatt. Men jaggu skal vi godte oss over jakten før det får skje. 

5. Cary Fukunaga står bak
 


Om navnet på den mest kjente av The Alienists skapere, Cary Fukunaga, ikke ringer noen bjeller for deg skal vi selvsagt hjelpe til.

Dette er den Emmy-vinnende mannen som stod for produksjon og regi for hele første sesong av HBOs megasuksess True Detective, som produserte fjorårets klovnefest ITsamtidig som han skrev, regisserte og produserte Netflixs kritikerroste og brilliante krigsdrama, Beasts of No Nation

Mannen er mildt sagt et massivt talent, og har vært et stort trekkplaster for The Alienist

Vel, stort dersom man regner bort fra den latterlige stjernespekkede casten, fordi...

6. Dakota Fanning er med på laget
 


Barnestjernen over alle barnestjerner (vel, innen film i hvert fall) Dakota Fanning (kjent fra Tom Cruise-filmen War of the Worlds, Charlotte’s Web, ++) er muligens aktuell på storskjermen med den svært etterlengtede Ocean's 8 senere i år, men først tar hun seg en liten tur innom TV med en rolig hovedrolle i The Alienist. 

24-åringen stiller som politisekretæren Sara Howard; en hardtarbeidende og ubøyelig dame som nekter å la det faktum at hun er kvinne hindre henne i å utkonkurrere resten av politistyrken – noe hun lett fikser. 

7. 1896-New York er kult 
 


Når man hører «mørk krim og en dyster jakt på en seriemorder på 1800-tallet» er det lett å tenke på serier satt i Storbritannia, ofte med sterke London-preg, og markante engelske aksenter. UK er tydeligvis bare the place to be når det gjelder blod, gørr og gråfilter.

Derfor er det skøyalt at når vi først da skal gjøre en ny krimserie satt til 1800-tallet, så gjør The Alienist det i New York (dog er det filmet i Budapest). Inkludering av ting som den kommende presidenten Roosevelt og den amerikanske politikken angående mentalt syke er spesielt underholdende. 

8. Lett å sluke 



Det som er over-middels fint med seriemorder-serier er jo at det er svært vanskelig å stoppe ved slutten av hver episode. Sterke cliffhangers og trangen til å vite hva som hender gjør at serier som The Alienist er super-enkle å sluke på et par kvelder. 

Dette er noe vi setter pris på i nåtidens moderne binge-alder hvor strømmetjenestene slipper typ fem gode serier hver eneste uke og det omtrent er umulig å holde følge på alt. 

Dessuten er det er det kanskje også greit å vite at The Alienist er en miniserie; her går det i 10 episoder, og mer kommer det sannsynligvis ikke. 

Det sa de dog også om HBOs Big Little Lies, og nå har den fått en Meryl Streep-infisert oppfølgersesong. Så helt umulig at TNT velger å lage mer basert på resten av The Alienist-bøkene til Caleb Carr er det jo ikke... 
 
9. Bakgrunnsmusikken er himmelsk 



For de av oss som nerder score-musikk / bakgrunnsmusikk er The Alienist en ren gave. Mannen bak seriens intense melodier er nemlig ingen andre enn Rupert Gregson-Williams, komponisten bak blant annet Wonder Woman, Veep og, kanskje viktigst av alt - The Crown

Og, dersom det ikke er imponerende nok for deg, så har han også jobbet under og blitt mentorisert av score-guden over alle score-guder: Hans Zimmer (Planet Earth, Nolans Batman-trilogi, Løvenes Konge, osv). 

10. Bare se den heftige traileren

Om ikke de forrige grunnene er nok til å overbevise deg, så er det bare å sjekke ut den heftige traileren under. 

Dog er den kanskje ikke like kul som den originale amerikanske traileren, satt til Ludovico Einaudis fantastiske «Experience», som ikke bare score-nerdene blant oss kan sette pris på. De to minuttene og 50 sekundene i seg selv er egentlig grunn nok til å sjekke ut serien. 

 
BONUS-GRUNN: Luke Evans



Vi beklager, vi bare måtte. Vi har et særdeles svakt punkt for Hobbiten-favoritten vår. 
 
The Alienist har norsk premiere på Netflix den 19. april.   

Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?