♫ Jonas Alaska brekker ned albumet – låt for låt

20. feb 2015 kl. 00:00
(SONY/HES)

(SONY/HES)

Jonas Alaska har fått velfortjent skryt for tredjealbumet Younger, som er offisielt ute i dag. Fine ord fra anmeldere er vel og bra, men enda artigere er det kanskje å høre hva artisten selv legger i låtene? 


Vi ba derfor Jonas om å fortelle oss litt om sporene på den Erlend Mokkelbost-produserte platen. 
PS: I dag er siste frist for å vinne konsertbilletter og signerte vinyler fra Jonas Alaska. Vinnersjansene er store, sjekk ut konkurransen her

Lytt til nydelige Younger nå, og se hva 26-åringen forteller om låtene under. 

«Summer»:

– Denne låten ble til ved at jeg stemte ned en elgitar (AAA på de tre øverste strengene). Pleier ikke stemme om så mye men av og til funker det bra for å gjøre noe annet. Fikk en sånn T-Rex-vibb av den tuningen, blir litt chorus-sound siden det er vanskelig å holde den helt ren i stemmingen.
«I’m Sorry»:
– Riffet i verset hadde jeg spilt i lang tid før jeg lagde sangen. Kom aldri videre fra verset, men klarte heller ikke legge den fra meg. Satt oppe til langt på natt og gjorde ferdig denne, i tilegg til «Animal» og «Friend», egentlig i tro om at de ikke kom til å bli til noe. Men da jeg våknet neste dag og hørte igjennom syntes jeg jeg hadde noe allikevel. Et godt døgn etter lang tids stanging.
I teksten ser jeg for meg en ung fyr som står på trappa til kjæresten sin og sier unnskyld for noe som skjedde kvelden før.
Fortsetter under 
 

«Animal»:
– Som jeg nevnte er dette også en sang som jeg holdt på med en stund. Lagde først refrenget til denne, verset kom senere. Teksten handler om en stakkars tenåring som ikke har draget hos damene og som begynner å få panikk.
«She’s Not One Of Them»:
– Denne låta skrev jeg i 2010, og er mye av grunnen til at jeg har lagd denne plata. Jeg fikk aldri plass til den på de to forrige platene mine. Hadde den i bakhodet i lang tid og tenkte at jeg ville lage flere sanger oppi den gata. For to år siden spurte jeg Erlend Mokkelbost om jeg kunne spille inn den med han. Han ringte meg ett år senere, hehe, og da hadde jeg allerede begynt å skrive mange andre el-gitar låter, så vi begynte å spille inn hele plata.
– Låta ble til ved at jeg først hadde trommerytmen, deretter lagde jeg den veldig enkle gitarmelodien osv. Har ikke lagd en låt på den måten siden, men syns det funka veldig bra her.
– Teksten handler om Agnes i verdens beste film: Fucking Åmål.

Fortsetter under 

«All The Movies»:
– Denne var kul å jobbe med i studio. Vi gjorde masse forskjellig med den, re-ampa masse ting og prøvde masse gitarer og amper. Låta skreiv jeg veldig fort, det var lite motstand i den. Når jeg skreiv den hørte jeg den for meg mye mer soula men bevegde meg mer vekk fra det jo mer vi spilte den.
«Paper Plane»:
– Dette er en av de første låtene jeg skrev til denne plata. Den gikk dobbelt så sakte dagen jeg skreiv den men ble kjappere og mer rocka for hver gang jeg spilte den live. Det er en ganske agressiv tekst, ganske bitter.

Fortsetter under


«My Heart Was Leaving Me»:
– Denne kunne godt ha vært med på en av mine forrige plater. Var ganske lenge spent på om den kom til å funke sammen med de andre låtene på plata, men nå er jeg veldig glad for at vi tok den med. Den funker som et fint pusterom i et ellers veldig elektrisk lydbilde, syns jeg. Til å begynne med var verset et fingerspill, men det ble for cheesy over de grepa så jeg gikk over til å spille mer shuffle.
– Teksten handler om å angre.
«Astronomy»:
– Tror dette var den første låta jeg og Erlend begynte å jobbe med. Når vi skulle prøve ut å jobbe sammen valgte jeg den låta jeg syns hadde mest trøbbel med for å se hva som ville skje. Først og fremst gikk låta veldig mye saktere så etter vi hadde skrudd opp tempoet ble sangen alt for kort. Da måtte vi jobbe med en slags b-del. Jeg pleier ikke like å lage nye deler og sånn i studio, vil helst gjøre det hjemme så jeg kan fordøye det litt men syns det funka bra her.
– Teksten er litt i samme gata som «I’m Sorry» og «Becky». Ulykkelig og håpløs tenåringskjærlighet, alt for dramatisk og altoppslukende.
«Becky»:
– Jeg liker denne låta best. Kanskje litt fordi den var en kamp å lage. Jeg hadde verset og spilte på det i månedvis men klarte ikke få frem et refreng. Når det plutselig en dag løsna var jeg helt salig. En av mine yndlingslåter er «Crimson And Clover» av Tommy James & The Shondells. Hadde den litt i bakhodet når jeg skrev denne.
Fortsetter under 

«Bucky»:
– Dette er også en låt som kunne vært på en av mine forrige plater syns jeg, men den passer bra inn på plata. Teksten er veldig basert på mislykka tenåringsforelskelse, noe som går igjen i hele plata.
Skrev den etter jeg hadde hengt ut med en kompis i England som heter James Canty. Han skriver veldig fine sanger, noen som gir meg litt sånn middelalderstemning. Var mest inspirert av James når jeg skrev denne. 
«Friend»:
Dette var noe jeg spilte inn på mobilen når jeg var på turné i Sverige. Tenkte ikke så mye over det men jeg hadde det på hjernen lenge etterpå. Skreiv teksten veldig kjapt og spontant, var hypp på en naiv og nesten barnslig tekst sammen med et ganske hardt komp. Hørte masse på Primus’ Brown Album når jeg lagde denne låta.

Se Jonas Alaska gjøre den ferske singelen «I’m Sorry» hos Thomas og Harald på Senkveld i kveld. 

Se også: Jonas Alaska gjenskaper nittitallet ♡ (VIDEO)